مفهوم ولایت گزاره طلایی و یکپارچه کننده تعلیم و تربیت است

شیراز- ایرنا - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: گزاره طلایی که اهالی عرصه تربیت کودک و نوجوان باید به آن بپردازند مساله ولایت است و اگر ساختار تربیتی، آموزشی و اصلاحی این گزاره ایجاد شود همه ابعاد در آن  شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد علامتی دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس افزود: تعلیم و تربیت کودک و نوجوانان چهار بعد اصول، مبانی، اهداف و روش دارد که همگی ما در ۲ بعد نخست اتفاق نظر داریم اما در اهداف و روش‌ها تشتت آرا پدیدار می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از سوالات اساسی حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این است که منظومه فکری و تربیت ما چیست و چه گزاره‌های اخلاقی و تربیتی باید در کودکان و نوجوانان ایجاد شود.

علامتی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مینی بر اینکه ولایت را مقدم بر چهار اصول دینی دیگر می‌دانند، ادامه داد: در مسیر تربیت و پرورش جامعه هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برخی بر تقویت فلسفه کودک و برخی بر مهارت افزایی، ایجاد ابزار شناخت، استعداد یابی، تربیت دینی و ایجاد فضای تربیتی تاکید می‌کنند اما ولایت گزاره ای طلایی است که می‌تواند ابعاد مختلف را در درون آن شکل گیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: کودک از بدو تولد با مفهوم ولایت در قالب جایگاه پدری مانوس است و این جایگاه به گونه‌ای است که حتی مادر خانواده تلاش می‌کند تا آسیبی نبیند.

وی اظهار کرد: مفهوم ولی فقیه مقدمه ولایت اهل بیت (ع) به عنوان هدف تربیتی گروه هدف است اما ولایت از خانواده و از خانه آغاز می‌شود.

علامتی گفت: اگر در نگهداشت جایگاه پدر و حفظ احترام و چارچوب‌های خانوادگی موفق شویم، فرزندان ما در آینده نیز قانونمدار خواهند بود.

وی یادآور شد: مصاحبه با هنجارشکنانی که در اغتشاشات پاییز گذشته دستگیر شده بودند نشان داد که این افراد در خانواده نیز از والدین خود عبور کرده و جایگاهی برای پدر خود قائل نبودند.

وی تاکید کرد: ایجاد قانونمداری و مسئولیت‌پذیری در نسل آینده جامعه بسته به تقویت مفهوم ولایت است که از خانواده آغاز می‌شود و هدف پذیرش ولایت اهل بیت (ع) است.

مفهوم ولایت گزاره طلایی و یکپارچه کننده تعلیم و تربیت است

توسعه مردم محور مراکز کانون پرورش فکری استانها در دستور کار قرار دارد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: با توجه به زیست بوم منطقه‌ای استان‌ها درصدد توسعه مراکز کانون هستیم اما مطالعات نشان داده که فعالیت فرهنگی موثر به تنهایی امکانپذیر نیست.

علامتی افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حلقه های میانی برای توسعه فعالیت های کانون با جدیت دنبال می‌شود و به زودی ساختاری در این زمینه ایجاد می‌شود تا ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد حوزه کودک و نوجوان بکار گرفته شود و کانون آنها را تولی‌گری کند.

وی اعتماد مردم به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را سرمایه‌ای بزرگ برای این مجموعه دانست و گفت: برای حفاظت از این اعتماد انتخاب کتاب و دیگر کالاها فرهنگی برای توزیع و نشر با سختگیری تمام انجام می‌شود.

علامتی اعلام کرد: از هفته آینده توزیع سه میلیون جلد کتاب در سراسر کشور آغاز می‌شود.

در پایان این آیین از تلاش‌های سعیدرضا کامرانی تجلیل و علی خواجه نژادیان به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس معارفه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha