۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۷
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85167985
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: جهان نگران حجم انبوه سلاح های هسته ای ناتو است

تهران- ایرنا- وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه با بیان اینکه جهان نگران حجم انبوه سلاح های هسته ای کشورهای عضو ناتو است، از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست تا اتهامات بی‌اساس و اظهارات تحریک‌آمیز خود علیه تسلیحات هسته ای چین را متوقف کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه های رسمی چین، وانگ این اظهارات را در یک نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره مسائل مربوط به چین و روسیه در بیانیه نشست سران بیان کرد.
وانگ در پاسخ به سوالی در خصوص این بیانیه که می گوید چین به سرعت در حال گسترش و ایجاد تنوع در زرادخانه هسته‌ای خود و فاقد شفافیت در زمینه هسته‌ای است، افزود: این بزرگنمایی غیرمسئولانه ناتو که از چین به عنوان یک تهدید هسته‌ای یاد می کند "بسیار ریاکارانه" است.
وی افزود: روابط چین و روسیه که شامل عدم تعهد، عدم رویارویی و هدف قرار ندادن هیچ طرف ثالثی است، از گونه ای از اتحاد نظامی-سیاسی که در دوران جنگ سرد دیده می شد، پیشی گرفته است و از شکل روابط دولت با دولت نیز فراتر رفته است.
وانگ گفت: چین از ناتو می‌خواهد که ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد، همچنین از ایجاد مزاحمت در منطقه آسیا و اقیانوسیه و جهان دست بردارد.
او گفت که ناتو به عنوان یک اتحاد نظامی با برخورداری از قوی‌ترین سلاح‌های هسته‌ای، در سال‌های اخیر با اتخاذ دیپلماسی خاص می کوشد چین را به عنوان یک تهدید هسته‌ای معرفی کرده است، که پکن قاطعانه با آن مخالف است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: پکن همواره نگرش محتاطانه و مسئولانه ای را در قبال سلاح هسته ای اتخاذ کرده است. وی افزود: چین همواره به استراتژی هسته ای دفاع از خود پایبند بوده و نیروهای هسته ای خود را در پایین ترین سطح مورد نیاز برای امنیت ملی حفظ می کند و هیچ قصدی برای شرکت در یک مسابقه تسلیحات هسته ای ندارد.
وانگ افزود: چین همچنین سیاست عدم استفاده از سلاح های هسته ای را در هر زمان و تحت هر شرایطی حفظ می کند و بدون قید و شرط متعهد می شود که از سلاح های هسته ای علیه کشورهای فاقد سلاح هسته ای یا بدون سلاح هسته ای استفاده نکند و یا آنها را تهدید به استفاده از آن نکند.
وی افزود: در حال حاضر ناتو بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارد و برخی از کشورهای عضو در حال تلاش‌ برای مدرن‌سازی نیروهای هسته‌ای خود هستند که این مساله خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد.
وی گفت: اگر اعضای ناتو واقعاً علاقه مند به کاهش خطرات استراتژیک و حفظ ثبات هستند، باید اقدامات عملی برای کاهش نقش سلاح های هسته ای در سیاست های امنیت ملی و جمعی، ارتقای ثبات استراتژیک، حفظ صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای را در دستور کار خود قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha