۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶
کد خبر: 85179431
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابهام سیاسی در سرزمین ماتادورها

۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶
کد خبر: 85179431
ابهام سیاسی در سرزمین ماتادورها

تهران- ایرنا- به دنبال اعلام نتایج انتخابات اسپانیا و ناتوانی چهار حزب اصلی رقیب از کسب اکثریت آرا و حمایت کافی برای تشکیل دولت، این کشور اروپایی در یک بلاتکلیفی سیاسی غوطه‌ور شد که ممکن است به هفته‌ها چانه‌زنی احزاب یا رای‌گیری جدید احتمالی در اواخر سال جاری میلادی (۲۰۲۳) منجر شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بر اساس اعلام نتایج انتخابات اسپانیا، اکثریت آرا بین احزاب راست میانه و چپ میانه تقسیم شد و نه حزب سوسیالیست (PSOE) پدرو سانچز (Pedro Sánchez) نخست وزیر فعلی و نه مخالفان محافظه‌کار (حزب مردمی/ PP) او به رهبری آلبرتو نونیز فیخو (Alberto Núñez Feijoo)، رای کافی برای حکومت در کنگره دارای ۳۵۰ کرسی را به دست نیاوردند.

انتخابات دیروز برای اسپانیایی‌ها، از زمان فروپاشی سیستم دو حزبی آن‌ها در حدود یک دهه پیش، تا حدودی بی نتیجه و بیشتر همراه با یک ابهام سیاسی بود. ابهام در برهه‌ای حساس که این کشور، ریاست دوره‌ای شورای اروپا در شرایط پیچیده جنگ اوکراین را به عهده دارد.

چنان که رصد لحظه به لحظه نتایج و اظهار نظر کارشناسان نشان می‌دهد، فیخو با رای شهر مادرید نجات یافت و تا زمانی که آرای پایتخت وارد محاسبات نشده بود، حزب سوسیالیست کارگران (PSOE) در راس رای‌گیری قرار داشت. فیخو اگر چه به بیشترین آرا در مادرید را به دست آورد، با این حال نتوانست حمایت گسترده‌ای را که ایسابل دیاز آیوسو (Isabel Díaz Ayuso) رئیس‌ منطقه‌ای در انتخابات ۲۸ مه (هفتم خرداد) به دست آورد را کسب کند.

اختلاف بین انتظارات و نتایج، احساس شکست را در کسانی که پیروز شده‌اند و احساس پیروزی را در کسانی که شکست خورده‌اند، ایجاد می‌کند؛ واقعیتی که از توافق‌های بالقوه بسیار پیچیده خبر می‌دهد. در صورتی که توافقی حاصل نشود، این وضعیت می‌تواند به تکرار انتخابات منجر شود.

در سناریوی کنونی، حزب سانچز به شدت به احزاب جدایی‌طلب کاتالونیا، (Junts و ERC) یا جدایی‌طلبان باسک (EH Bildu) متکی است. چنانچه Junts درخواست رفراندوم استقلال شمال شرق کاتالونیا را داشته باشد، موافقت احتمالی با آن، برای سانچز بسیار پرهزینه خواهد بود.

میریام نوگِراس (Miriam Nogueras) از حزب Junts به دنبال اعلام نتایج گفت: ما پدرو سانچز را در ازای هیچ چیز، نخست وزیر نخواهیم کرد.

در هفته‌های منتهی به انتخابات، سانچز و متحدان چپ‌گرای او نسبت به تمایل مخالفان محافظه‌کار خود برای شراکت با حزب راست افراطی ووکس (Vox) به ریاست سانتیاگو آباسکال (Santiago Abascal) ابراز نگرانی کردند؛ تشکیل ائتلافی که می‌تواند ووکس را به اولین حزب راست افراطی تبدیل کند که پس از دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو در حدود ۵۰ سال پیش، به دولت ملی اسپانیا وارد می‌شود.

با این حال، به رغم همه گمانه‌زنی‌ها در مورد افراط‌گرایی، نتایج انتخابات نشان داد که رای‌دهندگان اسپانیایی به گرایش سیاسی میانه، روی آورده اند.

موقعیت فیخو نیز به دلیل این واقعیت پیچیده است که ووکس به عنوان شریک بالقوه حزب محافظه‌کار، به شدت با احزاب سیاسی جدایی‌طلب مخالف است و تصور پیوستن یکی از آن‌ها به یک ائتلاف محافظه‌کار را دشوار می‌کند.

به این ترتیب، نتایج انتخابات دیروز یکشنبه وضعیت یک کشور تقسیم‌شده را آشکار کرد که باید دید آن‌ها در مورد دولت بعدی چگونه مذاکره خواهند کرد. چنانچه فیخو و سانچز هیچ‌یک نتوانند به اکثریت برسند، اسپانیایی‌ها باید در انتخابات عمومی دیگری که ششمین انتخابات در هشت سال گذشته است، شرکت کنند.

در سال ۲۰۱۹ نیز دو انتخابات دیگر قبل از توافق حزب سوسیالیست کارگران و چپ افراطی پودموس (Podemos) برای تشکیل اولین دولت ائتلافی اسپانیا برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha