دیار کریمان در سوگ آفتاب عالم تاب

۶ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۸
کد خبر: 85182683
دیار کریمان در سوگ آفتاب عالم تاب

کرمان - ایرنا - مردم ولایی و مومن سراسر استان کرمان در دهمین روز از ماه محرم و عاشورای حسینی با نوحه سرایی و راه اندازی دسته های سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ شهادت خورشید عالم تاب، حضرت اباعیدالله حسین (ع) و یاران باوفایش داغدارند.

به گزارش ایرنا، عاشورا جاودانه ترین روز تاریخ نمادی از صف آرایی تمامی حق در برابر هرآنچه باطل است، روزی که خون عزیزترین فرزندان خاندان نبوت و یارانش بر دشت تفتیده کربلا ریخت تا محکی بر تشخیص حق از باطل باشد، تا ابد.

عاشقان اهل بیت (ع) و ارادتمندان حسینی در کرمان از ساعات ابتدایی صبح امروز جمعه ششم مرداد ۱۴۰۲ شمسی، مطابق با دهم محرم ۱۴۴۵ هجری قمری با تجمع در مساجد، حسینیه ها و تکایا و برگزاری مراسم های عزاداری، شور و ارادت خود را به محضر خامس آل عبا(ع) و خاندان نبوت (ع) نشان دادند.

در هر نقطه از استان پهناور کرمان که این روزها سراسر ساه پوش است، مردم عزادار با برپایی آیین ها و سنت های خاص خود یاد شهدای تشنه لب دشت کربلا را در سال ۶۱ قمری را گرامی داشته و دسته های عزادار به سینه‌زنی، زنجیرزنی و اقامه عزای حسینی می پردازند.

در مرکز استان و شهر کرمان نیز مردم در اماکنی مانند گلزار شهدا، صفه عزاخانه، بیت سادات خوشرو، حسینیه ثارالله، مهدیه و مسجد صاحب الزمان (عج)، مسجد امام خمینی (ره) و غیره تجمع کرده و پس از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت پرفیض عاشورا مراسم عاشورای حسینی را با مرثیه سرایی و نوحه خوانی مداحان و سخنرانی و عزاداری آغاز می کنند.

در سطح شهر کرمان نیز شیفتگان امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با برپایی ایستگاه های نذری و صلواتی اقدام به پخش و توزیع شربت، غذا و نذورات بین مردم عزادار می کنند تا هر کس به طریقی دلبستگی خود را به نهضت حسینی نشان دهد.

به غیر از مسلمانان و شیعیان کرمانی اقشار، گروه ها و اقلیت های مذهبی نیز با برپایی آداب و رسوم خاص خود در سوگ سرور و سالار شهیدان به ماتم نشسته و به خیابان ها می آیند.

در سایر شهرها و روستاهای استان کرمان نیز مریدان خاندان نبوت(ع) در اماکن مذهبی، بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه ها گرد هم آمده و با برگزاری مراسم و آیین های خاص این روز از جمله تعزیه، شبیه خوانی، علم گردانی، سنگ زنی و غیره درغم جانکاه شهادت سید و سالار شهیدان و اصحاب باوفایش به عزاداری و سوگواری پرداخته و اشک ماتم می ریزند.

هیات های مذهبی شهر کرمان به دلیل تقارن روز عاشورا با جمعه، بعد از برگزاری آیین های عزاداری خود به روال هر سال به سمت مصلای بزرگ امام علی (ع) حرکت کرده و نماز را در این مکان اقامه خواهند کرد.

نهضت حسینی پس از ۱۴ قرن، نه تنها در دل شیعیان، بلکه همه انسان های با وجدان بیدار و آزادیخواه ریشه دوانیده و عاشورا اوج این دلدادگی به راه حق و حقیقت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha