فعالیت‌های قرآنی را به تلاوت محدود نکنیم

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ضرورت گسترش برنامه‌های قرآنی فراتر از تلاوت سخن گفت و افزود: وقتی از فعالیت قرآنی سخن گفته می‌شود، منظور فقط قرائت نیست و نباید به آن بسنده کرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه امروز، یکشنبه هشتم مرداد در شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی گفته می شود مساجد، به عنوان پایگاه های قرآنی، محور باشند، باید بگوییم که شامل حسینیه ها و نمازخانه ها هم بشود. چون این مکان ها در اثربخشی حکم مسجد را دارد.

وی افزود: با توجه به فناوری های نوین هنری مثل خوشنویسی، فیلم کوتاه، رمان، تئاتر و موسیقی تلاش کنیم تا این فناوری ها را برای ترویج قرآن به خدمت بگیریم.

فعالیت‌های قرآنی را به تلاوت محدود نکنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توهین های اخیر برخی در کشورهای غربی به ساحت قرآن کریم گفت: اگر برخی در غرب به قرآن توهین می کنند و آن را آتش می زنند، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود باید محاکمه شوند و صدور بیانیه از سوی دولت ها کافی نیست ولی نکته قابل توجه این است که هر چه دشمنان تلاش می کنند تا علیه قرآن کاری انجام دهند، نتیجه عکس می دهد.

قرآن در راس همه رویدادهای فرهنگی باشد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن گزارش برخی از اعضای کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی گفت: قرآن باید در همه رویدادهای فرهنگی پای ثابت فعالیت ها و در راس باشد. ما باید مسأله قرآن را به مسأله محوری فعالیت های فرهنگی تبدیل کنیم. به همین منظور برای همه دستگاه‌های دولتی وظایفی را تعیین کردیم تا سهم فعالیت های آن ها در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مشخص شود و قرار است این آیین نامه در هیات دولت به تصویب برسد.

وی با بیان این که در این جلسات، عقب ماندگی هایی داریم، از علیرضا معاف نایب رئیس این کمیسیون خواست تا در هر ماه یک روز را برای تشکیل جلسه این کمیسیون تعیین کند تا طی چندین جلسه تعداد دستورجلسه ها به صفر برسد.

گزارش فعالیت های قرآنی در هیات دولت مطرح می شود

عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: قرار است در هر جلسه ای از هیات دولت، گزارشی از فعالیت های قرآنی را پیش از دستور بیان کنم. البته با توجه به بودجه فعالیت های قرآنی، کارگروهی با عضویت ۱۰ دستگاه که در این زمینه فعالیت می کنند، تشکیل شود. البته باید توجه کنیم که قرار نیست ما کارهای بودجه ای دستگاه ها را انجام دهیم و مباشران اصلی آنها مردم هستند. بنای ما نظارت و تسهیل‌گری است؛ مگر این که کاری زمین مانده باشد.

فعالیت‌های قرآنی را به تلاوت محدود نکنیم

وی با اعلام این که از وضعیت فعلی رضایت کامل ندارم، اظهار داشت: ما به دنبال تقویت ارتباطات میان موسسات قرآنی مردمی و نهادهای این حوزه هستیم.

اسماعیلی با اشاره به مطرح شدن دو دستور از پنج دستور کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی از معاون قرآن و عترت خواست تا یک آیین نامه داخلی برای این جلسات تهیه شود ولی از طرف دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون به نهاد پیشنهاد شونده ارائه شود.

وی از محور قرار گرفتن مساجد به عنوان پایگاه های قرآنی گفت: این کار مطالبه رهبر انقلاب در مشهد است و ما می خواهیم این مسأله را احیا کنیم و یک پیشنهاد این است که کارگروهی مشترک با حضور نهادهای ذیربط تشکیل شود و یک کار جمعی در این زمینه انجام شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بایستی رویدادهای جدیدی خلق کنیم و هر چه رویدادهای ما در حوزه قرآن باشد، برکت بیشتری خواهد داشت. البته ظرفیت آموزش و پرورش بسیار مهم است و همانند دریایی از نیروی انسانی است که باید در همه کارها دخیل باشد.

وی از ظرفیت مناسبت های مذهبی یاد کرد و گفت: باید موضوع قرآن و عترت را در قالب پویش های چند میلیونی انجام دهیم. این کار سازمان اوقاف و امور خیریه زمینه ای برای برگزاری جلسات چند هزار نفری خواهد شد و همچون رایحه ای دل انگیز است که یک نقطه قوت محسوب می شود.

اسماعیلی با اشاره به موفقیت برنامه قرآنی محفل در ماه مبارک رمضان که با استقبال مردم روبرو شد، اظهار داشت: برنامه محفل نشان داد ما ضعیف عمل کرده ایم ولی مردم پای کار هستند. مباحث قرآنی در جامعه باعث اتحاد می شود. هنر ما باید با قرآن تلفیق شود و می خواهم که فیلم کوتاه قرآنی را پیگیری کنید.

فعالیت‌های قرآنی را به تلاوت محدود نکنیم

دستور این جلسه، ارائه گزارش عملکرد تبلیغی ترویجی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ارائه گزارش و برنامه‌های سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی، ارائه گزارش اعتبارات سال 1400 و 1401، اجرایی‌سازی منشور توسعه فرهنگ قرآنی بود. بررسی اجرایی‌سازی دستور مقام معظم رهبری با موضوع مسجد پایگاه محوری قرآن، ارائه گزارش اجرایی‌سازی برنامه جامع مسابقات قرآن کریم و مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران بود.

ارائه گزارش روند پیگیری آیین‌نامه تکالیف و ماموریت‌های دستگاه‌ها در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در کمیسیون فرهنگی دولت و دریافت پیشنهاد اعضا، انتخاب یک نفر عضو حقیقی کمیسیون، ارائه گزارش وضعیت اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و بررسی راه‌کارهای حمایت از آن، بررسی برنامه‌های دستگاه‌های قرآنی کشور برای فعالیت‌های حوزه عترت(ع)، ارائه گزارش وضعیت اجرایی‌سازی سند وقف قرآن و گزارش وضعیت موقوفات قرآنی و نحوه هزینه کرد آنها و بررسی و تصویب طرح جامع پایش و ارزیابی فعالیت‌های تبلیغی ترویجی حوزه قرآن و عترت از دیگر دستورهای این جلسه بود.

برنامه محفل ۲ کلید خورد

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز به کار برنامه ریزی برای محفل ۲ خبر داد و گفت: برنامه محفل یک تجربه موفق در زمینه قرآن بود که تلویزیون، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و شهرداری همکاری کردند تا این برنامه به خوبی اجرا شود.
وی با ارائه گزارشی از فعالیت های کمیسیون توسعه، به واکنش های فعالان قرآنی در مقابل سفارت سوئد در محکومیت هتک قرآن اشاره کرد و برنامه های هیات ها و مداحان را در عرض ارادت به قرآن ستود. وی همچنین گفت در وزارت ارشاد سلسله نشست های حکمرانی قرآنی آغاز شده و تا کنون پنج نفر از وزیران به این برنامه دعوت شده اند که علی بهادری جهرمی به عنوان سخنگوی دولت در این جلسه شرکت کرده و به بیان مطالبی پرداخته است و قرار است دیگر وزیران نیز بگویند چه برنامه هایی برای گسترش فعالیت های قرآنی در وزارت خانه خود دارند.

فعالیت‌های قرآنی را به تلاوت محدود نکنیم

معاف همچنین گزارشی از برنامه های انجمن خادمان قرآن کریم داد و گفت: با دستور وزیر ارشاد کارهایی انجام شد و تاکنون ۳۰۰ خادم قرآنی معرفی شده اند که ۳۷ خادم فوت کرده اند.

حضور سه قاری معروف مصری در ایران

وی همچنین به برنامه های جشنواره آرمان شهرداری و راه اندازی مجمع قاریان جوان از سوی سازمان اوقاف اشاره کرد و از حضور سه قاری سرشناس مصری به نام های احمد احمد نعینع. عبدالفتاح طاروتی و محمود شحات انور فرزند شحات محمد انور در کشور خبر داد که قرار است قبل از اربعین در شهرهای مختلف به تلاوت قرآن بپردازند.

برگزاری کنگره بانوان پژوهشگر قرآنی در ایام مبعث، پیگیری مرکز ترجمه قرآن کریم، توجه به بودجه قرآنی، ثبت بین المللی انجمن خادمان صحیفه سجادیه و تصویب جشنواره فیلم کوتاه قرآنی از دیگر فعالیت هایی بود که معاف به آن اشاره کرد.

نایب رییس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی گفت: یکی از ایده ها برگزاری مسابقات قرآن و اذان بین مساجد است و حجت‌الاسلام کمال الدین خداداده رییس ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور درباره بررسی اجرایی سازی دستور مقام معظم رهبری با موضوع مساجد پایگاه محوری قرآن گفت: قرار است طرح بشری که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اجرا می شود، در مساجد نیز اجرا شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پایشی در سه هزار مسجد داشتیم و مهمترین مشکل از نگاه شرکت کنندگان در پایش، دسترسی نداشتن به قاری و استاد بود. تاکنون سه هزار و ۵۰۰ درخواست از سوی کانون های مساجد برای راه اندازی پایگاه قرآنی ارائه شده است.

در این جلسه برخی از اعضاء به بیان نکاتی درباره ضرورت محور قرار دادن مساجد برای فعالیت های قرآنی پرداختند و یکی از پیشنهادها این بود که برنامه های قرآنی در مساجد تهران به عنوان محور و مبنای برپایی پایگاه های قرآنی مساجد مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha