۱۳۰۰ کانون تخصصی خواهران در مساجد کشور تشکیل شده است

تهران- ایرنا- رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از تشکیل هزار و ۳۰۰ کانون تخصصی خواهران در مساجد کشور خبر داد و گفت: این کانون‌ها یگان عملیات گفتمانی خواهند بود و موضوع بحث آنها با کانون عمومی متفاوت است. 

به گزارش ایرنا از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور حجت‌الاسلام کمال الدین خداداده امروز، یکشنبه ۱۹ آذر در نشست خبری کنگره ملی «خواهران فعال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور» گفت: آغاز فعالیت کانون‌های تخصصی خواهران از ۲۱ آذر است و اولین عملیات مشترک این کانون‌ها در هفته زن و خانواده خواهد بود.

وی افزود: ستادهای استانی کانون های مساجد در اولین اقدام شناسایی خواهران را انجام دادند و سپس، معرفی آنها از سوی امام جماعت مساجد انجام شده تا فعالیت کانون‌های تخصصی خواهران پیش رود. در این کانون‌ها به الگوی سوم زن مدنظر مقام معظم رهبری، نقش‌آفرینی دختران و زنان در مساجد و برنامه‌های قرآنی توجه می شود.

خداداده با اشاره به دیگر اهداف تأسیس کانون‌های تخصصی خواهران گفت: پرچم‌داری ترویج گفتمان و تربیت زن تراز انقلاب اسلامی از اهداف تاسیس این کانون ها است و برای اینکه عملیات و جریانی در کشور راه‌اندازی شود، پس از پیش‌نشست‌ها و آموزش‌های لازم، نیازمند آن بودیم که مدیران کانون‌های تخصصی خواهران کنار یکدیگر جمع شده و منسجم شوند، به همین جهت کنگره ملی فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان رویداد علمی در مسیر توانمندسازی خواهران برگزار می شود و تلاش ما در این راستا است که مساجد را برای فعالیت‌های زنان و خانواده به صورت الگو به جامعه معرفی کنیم.

۱۳۰۰ کانون تخصصی خواهران در مساجد کشور تشکیل شده است

رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد افزود: ما بنا داریم جشن‌های مرتبط با هفته زن و روز مادر را به همت کانون های تخصصی خواهران برگزار کنیم تا بتوانند در قالب جشن‌ها شخصیت حضرت زهرا(س) و مقام مادر و همسر را معرفی و تبیین کنند. به طور قطع اگر در هزار و ۳۰۰ نقطه، هزار و ۳۰۰ برنامه ویژه اجرا شود، این برنامه در جامعه، محکم‌تر و بهتر معرفی خواهد شد. به همین جهت این‌کانون‌ها عملیات مشترکی در هفته زن خواهند داشت.

وی افزود: در تمامی استان‌های کشور نشست‌های تخصصی ویژه کانون‌های خواهران برگزار شده و مدیران این کانون‌ها هشت ساعت آموزش دیده‌اند. این تشکیلات به صورت منسجم فعالیت می‌کنند و کنگره فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دبیرخانه دائمی نیز خواهد داشت و در طول سال عملیات های مختلفی انجام خواهد داد.

کنگره ملی خواهران فعال کانون های مساجد برگزار می شود

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری کنگره ملی «خواهران فعال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور» به عنوان نقطه شروعی برای برگزاری کنگره‌های استانی و برنامه‌ریزی عملیاتی مشترک خواهران یاد کرد که از ۱۳ دی مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) آغاز و در محلات سراسر کشور اجرا خواهد شد.

خداداده اضافه کرد: زن در نظام توحیدی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و اگر جایگاه زنان را نشناسیم، جامعه بشری در آینده دچار انحطاط می شود. بر همین اساس تحجر، تجدد و مباحث فمینیستی جامعه زنان را تهدید می کند و اگر الگوی سوم زن که مدنظر مقام معظم رهبری است، به درستی پیاده‌سازی شود، این تهدیدات دفع می شود.

وی ادامه داد: کانون‌های تخصصی خواهران، قرارگاه جریان‌آفرین هویت زن تراز انقلاب اسلامی است و این کانون‌ها یگان عملیات فرهنگی و اجتماعی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی محسوب می شوند.

خداداده درباره هزینه ایجاد کانون های تخصصی خواهران گفت: این کانون‌ها به عنوان پیش‌خوان‌های فرهنگی و هنری دولت در مساجد مستقر هستند اما واقعیت این است برای تشکیل سازمان مردم‌نهاد تمامی ارتباطات باید به مردم متصل باشد. مهمترین برنامه ما در این زمینه توانمندکردن مدیران کانون‌ها برای جلب حمایت‌های مردمی است. از این رو اداره مجموعه با توان مردمی و مهارتی است که مدیران کانون‌ها باید به آن دست یابند.

وی در مورد برنامه های کانون های مساجد برای جذب نوجوانان و جوانان به مساجد گفت: اولین قدم باید آماده کردن مسجد برای حضور این اقشار باشد. چون مسجدی که دارای تشکیلات و ساختار و برنامه باشد، در جذب جوانان موفق‌تر خواهد بود و اگر مساجد، برنامه معینی برای نوجوانان و جوانان ارائه دهند، به طور قطع مخاطبان بسیاری را به مسجد جذب می کنند. به همین جهت باید تلاش کنیم که زیرساخت ها را در مساجد فراهم کنیم.

مفهوم حقیقی زن را ارائه ندادیم

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: طبق اقتضائات جدید در جامعه ما، دشمن با اهداف ویژه به قضیه زنان ورود و این موضوع تمدنی را به موضوع همه فهم در جامعه تبدیل کرده است، تا جایی که نوجوانان جامعه احساس کردند زنان ما محرومیت‌های عجیبی را تحمل می‌کنند و علت، آن است که متأسفانه ما نتوانستیم مفهوم حقیقی زن در جامعه را ارائه دهیم.

وی تأکید کرد: اگر بنا داریم این مشکل را حل کنیم، نیاز به یک یگان در محلات و مساجد داریم تا زنان فعال عرصه زن و خانواده معرفی و شبکه‌ای از فعالان خواهر مسجدی تشکیل دهند؛ این تشکیلات می‌تواند بسیاری از مفاهیم گفتمانی را در محلات و مساجد مختلف نهادینه‌سازی کند.

خداداده افزود: برخی مسئولیت‌ها در جامعه وجود دارد که باید مردان عهده‌دار آنها شوند، مسئولیت اصلی زنان در عرصه تربیت انسان و نسل بشری است که به آن کمتر پرداخته‌ شده است. امروز نقش مادری و دختری برای آینده ما بسیار مهم است و این‌ نقش‌ها باید تعریف و بازتعریف شود.

جایگاه ویژه خواهران در کانون های مساجد

امیرحسین خورشیدی معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در کانون‌های عمومی سطح کشور جایگاه ویژه‌ای برای خواهران در نظر گرفته شده و در این کانون‌ها فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف قرآنی، سرود و فرهنگی از سوی رابط خواهران انجام می‌شود.

وی افزود: هدف ما از تأسیس کانون‌های ویژه خواهران این بوده است که حرکت نوینی در جهت مبانی فکری و اندیشه‌ای تمدن نوین اسلامی انجام شود. مقام معظم رهبری تمرکز دشمن را در سه حوزه قومیت، مذهب و جنسیت عنوان کردند و یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم، پاسخ به عملیات جبهه دشمن در این زمینه است.

۱۳۰۰ کانون تخصصی خواهران در مساجد کشور تشکیل شده است

خورشیدی ادامه داد: ما در کانون‌های تخصصی خواهران بنا داریم شبستان‌ها و عملیات ویژه‌ای را طراحی کنیم که این عملیات ها در کانون های عمومی وجود ندارد، از طرفی بنا داریم که یگان کانون‌های تخصصی خواهران الگویی جذاب برای سایر مساجد کشور شوند تا بتوانیم در بحث تعالی و رشد این کانون‌ها در نقاط مختلف کشور تلاش کنیم.

در این‌ نشست خبری از پوستر کنگره ملی فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد که ۲۱ آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha