سلاجقه: ۲۰۰ میلیارد ریال برای امن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی مصوب شد

سمنان- ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: انتقال ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار از وزارت راه و شهرسازی به سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای حصارکشی در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان مصوب و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: در صورت کمبود اعتبار برای حصارکشی در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود.

وی افزود: نصب دوربین‌های کنترل سرعت نیز طی یک تا ۲ ماه آینده در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان تکمیل می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: روشنایی جاده در ۱۰ کیلومتری محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان انجام می‌شود.

سلاجقه یادآور شد: ایجاد سرعت‌گیر، خط‌کشی عمودی و عرضی، ساماندهی زیرگذر از دیگر برنامه‌ها در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان است.


وی بیان کرد: در گذشته حصارکشی محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در محدوده‌ای به شعاع چهار کیلومتر انجام شد و اکنون حفاظت از گونه یوزپلنگ آسیایی با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

سلاجقه ادامه داد: اواخر تابستان با خنک‌تر شدن هوا یوزپلنگ‌ها به مناطق شمالی تردد دارند و با توجه به افزایش حجم سفرهای تابستانی در این مدت حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با تلاش مضاعف پیگیری می‌شود.

تدوین طرح جامع برای حفاظت از ۲۱ گونه جانوری در خطر انقراض کشور

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ۸۲ گونه در معرض خطر انقراض در کشور وجود دارد که برای ۲۱ گونه طرح جامع در زمینه های مختلف مانند تکثیر و مطالعه رفتارشناسی جانور تدوین شد.

وی افزود: گونه‌هایی مانند یوزپلنگ‌ها آسیایی، گوزن زرد، میش مرغ و هوبره از جمله گونه‌های در خطر انقراض است که طرح جامع تدوین شد.

سلاجقه یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه با رویان در بخش سلولی مولکولی، توزیع آبشخور تامین علوفه و تغذیه از دیگر بخش‌هایی است که در طرح جامع برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض دیده شده است.

به گزارش ایرنا، روز ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی از منابع محلی منتشر شد و با بررسی‌های دقیق کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مشخص شد در این فاجعه‌ تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای سه جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی دیگر در ششم تیر ۱۴۰۲ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد.

یوزپلنگ ایرانی به عنوان سومین گربه‌سان زیبای آسیایی شناخته می شود که در آستانه انقراض قرار دارد و بیم آن می رود که برای همیشه نه تنها ایران بلکه جهان این گونه جانوری را از دست بدهد و اینگونه محیط زیست و گنجینه حیات وحش کشور دچار نقصانی بزرگ شود و از این رو یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون حضورشان منحصر به نواحی بیابانی ایران و پارک ملی توران شده ‌است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد؛ این منطقه یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت قابل توجه، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال را دارند.

یوزپلنگ دوره بارداری سه ماه دارد و به طور معمول فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha