ضرورت نگاه بین‌المللی به مسایل زیست‌محیطی هفتمین استان پهناور کشور

سمنان- ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اعتقاد به ظرفیت بین‌المللی شدن استان سمنان به دلیل ظرفیت‌های منحصر به فرد زیست‌محیطی مانند میزبانی از یوزپلنگ آسیایی، برای سومین بار با توجه به حساسیت‌های زیست محیطی این استان، برای بررسی، تسهیل و تسریع در رفع چالش‌ها به این استان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صبح دهم مرداد ۱۴۰۲ برای سومین بار وارد استان سمنان شد و در اولین برنامه کاری به دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان رفت.

ضرورن نگاه بین‌المللی به مسایل زیست‌محیطی هفتمین استان پهناور کشور

سازمان حفاظت محیط زیست ابهامات طرح قانونی انتقال آب خزر را رفع کند

نماینده ولی فقیه در استان سمنان در دیدار با رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه وضعیت آب در استان سمنان بحرانی است، گفت: سازمان حفاظت محیط‌ زیست، ابهامات طرح قانونی انتقال آب خزر را رفع کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی اظهار کرد: استان سمنان یکی از کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است و مسئولان باید حل مساله بحران آب در این استان را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: تصور افکار عمومی استان سمنان درباره طرح انتقال آب خزر که حتی مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد و برای آن ردیف بودجه نیز پیش بینی شده، این است که یکی از مخالفان اجرای این طرح، سازمان حفاظت محیط زیست است، بر این پایه انتظار داریم مسوولان این سازمان ابهامات ایجاد شده را رفع و نظر خود را شفاف و صریح اعلام کنند.

امام جمعه سمنان، مساله آب را در کنار مساله جمعیت، جزو مهمترین مسائل استان عنوان کرد و گفت: تا آنجا که اطلاع دارم، انتقال آب خزر سیر قانونی خود را طی کرده و طبیعتا بررسی های لازم نیز در این رابطه انجام شده است بنابراین باید هرچه سریعتر اجرای این طرح تعیین تکلیف شود.


شرایط کم‌آبی در استان سمنان

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

طبق گزارش‌ها، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در سال ١۴٠١ و به کمتر از ۱۷۰ لیتر بر ثانیه در بهار ۱۴۰۲ کاهش یافت.

ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۹۴ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان یکهزار و ۴۰ لیتر لیتر بر ثانیه است، اما ظرفیت تامین آب شهر سمنان در حدود ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است و با اضافه شدن آب با کیفیت ۶ حلقه چاه در اختیار شهرداری و دستگاه‌های اجرایی، میزان تولید آب به ۹۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده است که به طور تقریبی پاسخگوی نیاز در شرایط عادی است و در ساعات اوج گرما میزان تامین آب پاسخگوی نیاز نیست.

ضرورن نگاه بین‌المللی به مسایل زیست‌محیطی هفتمین استان پهناور کشور

توسعه صنایع نباید به قیمت آسیب به جان انسان‌ها باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در بخشی دیگر از سخنان خود با ابراز نگرانی از آلایندگی برخی واحدهای صنعتی، خطاب به رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: کارخانه‌هایی که آلایندگی زیاد دارند، باید محل فعالیت آنها از مناطق شهری فاصله مشخصی داشته باشد، باید قبل از احداث مورد ارزیابی و سنجش محیط زیست قرار بگیرند و باید توجه داشت درآمدزایی، توسعه صنعتی و یا ایجاد اشتغال قرار است به چه قیمتی انجام گیرد؟

وقتی کارخانه ای با آلایندگی زیاد در جایی مستقر شود، تحت تاثیر کم و زیاد شدن نظارت ها، احتمال بروز خطر برای مردم وجود خواهد داشت، بنابراین در این مسیر نباید بخاطر اینکه ممکن است فرد یا گروهی ناراحت شوند جان مردم را به خطر انداخت.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ادامه داد: وقتی کارخانه ای با آلایندگی زیاد در جایی مستقر شود، تحت تاثیر کم و زیاد شدن نظارت ها، احتمال بروز خطر برای مردم وجود خواهد داشت، بنابراین در این مسیر نباید بخاطر اینکه ممکن است فرد یا گروهی ناراحت شوند جان مردم را به خطر انداخت؛ چراکه یکی از وظایف اصلی حفاظت محیط زیست، حفاظت از انسان‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه پایش شاخص‌های زیست محیطی قبل از صدور مجوز از انجام نظارت پس از صدور مجوز مهمتر است، گفت: امروز مساله معدن بوکسیت شاهرود به یکی از نگرانی های مهم مردم شاهرود تبدیل شده است، سازمان حفاظ محیط زیست باید نسبت به رفع این نگرانی ها اقدام کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه در اسلام حتی برای شکار هم ضوابط مشخصی پیش بینی شده است، بیان کرد: حفاظت از گونه های نادر جانوری نظیر یوز ایرانی یکی از وظایف مهم سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه استان سمنان است که باید برای آن برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان، ضمن تقدیر از تلاش مدیران و کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های مهم اداره کل حفاظت محیط زیست استان دانست و گفت: امیدواریم مدیریت عالی سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در استان سمنان چاره اندیشی کند.

سلاجقه پس از دیدار با نماینده ولی فقیه در استان سمنان، راهی بازدید از قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران - مشهد در محدوده شرق استان سمنان شد که طی سال‌های گذشته به دلیل تلف شدن یوزپلنگ‌ها بر اثر تصادف به قتلگاه یوزپلنگ‌ها معروف است.

ضرورن نگاه بین‌المللی به مسایل زیست‌محیطی هفتمین استان پهناور کشور

محدودیت سرعت در جاده شرق استان سمنان برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در حاشیه بازدید از محور میامی به سبزوار در شرق استان سمنان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محدودیت سرعت در تابلوهای مسیر میامی- سبزوار از سال‌های گذشته ۸۰ کیلومتر برساعت بود، گفت: تعیین سرعت ۹۰ کیلومتر که به تازگی تصمیم‌گیری شد، برای یوزپلنگ در این محور خطرآفرین است.

سلاجقه افزود: سرعت مجازی که تصویب شده ۹۰ کیلومتر بر ساعت است؛ این در حالی است که از سال‌های قبل تابلوهای اداره را ه و شهرسازی در منطقه حداکثر سرعت را ۸۰ کیلومتر به رانندگان هشدار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سرعت مصوب باید به ۸۰ کیلومتر کاهش یابد، ابراز کرد: دوربین‌های نظارتی مستقر در این محور نیز نسبت به ۸۰ کیلومتر تنظیم شوند.

سلاجقه با اشاره به اینکه ۶ دوربین نظارتی در محدوده رفت و آمد این گونه ارزشمند جانوری در محور میامی به سبزوار نصب است، اظهار کرد: چهار دوربین در جاده از سمت میامی به سبزوار و ۲ دوربین در مسیر برگشت از سبزوار به میامی حدود ۸۰ کیلومتر را پوشش می‌دهند که باید تعداد آنها افزایش یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد: هر چه به سمت انتهای فصل تابستان پیش می‌رویم، یوز پلنگ‌ها برای به دست آوردن طعمه از این محور به سمت خراسان شمالی حرکت می‌کنند و این امر احتمال تلفات را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مسیر و قلمرو این جانور در منطقه بسیار وسیع است، اظهار کرد: عبور این گونه در خطر انقراض از جاده بین المللی سمنان- مشهد بسیار مخاطره آمیز است.

سلاجقه با اشاره به اینکه در زمان ساخت این جاده تمهیدات لازم برای عبور این گونه ارزشمند پیش بینی نشده بود، افزود: استان سمنان از لحاظ پوشش جانوری از حساسیت بالایی برخوردار است.

ضرورن نگاه بین‌المللی به مسایل زیست‌محیطی هفتمین استان پهناور کشور

تلف شدن ۱۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی طی ۱۲ سال

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: طی ۱۲ سال گذشته شاهد تلف شدن ۱۰ قلاده یوز در جاده های شرق استان سمنان بودیم.

وی با بیان اینکه دولت مردمی آیت الله رئیسی نسبت به مسایل محیط زیستی حساسیت ویژه‌ای دارد، ابراز کرد: از روز وقوع آخرین مرگ یوز آسیایی در محور میامی، وزیر راه و شهرسازی و همکارانشان با همه توان پای کار آمدند.

سلاجقه از تدوین طرح جامعی برای حفظ این گونه جانوری خبر داد و گفت: این طرح باید در شورای عالی محیط زیست مصوب شود و این شورا با حضور آیت الله رئیسی رییس جمهور تا یک ماه آینده تشکیل می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه تمهیداتی در قالب یک برنامه زمانبندی شده به منظور حفظ این گونه جانوری اتخاذ شده است، افزود: تلف شدن یوز پلنگ آسیایی جزء حوادث غیرمترقبه محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به حفظ یوز ایرانی حساسیت داشته باشد، تا دیگر شاهد تلف شدن این گونه جانوری ارزشمند در جاده ها نباشیم.

سلاجقه ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اقدام به پی‌سازی تابلوها و همچنین نصب ۱۰ کیلومتر روشنایی در این محور کرده است و حصارکشی محدوده رفت و آمد یوزپلنگ با استفاده از ظرفیت دولت و بخش خصوصی در دست انجام است.

تعداد یوزها در توران افزایشی برآورد می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه مجموعه پارک ملی توران، آزمایشگاه بزرگی در تراز بین‌المللی است، تصریح کرد: دستاوردهای خوبی در خصوص حفظ و نگهداری یوزها در توران به دست آمده است.

وی با بیان اینکه احساس می‌شود تعداد این گونه جانوری در منطقه توران رو به افزایش است، اظهار کرد: امسال برای نخستین بار دوربین‌های منطقه وجود هفت قلاده یوز ماده را رصد و ثبت کرد که این نشان از تلاش و زحمات شبانه روزی محیط‌بانان منطقه است.

سلاجقه با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تنها دستگاه اجرایی کشور است که مسئولیت مدیریت حیات وحش را بر عهده دارد، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، پوشش گیاهی، منابع آب و به دنبال آن پوشش جانوری در معرض خطر جدی قرار دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: از مجموع ۸۳ گونه جانوری در معرض خطر برای ۲۱ گونه طرح جامع تعریف شده است.

سلاجقه از اصحاب رسانه، کارکنان حفاظت محیط زیست، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، و دادگستری کل استان سمنان که نسبت به موضوع حفظ و نگهداری یوز پلنگ آسیایی حساسیت دارند، قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، صبح شنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی از منابع محلی منتشر شد و با بررسی‌های دقیق کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مشخص شد در این فاجعه‌ تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای سه جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی دیگر در ششم تیر ۱۴۰۲ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد.

ضرورن نگاه بین‌المللی به مسایل زیست‌محیطی هفتمین استان پهناور کشور

معدن تاش شاهرود بدون تمهیدات لازم اجازه فعالیت ندارد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در شاهرود در زمینه دغدغه‌مندی و نگرانی از فعالیت معدن بوکسیت، گفت: این سازمان اجازه بهره‌برداری از معدن بوکسیت تاش شاهرود در شرق استان سمنان را بدون رعایت تمهیدات زیست محیطی نمی‌دهد.

سلاجقه افزود: مجموعه صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی در زمان برداشت و فعالیت معدن بوکسیت تاش باید راهکارهای مناسب‌تری در زمینه استخراج، استحصال و انتقال در نظر می‌گرفت.

مجموعه صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی در زمان برداشت و فعالیت معدن بوکسیت تاش باید راهکارهای مناسب‌تری در زمینه استخراج، استحصال و انتقال در نظر می‌گرفت.

وی به سفر چند ماه گذشته و بازدید خود از این معدن تا آخرین نقطه منطقه تاش شاهرود اشاره کرد و گفت: این منطقه‌ حساس تامین کننده آب آشامیدنی مردم شاهرود و روستاهای اطراف است، نباید این‌طور تحت تاثیر جاده‌سازی بسیار بی‌نظم، بی‌رویه و همچنین تخریب طبیعت قرار می‌گرفت.

ممانعت از فعالیت این معدن خواسته مردمی است

سلاجقه، ممانعت از فعالیت این معدن را خواسته مردمی خواند و ابراز کرد: شاید با ساخت یک تله کابین و انتقال مواد استحصال شده به سمت پایین‌دست و ایجاد انبار مناسب،می توانست راهکاری باشد تا هیچ‌گونه منابع آب و خاک منطقه تحت تاثیر قرار نگیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه بوکسیت یکی از مواد اولیه راهبردی در صنایع است، اظهار کرد: این سنگ جزء سه نوع مواد اولیه و اصلی صنایع در کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه جاجرم در استان خراسان شمالی نیز از این نوع سنگ برای ادامه فعالیت خود استفاده می‌کند، افزود: معدن بوکسیت از جمله معادن کمیاب در کشور است.

سلاجقه ادامه داد: هم اکنون مواد اولیه این کارخانه‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود که هزینه بسیاری در بردارد.

فعالیت معدن تاش چگونه تهدیدی برای شاهوار محسوب می شود؟

به گزارش ایرنا، قله شاهوار در مرز استان سمنان با گلستان، سه هزار و ۹۴۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال غربی شهرستان شاهرود یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است. این قله، بلندترین کوه استان سمنان و بیست و چهارمین قله مرتفع ایران نیز به شمار می‌رود.

این کوه بلند به سبب ارتفاعی که از سطح زمین دارد در بیشتر سال حتی گاهی در تابستان پوشیده از برف است. برفی که تأمین کننده آبی است که در دل کوه، در چشمه سارها و سفره‌های زیرزمینی جریان می‌یابد و از هزاران سال پیش تاکنون منشأ حیات گیاهان، گونه‌های جانوری و حتی ایجاد تمدن در کوهپایه و دشت‌های اطراف آن و در نهایت شکل‌گیری بسطام و شاهرود شده است.

شاهوار پوشش گیاهی گوناگون مانند درختچه های گون و زرشک و برخی درختان دیگر دارد و گونه‌های جانوری از جمله بز، کل، میش، قوچ، خرس و پرندگانی همچون کبک و عقاب در آن زندگی می‌کنند.

کوه شاهوار یکی از منابع آب‌های سطحی منطقه است که از طریق رودخانه پیرمیشی به پایین دست منتقل می‌شود.

فعالیت یک شرکت معدنی طی چند سال گذشته در ارتفاعات این کوه، نگرانی مردم، دوستداران طبیعت و مسئولان را نسبت به تخریب محیط زیست برانگیخته است. فعالیت‌های اکتتشافی در این کوه از سال ۱۳۹۰ برای استخراج ماده معدنی بوکسیت از سوی یک شرکت معدنی آغاز شد و طی چند سال گذشته به دلایل زیست محیطی تعطیل بوده است.

بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌ آورند.

شهرستان شاهرود با تنوع اقلیمی و زیستگاهی متنوع در شرق استان سمنان قرار دارد.

مدیریت مسایل مربوط به مرگ یوزها در برنامه کوتاه‌مدت

سلاجقه پس از بازدید میدانی از قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده شرق استان سمنان دوباره به مرکز استان بازگشت و در نشست بررسی تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ آسیایی و اقدامات برای کاهش سوانح در سمنان حضور یافت و در این نشست تاکید کرد کاهش سرعت خودرو به ۸۰ کیلومتر در ساعت در قلمرو یوزپلنگ مطالبه محیط زیست است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کاهش سرعت به میزان ۸۰ کیلومتر در ساعت در محدوده عبور یوزپلنگ ایرانی، از مطالبات جدی سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی افزود: لازم است تا در قالب یک برنامه زمان بندی شده کوتاه، مسائل مرتبط با حوادث تصادف یوزپلنگ ایرانی در استان سمنان به نحو مطلوب مدیریت و مشکلات برطرف شود.

سمنان با توجه به داشته‌های محیط زیستی در عرصه بین‌المللی معرفی شود

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: استان سمنان باید به عنوان یک استان بین المللی در زمینه مسایل محیط زیستی معرفی شود.

سلاجقه در نشست بررسی تصادفات جاده‌ای یوزپلنگ آسیایی و اقدامات برای کاهش سوانح در سمنان افزود: سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای معرفی استان سمنان در زمینه ظرفیت منحصر به فرد زیست محیطی تلاش می‌کند.

وی افزود: شورای عالی محیط زیست طی ۲ ماه آینده به ریاست رییس جمهوری برگزار می‌شود و به عنوان متولی این بخش حساسیت های زیست محیطی استان سمنان را در این جلسه انتقال می‌دهم.

شورای عالی محیط زیست طی ۲ ماه آینده به ریاست رییس جمهوری برگزار می‌شود و به عنوان متولی این بخش حساسیت های زیست محیطی استان سمنان را در این جلسه انتقال می‌دهم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: سومین بار است که به استان سمنان سفر می‌کنم و این امر نشان از حساسیت موضوع زیست محیطی این استان است.‌

سلاجقه با بیان اینکه طبیعت و محیط زیست متعلق به همه مردم است، بیان کرد: مردم به مسائل زیست محیطی حساس هستند.

وی یادآور شد: استان سمنان از دید توپوگرافی و اقلیمی استان ویژه‌ای در کشور است.‌

ضرورن نگاه بین‌المللی به مسایل زیست‌محیطی هفتمین استان پهناور کشور


نگاهی به داشته‌های زیست‌محیطی استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری، مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل‌ گونه‌های ارزشمند حیات وحش است. مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

۲۰۰ میلیارد ریال برای امن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی مصوب شد

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان سفر خود به استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: انتقال ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار از وزارت راه و شهرسازی به سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای حصارکشی در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان مصوب و برنامه‌ریزی شده است.

سلاجقه اظهار کرد: در صورت کمبود اعتبار برای حصارکشی در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود.

وی افزود: نصب دوربین‌های کنترل سرعت نیز طی یک تا ۲ ماه آینده در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان تکمیل می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: روشنایی جاده در ۱۰ کیلومتری محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان انجام می‌شود.

سلاجقه یادآور شد: ایجاد سرعت‌گیر، خط‌کشی عمودی و عرضی، و ساماندهی زیرگذر، از دیگر برنامه‌ها در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان است.

تدوین طرح جامع برای حفاظت از ۲۱ گونه جانوری در خطر انقراض کشور

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ۸۲ گونه در معرض خطر انقراض در کشور وجود دارد که برای ۲۱ گونه طرح جامع در زمینه های مختلف مانند تکثیر و مطالعه رفتارشناسی جانور تدوین شد.

وی افزود: گونه‌هایی مانند یوزپلنگ‌ها آسیایی، گوزن زرد، میش مرغ و هوبره از جمله گونه‌های در خطر انقراض است که طرح جامع تدوین شد.

سلاجقه یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه با موسسه رویان در بخش سلولی مولکولی، توزیع آبشخور تامین علوفه و تغذیه، از دیگر بخش‌هایی است که در طرح جامع برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض دیده شده است.

چرا دغدغه‌مندی نسبت به یوزپلنگ زیاد است؟
یوزپلنگ ایرانی به عنوان سومین گربه‌سان زیبای آسیایی شناخته می شود که در آستانه انقراض قرار دارد و بیم آن می رود که برای همیشه نه تنها ایران بلکه جهان این گونه جانوری را از دست بدهد و اینگونه محیط زیست و گنجینه حیات وحش کشور دچار نقصانی بزرگ شود و از این رو یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون حضورشان منحصر به نواحی بیابانی ایران و پارک ملی توران شده ‌است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد؛ این منطقه یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت قابل توجه، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

گفته کارشناسان یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال را دارند.

یوزپلنگ دوره بارداری سه ماه دارد و به طور معمول فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

به گفته لوری مارکر که سال‌ها تجربه مطالعه در مورد زندگی یوزپلنگ‌ها را دارد، این حیوانات ترکیبی از سرعت و شکوه هستند و از دست دادن زیرگونه‌های یوزپلنگ در حیات وحش می‌تواند ضربه‌ای غیرقابل تصور باشد.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha