بیش از چهار میلیون هکتار از منابع طبیعی سمنان در موقعیت بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد

سمنان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: چهار میلیون و ۵۲ هزار هکتار عرصه مرتعی و جنگلی استان در شرایط بحرانی از لحاظ خطر آتش‌سوزی قرار دارد.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: از مجموع مناطق بحرانی استان سمنان از لحاظ خطر آتش‌سوزی ۳۵۲ هزار هکتار مناطق جنگلی و سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های مرتعی است.

وی افزود: بیشترین مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی مربوط به شهرستان‌های میامی، شاهرود و مهدیشهر است.

به گفته وی، علت وقوع ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش سوزی در عرصه‌ها دارد و این رویکرد در استان با استفاده از ظرفیت رسانه دنبال می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: ایجاد و تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق مردمی برای استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی برای پیشگیری و مهار آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی در کنار اطلاع‌رسانی در جامعه در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بطری‌های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می‌کند و تابش نور خورشید به آن آتش‌سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطرهای شکسته منعکس کننده نور در طبیعت پرهیز کنند.

سرهنگ ابوطالبی تاکید کرد: هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

وی افزود: رسانه نقش مهم در آگاه سازی و فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه برای حفظ عرصه های منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن پسماند مزارع مجاور عرصه های ملی بدون هماهنگی با کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری ممنوع و در صورت سرایت آتش‌ به عرصه‌ها، پیگرد قانونی دارد.

سرهنگ ابوطالبی افزود: تلفن شبانه‌روزی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع است که شهروندان در سراسر استان سمنان به محض وقوع هر حادثه‌ای از جمله تخریب منابع طبیعی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را گزارش کنند تا نیروهای یگان حفاظت که به صورت شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی در تمامی نقاط استان هستند، در اسرع وقت نسبت به اطفاء حریق و کنترل بحران وارد عمل شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هواشناسی استان سمنان از افزایش متوسط دما تا چهار درجه سانتیگراد تا پایان هفته در این استان خبر داد به طوری که دما در بیشتر نقاط به بالای ۴٠ درجه سانتیگراد می‌رسد.

از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸ و نیم درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha