سه طرح آبخیزداری میامی با حجم عملیات ۲۲ هزار متر مکعب اجرا شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی گفت: سه طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۷۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در حوضه آبخیز این شهرستان در شرق استان سمنان اجرا شد.

ابراهیم صادقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری موجب کاهش خسارت‌های ناشی از سیل می‌شود، افزود: بند سنگ و ملات حوضه آبخیز حسین آباد کالپوش با حجم عملیات ۳۲۸ متر مکعب با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال ساخته شد.

وی به ساخت بند خاکی و سنگ ملات حوضه ابراهیم آباد اشاره کرد و گفت: این طرح با حجم عملیات ۲۰ هزار و ۱۱۶ متر مکعب و اعتبار ۴۵ میلیارد ریال بهره‌برداری شد.

صادقی از ساخت بند خاکی و سنگ ملات حوضه دشت دانیال با حجم عملیات یکهزار و ۷۴۱ متر مکعب خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح آبخیزداری ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی ابراز کرد: برداشت گیاهان دارویی از سطح ۴۲۰ هکتار مراتع فیروزآباد و فرومد طی نیمه نخست امسال انجام شد.

وی با بیان اینکه برای ۱۹ هزار هکتار طرح مرتع‌داری تهیه شد، اظهار کرد: ۱۷ هزار و ۲۹۹ هکتار از مراتع ییلاقی طی این بازه زمانی پایش شد.

صادقی به بررسی ۱۲ مورد اعتراض در کمیسیون بند ۴۹ اشاره کرد و گفت: ۹۰۰ میلیون ریال درآمد حاصل از بهره مالکانه دامداری‌ها دریافت شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی به اجرای عملیات‌های طرح بیابان‌زدایی اشاره کرد و افزود: بذرپاشی و کپه کاری به مساحت ۹۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۷۰۲ میلیون ریال طی ۶ ماهه نخست امسال انجام شد.

تاغ‌کاری ۱۲۵ هکتاری

وی از عملیات آبیاری سنواتی در منطقه استربند و مسیح آباد به مساحت ۳۰۶ هکتار خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

صادقی با بیان اینکه تاغ‌کاری ۱۲۵ هکتار از زمین‌های فیروزآباد انجام شد، ابراز کرد: برای اجرای این طرح هشت میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال اختصاص یافت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی با اشاره به اینکه یگان حفاظت این اداره برای ۲۵ مورد تخلف پرونده تشکیل داد، اظهار کرد: متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند، از این تعداد ۹ مورد مربوط به قطع غیرمجاز درختچه های تاغ بود.

مقابله با ۷۷۷ هزار مترمربع زمین‌خواری

وی از رفع تصرف ۷۷۷ هزار و ۲۴۲ متر مربع زمین‌های ملی در این شهرستان طی ۶ ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: متخلفان ۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون ریال جریمه شدند.

صادقی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی برای مجریان و بهره‌برداران در دستور کار است، اظهار کرد: کارگاه آموزشی در زمینه اطفای حریق، آشنایی با قوانین و مقررات تشکل‌ها و تعاونی‌ها و ممیزی مراتع برگزار شد.

مساحت اراضی ملی شهرستان میامی ۸۵۰ هزار هکتار است. شهرستان ۴۰ هزار نفری میامی در شرق استان سمنان واقع شده است و ۸۰ درصد جمعیت آن در روستاهای بخش‌های مرکزی و کالپوش ساکن هستند که به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

شهرستان میامی به عنوان قطب کشاورزی استان سمنان دارای ۶۷۰ هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha