۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85189032
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارتقای گردشگری سلامت زنجان در گرو تقویت زیرساخت‌ها

زنجان - ایرنا - استان زنجان در حوزه گردشگری سلامت به رغم برخورداری از ظرفیت‌های بسیار خوب تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد و تقویت زیرساخت‌ها، رقابتی کردن خدمات و توجه به حوزه‌های بکر، زمینه ارتقای این صنعت را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی، شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن افراد به سایر نقاط دنیا با امکانات پیشرفته‌تر بهداشتی و درمانی سفر می‌کنند تا از خدمات پزشکی مراکز درمانی آنها بهره‌مند شوند.

این حوزه مهم از جمله محورهای توسعه صنعت گردشگری در کشورها محسوب می‌شود، در این راستا توجه به ظرفیت ها و سرمایه گذاری لازم به ویژه ارتقای توانمندی های پزشکی می تواند چشم انداز بهتری را پیش روی این صنعت قرار دهد و علاوه بر ایجاد اشتغال، ظرفیت جدیدی برای رونق اقتصادی منطقه باشد.

مقوله مهم گردشگری سلامت چند سالی است به صورت جدی از سوی دست اندرکاران امر در کشور مورد توجه قرار گرفته و به گفته محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه بیش از یک میلیون توریست از خدمات درمانی داخل کشور استفاده می کنند و برنامه ریزی برای جذب گردشگران بیشتر در دستور کار است.

استان زنجان هم به لحاظ قرارگیری در موقعیت خاص جغرافیایی از ظرفیت‌های مناسب بهداشتی و درمانی برای جذب گردشگران سلامت برخودار است اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد هرچند در این راستا اقدامات بین بخشی خوبی انجام گرفته است.

به گفته کارشناسان، تقویت زیرساخت ها، تامین منابع کافی و ارائه خدمات شاخص و منحصر به فرد در مراکز دارای شرایط گردشکری سلامت در استان به توسعه این بخش کمک فراوانی خواهد کرد.

ارتقای گردشگری سلامت زنجان در گرو تقویت زیرساخت‌ها

معدن نمک ظرفیتی خاص در گردشگری سلامت استان است

رئیس اداره نظارت و ارزیابی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: گردشگری سلامت به هر آن چیزی اطلاق می شود که افراد با استفاده از آن در مناطق مقصد، دوره درمانی یا نقاهت خود را طی کنند یا در تقویت سلامت خود از ظرفیت های آن استفاده نمایند.

ابوالفضل اجلی با بیان اینکه بیمارستانی که خدمات درمانی منحصر به فردی ارائه می کند موجب جذب بیماران از نقاط مختلف و ایجاد درآمد برای آن منطقه می شود، افزود: وجود شرایط آب و هوایی مناسب در یک نقطه جغرافیایی موجب می شود افراد این محل را انتخاب و اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند.

این مسوول با بیان اینکه امکانات تفریحی از قبیل مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری که در فرآیند تقویت سلامت افراد تاثیرگذار است موجب توسعه گردشگری سلامت می شود، ادامه داد: به عنوان مثال ایجاد یک مکان درمانی برای درمان بیماری آسم در نقطه ای خاص به تجویز پزشکان از عوامل توسعه گردشگری سلامت محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر زنجان به دلیل وجود ظرفیت معدن نمک و همچنین دانش کافی آن از ظرفیت های لازم برای توسعه گردشگری سلامت برخوردار است و وجود امکانات و شرایط در نقطه خاص، زمینه های برنامه ریزی در حوزه گردشکری سلامت اعم از گردشگری درمانی را مهیا می کند و حتی به ارتقای روز افزون آن منتهی می شود.

در زمان حاضر زنجان به دلیل وجود ظرفیت معدن نمک و همچنین دانش کافی آن از ظرفیت های لازم برای توسعه گردشگری سلامت برخوردار است و به عبارتی وجود امکانات و شرایط در نقطه خاص زمینه برنامه ریزی در حوزه گردشکری سلامت اعم از گردشگری درمانی را مهیا می کند و حتی به ارتقای روز افزون آن منتهی می شود.اجلی با بیان اینکه ایجاد سرمایه گذاری هدفمند از قبیل احداث بیمارستان های ارائه دهنده خدمات تخصصی، نقاهتگاه های خاص در یک نقطه آب و هوایی و مجتمع های سلامت "آب درمانی " در توسعه گردشگری سلامت تاثیرگذار است، افزود: در بیمارستان ها باید بخشی به پذیرش بیماران خارجی با عنوان IPD اختصاص یابد که به تازگی ۲ بیمارستان استان دارای این شرایط شده و در واقع قدم های خوبی برداشته شده است.

وی اضافه کرد: با ساز و کارهای فراهم شده کمیته ای با عنوان "کمیته گردشگری سلامت " استان در حال شکل گیری است که نمایندگان دستگاه های اجرایی مختلفی در آن حضور خواهند داشت تا بتوانند برنامه ریزی های این حوزه را انجام دهند.

این مسوول با بیان اینکه از ظرفیت های طبیعی و همچنین قابلیت های دیگر در حوزه های معدن و گیاهان دارویی نیز نباید غافل شد، ادامه داد: با توجه به تنوع بالای این بخش ها می توان خدمات گردشگری سلامت را با استفاده از آنها توسعه داد.

وی اظهار داشت: این اداره کل در زمینه گردشگری سلامت به عنوان یک ساختار اداری نقش سیاستگذاری دارد و از پروژه های سرمایه گذاری در حوزه سلامت حمایت می کند و ضمن دادن مجوزهای لازم برای فعالیت در این بخش، مساعدت های لازم را انجام می دهد.

ارتقای گردشگری سلامت زنجان در گرو تقویت زیرساخت‌ها

راه اندازی ۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در حوزه گردشگری سلامت زنجان

اجلی افزود: در زمان حاضر ۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را اخذ کرده و بیشتر به جذب گردشگر برای مراکز درمانی مستقر در استان های شیراز، تهران، تبریز تا زنجان مبادرت می کنند.

وی اظهار داشت: یک دلیل مهم این کار آن است که مراکز درمانی استان به تازگی مجورهای لازم پذیرش بیماران خارجی (IPD) را فعال کرده اند که امیدواریم در آینده نزدیک و با هماهنگی گردشگری سلامت، شرکت های تسهیلگر نیز راه اندازی شوند و مجوز لازم را دریافت کنند همچنین دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز درمانی استان را به عنوان مقصد انتخاب کنند.

در زمان حاضر ۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در استان مجورز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را اخذ کرده و بیشتر به جذب گردشگر برای مراکز درمانی مستقر در استان های شیراز، تهران، تبریز تا زنجان مبادرت می کنند.رئیس اداره نظارت و ارزیابی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: لازمه تحقق این کار آن است که این مراکز خدمات متفاوت، متمایز و منحصر به فردی را ارائه کنند و به لحاظ قیمتی در مقایسه با مراکز دیگر مزیت رقابتی بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: این استان به لحاظ مراکز درمانی بیماران سرطان و جراحی قلب راندمان بالایی دارد و از طرفی هزینه های پایین گذراندن دوران نقاهت هم مزیت های رقابتی را برای این استان به وجود می آورد.

این مسوول، مهمترین مشکل گردشگری سلامت را مساله مزیت رقابتی عنوان کرد و گفت: این استان در نقاط مرزی قرار ندارد تا نسبت به جذب بیماران اقدام کند، بنابراین مشکلات این حوزه به زیرساخت های موجود استان باز می گردد که چندان فراهم نیست.

وی گفت: بهبود شرایط بین الملل می تواند ورود گردشگران سلامت را به کشور افزایش دهد که این گردشگران به استان هایی نظیر زنجان نیز سرریز پیدا می کنند و از طرفی تبلیغات، بازاریابی و امکانات تردد سهل و آسان و فعالتر شدن فرودگاه زنجان نیز در این حوزه موثر است.

اجلی خاطر نشان کرد: اگر این استان بتواند برای گردشگران داخلی نیز خدمات درمانی لازم و مطلوبی را ارائه کند یک موفقیت مهم به شمار می رود چون زنجان در نقطه کانون شمال غرب واقع شده است و در شرایط کنونی هدفگذاری در این بخش نتیجه بهتری را رقم می زند.

۲ بیمارستان زنجان برای دریافت مجوز بخش بیماران بین المللی معرفی شده است

مسوول گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این باره گفت: اشتغالزایی و رشد کیفی سلامت کشور و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، کسب درآمد و ارزآوری به کشور، حمایت از رشد اقتصادی و تبدیل شدن به قطب گردشگری اسلام در منطقه، ضرورت ایجاد بخش مستقل بیماران بین المللی را دوچندان کرده است.

نادر میرانی افزود: جذب گردشگران سلامت از کشورهای قفقاز و آسیای میانه به لحاظ قرابت و نزدیکی فرهنگی و اشتراک زبان ترکی با آنها و کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسلامی به استان بر اهمیت مساله یاد شده افزوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ و همزمان با ابلاغ وزارت بهداشت در جهت ایجاد واحد گردشگری سلامت در دانشگاه، گام های اولیه در این زمینه برداشته شد، اظهار داشت:اقدامات لازم برای تجهیز اولیه مراکز منتخب در استان انجام شد و از سال ۹۸ این مقوله مهم اهمیت ویژه ای پیدا کرد و با تاکید رییس دانشگاه مبنی بر تجهیز استان و استفاده از پتاسیل ها گام های نوینی برداشته شد.

این مسوول با تاکید بر اینکه هم اکنون ۲ بیمارستان آیت الله موسوی زنجان و بیمارستان الغدیر ابهر به منظور اخذ مجوز بخش بیماران بین الملل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شد، ادامه داد: از سال ۹۹ مراکز یاد شده به عنوان مراکز منتخب دانشگاه در زمینه گردشگری سلامت دارای بخش وی آی پی و سایت ۲ زبانه هستند.

هم اکنون ۲ مرکز بیمارستان آیت الله موسوی زنجان و بیمارستان الغدیر ابهر به منظور اخذ مجوز بخش بیماران بین الملل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شد، از سال ۹۹ مراکز یاد شده به عنوان مراکز منتخب دانشگاه در زمینه گردشگری سلامت دارای بخش وی آی پی و سایت ۲ زبانه هستند.وی اضافه کرد:از مهمترین درخواست ها و چالش های پیش روی گردشگری سلامت در بیمارستان ها تامین منابع مالی مورد نیاز جهت بهینه سازی واحد IPD ، اتاق انتظار، پذیرش، داخل بخش ، تامین دارو و تجهیزات مصرفی برای اقدامات تشخیصی و جراحی در صورت جذب خارجی است.

میرانی افزود: تامین نیروی انسانی خدماتی و مراقبتی، امکان پرداخت حق الزحمه پزشکان و کادر درمانی در صورت خدمت به بیماران خارجی حداکثر یک ماه بعد از انجام خدمت و تعیین سهم واحدهای پشتیبان و اداری دخیل در امر پذیرش و ترخیص از محل درآمد وصولی از بابت اجرای گردشگری سلامت (نحوه مدیریت یک درصد وزارت بهداشت) بود که با تداوم جلسات و شرکت در وبینارهای وزارت بهداشت، گام های رفع این موانع برداشته شد.

وی با بیان اینکه مقرر شد که با مصوبه هیات رییسه دانشگاه صندوق مجزا و درآمد جداگانه برای این موارد در نظر گرفته شود، اظهار داشت: حق الزحمه تمامی افراد دخیل در امر گردشگری سلامت بر اساس مصوبات بهداشت و کمیته گردشگری از این منابع پرداخت می شود.

مسوول گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: مساله مهم دیگر در امر گردشگری سلامت وجود شرکت های تسهیلگر و همچنین همکاری آنها در امر ویزای درمانی است که ۲ شرکت در استان اعلام همکاری با دانشگاه کرده که پس از برگزاری جلسات درخواست آنها مورد پذیرش قرار گرفت.

ارتقای گردشگری سلامت زنجان در گرو تقویت زیرساخت‌ها

مراکز درمانی دیگر کاندیدای گردشگری سلامت قرار دارند

کارشناس گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز در این باره گفت: امروزه ارائه خدمات درمانی به بیماران بین‌الملل در دنیا به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از کشورهای در حال توسعه از این فرصت در جهت افزایش تولید ناخالص ملی و بالا بردن استانداردهای کیفی ارائه خدمات درمانی در مراکز درمانی خود استفاده می‌کنند.

فریبا شاهی افزود: استان زنجان با توجه به ظرفیت‌های درمانی مناسب و همچنین نیاز مبرم کشورهای همجوار به خدمات درمانی، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگر سلامت را دارد با توجه به اینکه یکی از اجزای اصلی صنعت گردشگری سلامت، مراکز ارائه کننده خدمات درمانی و به خصوص بیمارستان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۴۷ مرکز درمانی، مجوز گردشگری سلامت را در کشور دارند، گفت: بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی و بیمارستان الغدیر ابهر با توجه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه در ارزیابی وزارت بهداشت برای دریافت مجوز پذیرش بیماران بین الملل معرفی شده اند.

این کارشناس ادامه داد: برنامه آتی در حیطه گردشگری سلامت دریافت مجوز برای مرکز آموزشی درمانی ولیعصر(عج) در ساختمان تازه تاسیس آنکولوژی است که یک طبقه به این امر اختصاص یافت.

برنامه آتی در حیطه گردشگر سلامت دریافت مجوز برای مرکز آموزشی درمانی ولیعصر(عج) در ساختمان جدید الاحداث آنکولوژی ست .وی خاطر نشان کرد: همچنین بیمارستان خصوصی بهمن و مرکز جراحی محدود و همچنین یک کلینیک دندانپزشکی درخواست کننده این مجوز است که اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.

برآیند:

گردشگری سلامت از مولفه های رشد و توسعه اقتصادی کشورها به ویژه ایران محسوب می شود.

استان زنجان با توجه به ظرفیت های بالا می تواند حرفی برای گفتن در این حوزه داشته باشد که ارتقای این بخش در گرو همکاری های بین بخشی و معرفی ظرفیت های منحصر به فرد استان در این بخش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha