استاندار کرمانشاه از آماده‌باش ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۲ بالگرد برای اربعین خبر داد

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه از آماده‌باش ۱۰۰ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲ فروند بالگرد آمبولانس، استقرار هفت درمانگاه و ۲ بیمارستان صحرایی از ورودی‌های استان تا نقطه صفر مرزی خسروی در شهرستان قصرشیرین از ۲۵ مرداد ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدطیب صحرایی» روز شنبه در گفت و گو با شبکه زاگرس کرمانشاه افزود: ارتش و سپاه نیز ۲ بیمارستان در منطقه مستقر خواهند کرد. اتاق‌های سردی نیز برای خدمت رسانی به افراد گرمازده در مناطق مرزی استان فراهم شده است.

وی گفت: سال گذشته مرز خسروی بازگشایی شد و امسال باتوجه به شرایط روز باید همه اقدامات سال گذشته را تقویت و اقدامات بهتری انجام دهیم. امسال حدود ۱۲ هزار متر سایه‌بان از ابتدای پایانه تا نقطه صفر مرزی برای جلوگیری از گرمازدگی زائران اربعین نصب خواهد شد.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: یکی از اولین ضرورت‌ها توجه و آسیب شناسی نسبت به تهدیدات سال گذشته است که این اتفاق از چند ماه قبل سرعت گرفت و اکنون مقدمات خوبی برای این پذیرایی بزرگ آماده شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۴۰ کیلومتر از راه‌های استان بهسازی شده است، گفت: هشت نقطه حادثه خیز استان هم در حال رفع نقص است که تا پایان مرداد ماه این نقاط مرتفع خواهد شد.

صحرایی اظهار کرد: قول قطعی عبور و مرور ۲۴ ساعته زائرین از این مرز را دریافت کرده‌ایم و امیدواریم این شرایط تا پایان اربعین باقی بماند. ۲۴ ساعته شدن مرز می‌تواند جلوی ازدحام زائد ناشی از توقف را بگیرد.

وی یادآور شد: مذاکرات خوبی با استاندار دیاله عراق و گروه حشدالشعبی برای تامین امنیت زائرین ایرانی انجام شده است.

صحرایی تصریح کرد: سال گذشته تعداد گیت‌های ایران و بخصوص طرف عراقی کم بود و هم چینش غیرفنی داشتد، با توافقاتی که با طرف عراقی شد قرار شد چینش گیت‌های ورودی طرف عراقی کاملا تغییر کند و از پایان هفته آینده در سمت طرف عراقی ۹۲ گیت خروج و در سمت ما ۸۰ گیت ورودی فعال خواهد شد.

وی اضافه کرد: عرض درب ورود و خروج مرز برای تسهیل عبور و مرور سه برابر شده و ظرفیت پارکینگ‌ها هم به ۵۵ هزار خودرو رسیده و تلاش ما این است که این ظرفیت بازهم افزایش پیدا کند.

استاندار کرمانشاه گفت: برای تسهیل صادرات کالا در صورت نیاز بار مرز خسروی را به مرز سومار و پرویزخان انتقال می‌دهیم. برای این اتفاق بهسازی مسیرهای مواصلاتی مرز سومار در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین عنوان کرد: نکته مهم در تجربه سال گذشته که امسال باید به صورت جدی ارتقا پیدا کند بحث حمل و نقل است. تقویت حمل و نقل از خسروی تا نقطه صفر مرزی قسمتی از تلاش همکاران است که انشالله امسال خدمت رسانی خوبی صورت خواهد گرفت. گفت و گو هایی با شرکت‌های حمل و نقل عراقی انجام شده که وسایل مورد نیاز برای انتقال زایرین از نقطه صفر مرزی به مقاصد داخل عراق فراهم شود.

صحرایی افزود: حدود ۱۷ شهر استان در مسیر تردد زائران اربعین است. تلاش ما این است که باتوجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی که وجود دارد کمک به این شهرها جدی گرفته شود.

وی گفت: نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌ها کمک شده است که باید صرف اقداماتی برای ایام اربعین شود که این اقدامات برای افزایش کیفیت خدمات رسانی خود شهرداری‌ها نیز قابل استفاده است.

استاندار کرمانشاه در پایان افزود: بودجه‌ای که برای استان در قبال این مهمان‌پذیری دریافت می‌کنیم بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که قسمت بزرگی از آن صرف زیرساخت‌های استان می‌شود.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha