سمنان جزو ۹ استان برتر کشور در برخورداری از آرد باکیفیت است

سمنان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: طبق آزمایش‌ها، آرد توزیعی در نانوایی‌های استان از کیفیت لازم برخوردار است و سمنان در بین ۹ استان برتر کشور در شاخص کیفیت مطلوب آرد قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرحیم تحصیلی روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه‌ در سالن همایش اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان، با تاکید بر تلاش ها برای ارتقای کیفیت آرد توزیعی بین نانوایی‌ها طی سال‌های اخیر، افزود: مهارت نانوایان سهم زیادی در پخت نان باکیفیت دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با اشاره به خرید تضمینی ۷۵ هزار و ۲۹۵ تن گندم محصول امسال، گفت: خرید تضمینی گندم در این استان ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

تحصیلی تاکید کرد: ۶۴ هزار و ۲۰۰ تن گندم سال گذشته در استان سمنان خرید تضمینی شده بود؛ امسال برداشت و خرید تضمینی گندم در استان سمنان از گرمسار در غرب استان آغاز شد و در شهرهای شرقی ختم می‌شود و اکنون روزهای پایانی خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی است.

وی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، افزود: ۵۲ درصد از مطالبات گندمکاران استان سمنان، با احتساب اعلام اصلاح و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، توسط دولت پرداخت شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان اظهار کرد: ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران در گرمسار و آرادان، با پایان خرید تضمینی، پرداخت شد و در شهرستان‌های که برداشت و خرید تضمینی ادامه دارد، مطالبات در حال پرداخت است.

وی بیان کرد: بیشترین خرید تضمینی گندم در استان سمنان تا این لحظه مربوط به شهرستان میامی و سپس گرمسار است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: در زمان اوج برداشت گندم ۳۱ مرکز خرید تضمینی گندم در نقاط مختلف استان فعال بود.

توزیع ۲ نوع آرد یارانه‌ای بین بیش از ۷۰۰ نانوایی استان سمنان

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد نانوایی‌های استان سمنان در شهرستان شاهرود قرار دارد، یادآور شد: بین ۷۵ درصد نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای از نوع یک و بین ۲۵ درصد نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای از نوع ۲ توزیع می‌شود و طبق گزارش‌ها ۵۳۵ نانوایی در استان سمنان از آرد یارانه‌ای نوع یک و ۲۱۶ نانوایی از آرد یارانه‌ای نوع ۲ استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: تنوع کیفیت گندم از غرب تا شرق استان سمنان متفاوت است و گندم‌ شرق استان سمنان دارای کیفیت بالا برای پخت نان است.

وی گفت: برای ارتقای کیفیت نان، گندم دارای کیفیت پایین با گندم‌های باکیفیت مخلوط می‌شود و بخشی از گندم کیفی استان سمنان از طریق واردات و بخشی از استان‌های گلستان و خوزستان تامین می‌شود.

سمنان جزو ۹ استان برتر کشور در برخورداری از آرد باکیفیت است

وی یادآور شد: ۴۴ هزار تن گندم کیفی برای ارتقای کیفیت آرد توزیعی در نانوایی‌های استان سمنان در سال گذشته و ۲۵ هزار تن از ابتدای امسال تا کنون شامل ۱۳ هزار تن واردات و ۱۲ هزار تن از خوزستان تامین شد.

تحصیلی تصریح کرد: نانوایی‌های آزادپز، کارخانه‌های ماکارونی، بیسکویت و نانوایی‌های پخت نان فانتزی از آرد به قیمت ۱۲ هزار تومان استفاده می‌کنند.

توزیع ماهانه هفت هزار تن آرد در نانوایی‌ها

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان ابراز کرد: ۹۵ هزار تن گندم نیاز سالانه و هفت هزار و ۵۰۰ تن نیاز آرد استان سمنان به صورت ماهانه است

وی افزود: ۷۰ درصد گندم استان سمنان در گذشته به دلیل کیفیت پایین به استان‌های دارای گندم باکیفیت برای اختلاط ارسال می‌شد، اما اکنون به دلیل ارتقای جایگزینی ارقام بذری گندم باکیفیت مانند سیون و میهن، میزان گندم دارای کیفیت پایین استان کاهش یافت و و طبق گزارش‌ها ۳۰ درصد گندم استان به استان‌های دارای گندم مرغوب ارسال می‌شود.

وی اظهار کرد: هشت‌هزار تن گندم دارای کیفیت پایین از آرادان برای جلوگیری هزینه مضاعف به مازندران و تهران برای اختلاط با گندم باکیفیت ارسال شد و اکنون محموله دیگر از گندم دارای کیفیت پایین از استان سمنان به خراسان رضوی ارسال شد.

وی با اشاره به ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۸۳ هزار تن گندم در استان سمنان اضافه کرد: دما، رطوبت و کنترل آفات در گندم انباری از جمله مواردی است که با اهتمام ویژه نظارت می‌شود.

تحصیلی افزود: از مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۸۳ هزار تن گندم در استان سمنان ۱۵۳ هزار تن ظرفیت پنج کارخانه آرد استان و بقیه مربوط به سیلوی بتنی، انبار روباز و مکانیزه است.

ذخیره راهبردی ۱۳ هزار تن شکر و برنج در استان سمنان

وی با اشاره به اینکه موجودی شکر استان سمنان ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن است بیان کرد: موجودی برنج اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان نیز سه هزار و ۵۰۰ تن برنج است که ۹۰ درصد برنج هندی و بقیه تایلندی است.

سمنان جزو ۹ استان برتر کشور در برخورداری از آرد باکیفیت است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان خاطرنشان کرد: ۴۶۹ تن کلزا در میامی و ۹ تن در سمنان خرید تضمینی شد که ۱۳۴ میلیارد ریال ارزش میزان خرید تضمینی است که به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال از این میزان پرداخت شد، اما اکنون دولت افزایش قیمت خرید تضمینی به ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم را اعلام کرد که مابه التفاوت در دست پرداخت است.

به گزارش ایرنا و بنا به اعلام شرکت بازرگانی دولتی، در شرایطی که افزایش سطح زیر کشت گندم در استان سمنان تنها یک درصد است، برآوردها نشان‌دهنده افزایش ۳۴ و نیم درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ است.

۲ درصد از ۹۷ میلیون هکتار گستره استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha