۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 1004
کد خبر: 85197622
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهبرد دانشگاه تربت حیدریه تقویت مهارت دانش آموختگان است

تربت‌حیدریه - ایرنا - رییس دانشگاه تربت‌حیدریه با تاکید بر راهبرد این مرکز علمی - آموزشی برای تقویت مهارت دانش آموختگان گفت: در راستای سیاست وزارت علوم حرکت های خوبی را در این زمینه آغاز کردیم.

به گزارش ایرنا، دکتر عباس خاشعی‌ سیوکی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: تربت حیدریه به عنوان قطب کشاورزی خراسان رضوی و دارای مزیت های منحصر به فرد اقتصادی در سطح ملی ، زمینه خوبی برای مهارت آموزی دانشجویان دارد و به عنوان یک مرکز معتبر آموزشی در همین راستا حرکت می کنیم.

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه از راه‌اندازی پژوهشکده نوغانداری و معدن در دانشگاه تربت حیدریه خبر داد و گفت: بر اساس مزیت‌های شهرستان و نزدیکی به معادن سنگان خواف (بالاترین عیار سنگ آهن غرب آسیا) فرصت های جدید علمی - آموزشی با رویکرد مهارتی برای دانشجویان منطقه ایجاد شده است.

خاشعی به فعالیت پژوهشکده زعفران در تربت حیدریه و تاثیر آن در افزایش دانش تولید این محصول در سطح ملی اشاره و اظهار کرد: ، راه‌اندازی پژوهشکده ابریشم نیز می تواند تحول جدیدی را در حوزه نوغانداری و صنایع دستی ایجاد کند.

گفتنی است تربت حیدریه در تولید ابریشم و زعفران بالاترین میزان تولید کشور را در اختیار دارد.

نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم و فراوری آن به ابریشم و پارچه یا فرش شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های دانش سنتی، مهارت‌ها و صنایع‌دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم و تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی و صنایع مرتبط دیگر است که در تربت حیدریه قدمت دیرینه دارد.

کسب رتبه نخست نشریات علمی کشور برای دومین بار نصیب دانشگاه تربت‌حیدریه شد

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه همچنین گفت: برای دومین سال پیاپی و بر اساس آخرین ارزیابی دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشریات علمی این دانشگاه موفق به کسب بالاترین رتبه گروه (الف) شدند.

به گفته خاشعی این ارزیابی مربوط به عملکرد علمی پژوهشی در چهار رده "الف، ب، ج، د" و بین نشریات علمی دانشگاه‌های کشور انجام شد.
وی ادامه داد: اکنون دانشگاه تربت‌حیدریه ۲ نشریه علمی پژوهشی به نام‌های "راهبردهای توسعه روستایی" و "زراعت و فناوری زعفران" توسط هیات علمی دانشگاه منتشر می‌کند که این ۲ فصلنامه به ترتیب از سال ۹۴ و ۹۲ فعالیت انتشاراتی خود را آغاز کردند و راه‌اندازی ۲ نشریه دیگر به زبان انگلیسی در حوزه مهندسی مکانیک و برق نیز در دستور کار است.
خاشعی‌ با یادآوری بنیه علمی و سطح بالای تولیدات دانشگاه تربت حیدریه ابراز کرد: با در نظر گرفتن تعداد استادان، سرانه چاپ مقاله علمی دانشگاه تربت‌حیدریه همتراز و در برخی موارد حتی جلوتر از دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از مراکز معتبر و مرجع علمی است.

راهبرد دانشگاه تربت حیدریه تقویت مهارت دانش آموختگان است

وی با تصریح بر اینکه این یک ادعای شخصی نیست، گفت: این موضوع بر اساس اعلام پایگاه علمی "اسکوپرس" به عنوان یک مرکز معتبر بین‌المللی عنوان می‌شود که معیارهای بسیار سختگیرانه علمی داشته و خروجی آن تایید کیفیت بالای تولیدات علمی - پژوهشی دانشگاه تربت‌حیدریه است.

خاشعی‌ در پیوند با تعداد استادان دانشگاه و نسبت استاندارد آن با تعداد دانشجویان نیز گفت: اکنون شمار اعضای هیات علمی دانشگاه تربت حیدریه ۳۹ نفر و نسبت استاد به دانشجو ۵۰ است و این در حالیست که نرخ استاندارد آن ۲۰ نفر می باشد.
وی اضافه کرد: بر این اساس با هدف دست یابی به استاندارد اعضای هیات علمی دانشگاه تربت حیدریه مجوز جذب ۲۹ عضو هیات علمی اخذ شده است که تا پایان امسال شروع به کار خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه دولتی تربت‌حیدریه را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: شمار دانشجویان دانشگاه هزار و ۹۷۰ نفر است.
رییس دانشگاه تربت‌حیدریه همچنین گفت: با احتساب رشته‌های جدید تحصیلی که باعث افزایش پذیرش دانشجو شده‌ است در مجموع ۳۸ رشته از مقطع کاردانی تا کارشناسی‌ ارشد ظرفیت داریم.
خاشعی‌ افزود: گروه‌های آموزشی تولیدات گیاهی شامل اقتصاد کشاورزی، مرتع و آبخیزداری، گیاهان دارویی و بیوتکنولوژی، گروه‌های آموزشی مهندسی شامل عمران، کامپیوتر، صنایع، مکانیک و برق و همچنین گروه علوم انسانی شامل باستان شناسی و علوم سیاسی رشته‌های فعال کنونی هستند.
وی اظهار کرد: بتازگی نیز مجوز ایجاد یک رشته دکترا در دانشگاه دولتی تربت‌حیدریه از وزارت علوم اخذ شده‌ است.
وی در ادامه گفت: از مجموع ۱۶ رشته کارشناسی، ۲ رشته مهندسی معماری و باغبانی به رشته های دانشگاه تربت حیدریه اضافه شد، همچنین مهندسی باغبانی تنها رشته مهندسی کشور است که در دانشگاه تربت حیدریه از مزیت بورسیه بهره‌مند است.
خاشعی‌ در تبیین ویژگی‌های خاص دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: برخی رشته‌ها با هدف مهارت آموزی و اشتغال متناسب با مزیت‌های منطقه راه‌اندازی شد که شامل مهندسی برق، کامپیوتر، صنایع، مکانیک و تولیدات گیاهان دارویی است.
وی اظهار کرد: در این رشته‌ها دانشجویان بعد از چهار سال به تعداد روزهایی که کارآموزی انجام داده اند، در شرکت یا واحد صنعتی جذب شده از سنوات مربوطه برخوردار می شوند.

وی با یادآوری افزایش ۹۷ درصدی بودجه دانشگاه تربت حیدریه در سال‌جاری گفت: طی چنج سال گذشته بودجه دانشگاه تربت حیدریه تغییری نداشت و اعتبار مصوب تنها کفاف هزینه‌های جاری را می‌داد اما با تلاش درون سازمانی و حمایت مسوولان محلی رشد ۹۷ درصدی را تجربه کردیم.

وی به حوزه ساخت و ساز دانشگاه تربت‌حیدریه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود ساخت و سازهای متعدد اما هنوز فاقد خوابگاه هستیم اگرچه ۲ واحد خوابگاه به صورت مشارکتی و خیرساز در حال ساخت است.
تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد در کرویدور ارتباطی شرق کشور دارای مزیت های نسبی اقتصادی در حوزه کشاورزی، تجارت، صنایع دستی و معدن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha