۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۷
کد خبر: 85137055
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه تربت‌حیدریه عهده‌دار ایجاد نخستین پژوهشکده نوغانداری کشور شد 

تربت‌حیدریه - ایرنا- رییس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: اداره نوغان‌داری تربت‌‎حیدریه به عنوان قطب تهیه و توزیع تخم نوغان در سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی برای ایجاد نخستین پژوهشکده نوغانداری کشور به دانشگاه تربت حیدریه واگذار شد.

دکتر عباس خاشعی‌سیوکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واگذاری اداره نوغانداری تربت حیدریه حاصل انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌باشد که در روزهای اخیر انجام شد.
وی بیان کرد: تفاهم‌نامه همکاریهای مشترک در حوزه‌های مختلف کشاورزی بویژه زعفران، راه‌اندازی پژوهشکده نوغان داری و صنعت ابریشم و همکاری در ایجاد شهرک‌های کشاورزی با حضور رییس سازمان جهاد کشاری خراسان رضوی و معاونان ایشان و نیز رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان منعقد شد.
خاشعی‌سیوکی افزود: تنها برای شروع کار این پروژه مبلغی معادل ۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز آن مورد نیاز است که از محل اعتبارات حوزه پژوهش تامین خواهد شد.

دانشگاه تربت‌حیدریه عهده‌دار ایجاد نخستین پژوهشکده نوغانداری کشور شد 

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه اظهار کرد: اهمیت ایجاد نخستین پژوهشکده نوغان‌داری ایران در تربت‌حیدریه زمانی برای مسوولان بالادستی کشور بیشتر مشخص می‌شود که بدانند نخستین پژوهشکده تخصصی زعفران کشور نیز به سال ۸۶ در این دانشگاه دایر و اکنون فعال است.

وی در ادامه گفت: همکاری در ایجاد شهرک‌های کشاورزی، همکاری‌های مشترک پژوهشی و آموزشی مشترک در خصوص محصولات کشاورزی و دامی بویژه روش‌های بهینه کاشت، داشت و برداشت گیاهان زراعی، باغی، صنعتی، غلات، دارویی و زعفران از طریق بهینه‌سازی تولیدات کودی، سیستمهای آبیاری بهینه و پتانسیل منطقه‌ای کشت و کار از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

خاشعی‌سیوکی افزود: استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و مزارع آموزشی پژوهشی و زراعی دانشگاه (به ویژه پژوهشکده زعفران) و سازمان جهاد کشاورزی، همکاری‌های متقابل برای برگزاری دوره‌های کارآفرینی، کارورزی، کارآموزی و مهارت‌آموزی دانشجویان مرتبط با حوزه کشاورزی و دامی به ویژه زعفران و سایر گیاهان دارویی و باغی، از دیگر مفاد تفاهم نامه یاد شده می‌باشد.

به گزارش ایرنا: در سال‌های اخیر یکی از طرح‌های علمی پژوهشی دانشگاه تربت‌حیدریه به نام "اراسموس پلاس" است که طبق آن بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ و در چارچوب برنامه Mobility Credit اتحادیه اروپا ضمن مبادله استاد و دانشجو، تبادل مشترک علمی و انجام طرح های تحقیقاتی با کشورهای لیتوانی و فرانسه منعقد و هزینه‌های آن را اتحادیه اروپا متقبل شد.
همچنین دانشگاه تربت‌حیدریه در کنار هفت دانشگاه سوئد، هلند، پرتغال، لیتوانی، عراق (۲ دانشگاه) و ملایر (استان همدان) به انجام پروژه‌های تحقیقاتی حوزه کشاورزی مشغول است.
شهرستان تربت‌حیدریه قطب کشاورزی محسوب می‌شود، به طوریکه در تولید برخی محصولات همچون زعفران و ابریشم رتبه‌های بالای جهانی و کشوری را در اختیار دارد.
توانمندی بالای این خطه در تولید کمی و کیفی زعفران باعث شد نخستین بورس اختصاصی زعفران کشور نیز در سال۱۳۹۷ در این شهرستان راه‌اندازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha