کره جنوبی خواستار تقویت همکاری امنیتی با ژاپن و آمریکا شد

تهران – ایرنا – یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی امروز سه شنبه بیان کرد کره جنوبی و ژاپن اکنون شرکای یکدیگر و در پی منافع مشترک هستند و خواستار تقویت همکاری های امنیتی سه جانبه با ژاپن و ایالات متحده برای مقابله با تهدیدات کره شمالی شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول این اظهارات را در سخنرانی روز آزادی و یادبود پایان حکومت ژاپن طی سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ بر شبه جزیره کره بیان کرد و بر اهمیت نقش کشور ژاپن در جلوگیری از اقدامات همسایه شمالی تاکید کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی در مراسم روز آزادی که در دانشگاه اوها وومنز سئول برگزار شد، گفت: «کره و ژاپن اکنون شرکای مشترکی هستند که ارزش های جهانی مشترک دارند و منافع مشترکی را دنبال می کنند. این دو کشور به عنوان شرکایی که در زمینه امنیت و اقتصاد همکاری می‌کنند، می‌توانند به طور مشترک به صلح و رفاه در سراسر جهان کمک کنند و در عین حال به شیوه‌ای آینده نگرانه با یکدیگر همکاری و مبادله داشته باشند.»

یون سوک یول همچنین به نقش ژاپن در جلوگیری از تهاجم کره شمالی به جنوب با سازماندهی هفت پایگاه پشتیبانی به فرماندهی سازمان ملل که به جنگ دو کره در فاصله سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ پایان داد و منجر به توافقنامه آتش بس شد، اشاره کرد.

وی در این سخنرانی همچنین خواستار همکاری امنیتی سه جانبه قوی تر با توکیو و واشنگتن شد.

وی گفت: برای جلوگیری از تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی، جمهوری کره، آمریکا و ژاپن باید همکاری تنگاتنگی داشته باشند و اطلاعات تسلیحات و موشک های هسته ای کره شمالی را در کوتاه ترین زمان به اشتراک بگذارند.

روابط کره جنوبی و ژاپن از زمانی که دولت یون در ماه فروردین تصمیم گرفت غرامت قربانیان کره ای کار اجباری در زمان جنگ ژاپن را به تنهایی و بدون درخواست کمک از شرکت های ژاپنی پرداخت کند، به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

قرار است روز جمعه، سران دو کشور نشستی سه جانبه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در کمپ دیوید در نزدیکی واشنگتن برگزار کنند. این اولین باری است که سران این سه کشور برای یک نشست مستقل و نه در حاشیه یک نشست چندجانبه دیدار خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha