نسخه‌ای نجات‌بخش برای حل مشکل کم‌آبی شیراز؛چاه ابیوردی در مدار بهره‌برداری

شیراز-ایرنا-تنش آبی در شهر شیراز سالهاست که مردم این شهر را با مشکلات بسیاری به ویژه در فصل گرما مواجه کرده اما این بار شرکت آب و فاضلاب شیراز برای پایداری وضعیت آب مناطق مرکزی شهر شیراز اعلام کرده که چاه شماره ۱۰۱ ابیوردی وارد مدار بهره‌برداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تنش آبی در کشور بسیاری از استان‌ها را با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است؛ امسال ۲۴ استان کشور با تنش آبی روبرو شدند که این تنش در هفت استان شدیدتر بود.

معضل تنش‌آبی در استان فارس

استان فارس نیز از جمله استان‌هایی است که با معضل تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

این در حالیست که با آغاز فصل گرما و افزایش تقاضای مصرف آب، تنش آبی مهمان ناخوانده بسیاری از شهرستان‌های فارس به ویژه شیراز شد و به نظر می‌رسد امسال این روند شدت بیشتری داشت چراکه از همان روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه بسیاری از شهرها با مشکلات آبی مواجه شدند.

چه اقداماتی برای حل مشکل تنش آبی در شیراز انجام شد؟

با این حال متولیان امر تدابیر بسیاری برای حل مشکل تنش‌آبی در شهر شیراز اتخاذ کردند.

بروز مشکلات قطعی و افت فشار آب در مناطق مختلف شیراز، موجب شد تا شرکت آب و فاضلاب برای گذر از تنش آبی فصل گرم در این کلانشهر چهار دستگاه حفاری چاه را بطور همزمان بکار گیرد.

توسعه و تعویض بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب شیراز نیز از جمله اقداماتی بود که با هدف حل مشکل تنش آبی تابستانه در این کلانشهر اجرایی شد.

همچنین شناسایی انشعاب‌های آب غیرمجاز برای کاهش تنش آبی تابستانی در این شهرستان در دستورکار قرار گرفت و با شناسایی چهارهزار و۵۸۴ فقره انشعابات غیرمجاز آب در شیراز شرایط تبدیل چهار هزار و ۱۳۹ فقره از این انشعابات به انشعاب مجاز فراهم شد.

چاه ۱۰۱ ابیوردی در مدار بهره‌برداری

اخیراً نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز از وارد مدار شدن چاه ۱۰۱ ابیوردی به‌منظور پایداری آب مناطق مرکزی شهر شیراز خبر داد و اعلام کرد: با بهره‌برداری از این چاه وضعیت آبرسانی بالغ‌ بر ۱۵ هزار نفر در مناطق مرکزی و بافت قدیم شهر شیراز پایدار خواهد شد.

نسخه‌ای نجات‌بخش برای حل مشکل کم‌آبی شیراز؛چاه ابیوردی در مدار بهره‌برداری

این در حالیست که چاه ابیوردی در دهه ۴۰ توسط مرحوم محمد نمازی برای تأمین آب شرب شهروندان شیراز در سازند سخت حفاری‌شده و در بیش از ۲۰ سال اخیر غیر فعال بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در این باره افزود: عملیات نوسازی و کف شکنی چاه شماره ۱۰۱ ابیوردی از عمق ۱۴۰ تا عمق ۳۱۰ متر انجام شد.

بهمن بهروزی ادامه داد: این چاه با قدمت بیش از ۴۵سال در محدوده منطقه ابیوردی و جنب مخازن ذخیره آب واقع‌شده است و حدود ۳۵ لیتر در ثانیه آبدهی دارد.

تکمیل پروژه خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز

امسال همچنین اقدامات قابل توجهی برای تأمین آب شرب شیراز با تکمیل پروژه خط دوم آبرسانی از سد درودزن به این کلانشهر توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس صورت گرفت که موجب شد این خط با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار بهره‌برداری شود؛ اگرچه برخی معتقدند حل مشکل کم‌آبی در گرو فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده بهینه از آب و مدیریت هر چه بهتر منابع آبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha