تدبیری بر تنش‌آبی؛ اصلاح و توسعه ۱۹۰کیلومتر شبکه توزیع در فارس

شیراز-ایرنا-افزایش بی‌سابقه گرمای هوا در اکثر مناطق استان فارس در هفته‌های اخیر موجب ایجاد شرایط ویژه‌ای در آبرسانی شده و شرکت آب و فاضلاب فارس برای مدیریت این شرایط و جلوگیری از هدر رفت شبکه‌های توزیع آب، اصلاح و توسعه بیش از ۱۹۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در شهرها و روستاهای استان را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تابستان امسال بسیاری از شهرستان‌های استان فارس با موج گرمای بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند، این در حالیست که بحران خشکسالی و کمبود آب شُرب در بسیاری از مناطق طی سال‌های اخیر نیز شرایط دشواری را برای مردم این استان ایجاد کرده و امسال این مشکل به دلیل گرمای بیش از اندازه هوا دوچندان شده است.

تدبیری بر تنش‌آبی؛ اصلاح و توسعه ۱۹۰کیلومتر شبکه توزیع در فارس

ضرورت کاهش اتلاف آب

در چنین شرایطی و با توجه به محدود بودن منابع تأمین آب و رشد فزاینده مصارف آب، ضروری است راهکارهای مناسبی جهت کاهش اتلاف آب در شبکه‌های توزیع شهری و روستایی به کار گرفته شوند.

یکی از مهمترین عوامل هدر رفت آب، وجود شبکه‌های فرسوده در سطح شهرها و روستاهاست؛ شبکه‌های فرسوده‌ای که بیش از ۳۰ سال عمر دارند و در حال حاضر به دلیل کارکرد در طولانی مدت فرسوده شده و دچار حوادث، ترکیدگی و هدر رفت آب می‌شوند.

توسعه و تعویض بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب شیراز

چندی پیش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام کرد که از ابتدای امسال تا مردادماه ۲۱هزار و ۳۴۴ متر اصلاح و توسعه شبکه آب شهری و روستایی در شیراز و ۹ هزار و ۹۵ متر توسعه و هشت هزار و ۴۴۱ متر تعویض شبکه شهری و روستایی اجرا شده است.

توسعه و تعویض بیش از ۱۵ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب شیراز هم از جمله اقداماتی است که با هدف حل مشکل تنش آبی تابستانه در این کلانشهر اجرایی شده است.

تدبیری بر تنش‌آبی؛ اصلاح و توسعه ۱۹۰کیلومتر شبکه توزیع در فارس

تأکید وزارت نیرو بر تسریع اقدامات پیشگیرانه در شهرها و روستاهای فارس

تلاش برای حل مشکل تنش آبی در فارس در حالیست که وزیر نیرو آبان ماه سال گذشته طی ارتباطی برخط با کمیته بحران شرکت آبفا استان فارس، بر تسریع در اقدامات پیشگیرانه در شهرها و روستاهایی که احتمال کاهش منابع آب شرب وجود دارد تأکید کرد و تأمین آب شرب این مناطق را اولویت وزارت نیرو در استان فارس دانست.

بدین ترتیب اقدامات قابل توجهی جهت توسعه عدالت اجتماعی و رسیدگی به مناطق کم برخوردار در شیراز و روستاهای پیرامونی آن انجام شده و این اقدامات در دیگر شهرستان‌های فارس نیز همچنان ادامه دارد.

اصلاح و توسعه ۱۹۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس از اصلاح و توسعه بالغ بر ۱۹۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در شهرها و روستاهای استان، طی چهار ماه گذشته خبر داد و گفت ماه‌های پُر تلاشی را در حوزه تأمین آب شرب مردم فارس در چهار ماه گذشته پشت سر گذاشتیم و این تلاش ها در افزایش رضایتمندی مردم مؤثر بوده است.

علی جان صادق پور با بیان اینکه به دلیل تداوم خشکسالی‌ها و تنش آبی در بیشتر شهرها و روستاهای استان، ایام سختی را در حوزه آبرسانی به مردم استان پشت سر گذاشتیم، افزود: با برنامه‌ریزی مدون قبلی و تلاش مضاعف، بروز تنش آبی شهرها و روستاهای استان مدیریت شد و خوشبختانه تلاش‌های صورت گرفته به نتیجه رسید و فعلا وضعیت مطلوبی را در اغلب مناطق استان شاهد هستیم.

به گفته او افزون بر ذخائر سدها، چشمه‌ها و قنات‌ها تأمین بخش غالب آب شرب مردم استان فارس از طریق چاه ها تأمین می‌شود که کاهش بارندگی مناسب در برخی نقاط استان موجب خروج تعدادی از منابع از جمله سد رودبال و تعدادی از چاه ها از مدار بهره‌برداری شد.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس اضافه کرد: همچنین تحت پوشش قرار گرفتن مشترکین جدید ایجاب می‌کند تا طرح‌های توسعه‌ای جدیدی در حوزه آبرسانی طراحی و اجرا شود.

احداث ۲ هزار و ۸۹۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب روستایی

وی یادآور شد: این شرکت طی چهار ماه نخست سال، افزون بر اقدامات فنی و مهندسی گسترده با هدف نگهداشت و ارتقا کمی و کیفی آب منابع موجود، به منظور تأمین آب شرب مشترکین جدید و قدیم آب شرب، اقدام به حفر یا کف‌شکنی ۱۳حلقه و تجهیز و برق رسانی ۳۷حلقه چاه، اصلاح و توسعه افزون بر ۱۹۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، مشتمل بر اصلاح و توسعه بیش از ۶۳ کیلومتر خط انتقال آب، اصلاح و توسعه ی بالغ بر ۱۲۷ کیلومتر شبکه توزیع آب در شهرها و روستاهای استان کرده است.

تدبیری بر تنش‌آبی؛ اصلاح و توسعه ۱۹۰کیلومتر شبکه توزیع در فارس

صادق‌پور با بیان اینکه احداث ۲ هزار و ۸۹۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب روستایی از دیگر فعالیت های شرکت آبفا فارس در این بازه زمانی بوده، گفت: همزمان با اجرای طرح های فنی و مهندسی، تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی مناسب در زمینه مدیریت مصرف آب نیز الزامی و مکمل فعالیت هاست.

مدیرعامل آبفا فارس اظهار کرد: وضعیت منابع آب به گونه‌ای‌ است که باید به جای تلاش جهت ایجاد منابع جدید آب شرب، مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف در دستور کار و توجه جدی‌تر قرار گیرد.

در حال حاضر بسیاری از شهرها و روستاهای فارس درگیر تنش شدید آبی هستند و این نگرانی که در سال‌های بعد این تنش ها افزایش یابد دور از انتظار نیست، لذا لازم است متولیان امر با برنامه‌ریزی منسجم و منظم برای این مشکل مهم و اساسی در مناطق مختلف راهکار و راهبرد مناسب داشته باشند و با تعمیم اقدامات برای حل این مشکل در مسیر رفع تنش آبی گام بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha