۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85203443
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازارچه مرزی شوش تصویب شد

۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶
کد خبر: 85203443
بازارچه مرزی شوش تصویب شد

دزفول - ایرنا - سرپرست فرمانداری شهرستان شوش با اشاره به وجود ۹ کیلومتر مرز مشترک شهرستان شوش با کشور عراق گفت: ایجاد بازراچه مرزی در بخش فتح المبین این شهرستان در استانداری خوزستان به تصویب رسید.

محسن حویزه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وزارت کشور ضمن تایید ایجاد بازارچه مرزی شوش عملیاتی کردن این طرح اقتصادی را به تصویب استانداری خوزستان موکل کرده بود که با تصویب آن در معاونت اقتصادی استانداری طی چند روز اخیر و تایید وزارت کشور، ایجاد این طرح مهم اقتصادی پس از حدود یک دهه پیگیری سرانجام به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه ایجاد بازارچه مرزی از جمله مطالبه‌های چندین ساله مردم این شهرستان بود تاکید کرد: فعال شدن بازارچه مرزی شوش موجب تحول اقتصادی در این شهرستان و شمال خوزستان می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی شوش ادامه داد: این شهرستان به دلیل داشتن ۹ کیلومتر مرز، اتصال به آزادراه سراسر خلیج فارس و همچنین عبور راه آهن سراسری از این منطقه، ظرفیت‌های ترانزیتی خاصی را ایجاد کرده است.

شوش دارای ظرفیت های کم نظیر کشاورزی و صنعتی است

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش افزود: شوش علاوه بر ظرفیت‌های کم نظیر کشاورزی به ویژه در محصولات راهبردی گندم و دانه‌های روغنی با داشتن صنایع متعدد یکی از قطب‌های مهم صنعتی خوزستان است.

وی تاکید کرد: احداث بازارچه مرزی فتح المبین شوش زیرساخت مناسبی برای رشد صادرات محصولات تولیدی در زمینه صنعت و کشاورزی منطقه را فراهم می‌کند.

حویزه با بیان اینکه ایجاد بازارچه مرزی شوش سال‌ها در رده‌های مختلف مدیریتی در سطح ملی، استانی و شهرستانی پیگیری می شد ادامه داد: پس از سال‌ها در روزهای اخیر پیگری های انجام شده، راه اندازی بازارچه مرزی شوش تصویب شد.

اشتغال و امنیت پایدار رهاورد ایجاد بازارچه مرزی فتح المبین

وی گفت: احداث بازارچه مرزی فتح المبین امکان بهره‌مندی مرزنشینان از تجارت پیله‌وری و واردات محصولات مجوز دار بازارهای شهرستان و استان را فراهم می‌کند.

سرپرست فرمانداری شوش ایجاد اشتغال و امنیت پایدار را رهاورد ایجاد بازارچه مرزی در این شهرستان دانست و تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشور رایزنی با طرف عراقی‌ برای ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز راه اندازی این بازارچه را در دستور کار دارد.

به گزارش ایرنا، بازارچه‌های مرزی محوطه‌هایی محصور واقع در نقاط مرزی هستند که مطابق‏‎ ‎با استانداردهای تعیین شده توسط دولت به صورت مستقل یا در قالب تفاهم‌نامه منعقد ‎شده بین ایران و کشورهای همجوار تاسیس می‌شوند و دارای محدوده و سقف مشخص سالانه ای برای انجام فعالیت‌ها و تبادلات تجاری خود هستند.

شهرستان شوش در شمال استان خوزستان ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و قطب تولید گندم و ذرت دانه ای کشور است. سالانه حدود ۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان شوش تولید می‌شود. شهرستان شوش با وجود کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، کارخانه کاغذ پارس هفت تپه و شرکت حریر خوزستان از قطب‌های صنعتی استان خوزستان نیز می‌باشد.

بخش مرزی فتح المبین متشکل از ۲ دهستان سرخه و چنانه در غرب کرخه شهرستان شوش دانیال است. بخش مرزی فتح المبین شهرستان شوش با ۸۶۰ کیلومتر مربع وسعت با برخورداری از پتانسیل بالا در بخش کشاورزی ، دامداری و گردشگری جنگ به عنوان یکی از مناطق قابل توسعه و پیشرفت در نوار مرزی ایران و عراق می‌تواند در مبادلات تجاری ایران با کشور همسایه نقش مهمی را ایفا نماید

بخش فتح المبین با داشتن زمین‌های بکر و حاصلخیز ، قطب تولید محصولات صیفی جات و گندم در شهرستان و استان محسوب می‌شود. وجود ۲ یادمان شهدای فتح المبین و یادمان شهید چمران در فکه و رودکرخه و طبیعت زیبا و دلنشین در این بخش ، ظرفیت‌های بزرگ و مهم گردشگری جنگی و تفریحی را در این بخش رقم زدند.

ایجاد بازارچه مرزی فکه در بخش فتح المبین شهرستان شوش بیش از ۹ سال است که در حال پیگیری است که سرانجام این این مهم با توجه ویژه دولت سیزدهم به سرانجام رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha