انتقال بازار تهران منطقی نیست/ضرورت جابه‌جایی انبارها به خارج از شهر

تهران - ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران به وقوع آتش سوزی‌ها اخیر در بازار اشاره کرد و گفت: انتقال بازار تهران بحث منطقی نیست چرا که ساختمان‌های بازار قابل انتقال نیستند، اما آنچه که به عنوان انبارها از بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند از بازار به خارج از شهر منتقل شود.

به گزارش ایرنا مهدی چمران روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره ‌حوادث بازار تهران تاکید کرد که نمی‌توان بازار را جابجا کرد، و ساختمان‌های بازار قابل جابجایی نیستند مگر اینکه ورودی و خروجی‌ آن را جابجا کنیم.

وی تاکید کرد: بیشتر آتش سوزی در انبارها رخ می دهد و ضرورتی ندارد انبارها در بازار باشند، می‌توان انبارها را در خارج از شهر مدیریت کرد و برای خرید و فروش عمده از خارج از شهر امور را انجام داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سوال از شهردار تهران نیز گفت: از شهردار سوال شده و ما این سوال را ارسال کردیم و در اولین جلسه‌ای که تنظیم کنیم شهردار تهران در صحن حضور خواهد یافت و پاسخگوی سوال مطرح شده خواهد بود.

چمران با بیان اینکه مدیران بیشتر در مناطق مرزی حضور دارند، اظهارداشت: با کاری که در ستاد اربعین انجام شده، هریک از مناطق شهرداری تهران در یکی از نقاط مرزی ایران و عراق مستقر می شوند تا آسایش و آرامش زائران فراهم شود.

رییس شورای شهر تهران بودجه امسال شهرداری تهران را برای اربعین ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: شهرداران نیروها را مستقر و به تهران باز خواهند گرداند.

چمران همچنین درباره روند جلسه امروز نیز اظهار داشت: گزارش مدیرعامل سازمان آتش نشانی در خصوص آتش سوزی بازار و گزارش محله ای توسط ناصر امانی عضو شورا و طرحی در مورد نحوه فعالیت مراکز ورزشی بررسی و تقسیم کار بین مناطق و سازمان ورزش انجام می شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز به ارایه تذکرات پرداختند.

لزوم ارتقاء جایگاه واحد حقوقی شهرداری مناطق
مهدی اقراریان عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به بازدید از مناطق مختلف شهر تهران، تأکید کرد که یکی از اشکالات قابل مشاهده ساختار حقوقی مناطق ۲۲ گانه بود که امیدواریم مورد توجه شهردار تهران و مناطق قرار بگیرد.

وی تاکید کرد که برای افزایش انگیزه کارشناسان نیازمند اصلاح و ارتقاء ساختار ادارات حقوقی هستیم.

اقراریان گفت: ادارات حقوقی مناطق با کمبود نیرو و مشکل ساختار مواجه هستند و امیدواریم با تدبیری که شکل می گیرد، این مشکل برطرف شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در پاسخ به تذکر اقراریان تأکید کرد: جایگاه حقوقی شهرداری تهران باید از لحاظ عملکرد ارتقاء پیدا کند.

تاخیر در ایجاد و تشکیل مجموعه گردشگری شهرداری تهران
سید احمد علوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: قرار بود تشکیل مجموعه گردشگری تا پایان تابستان به نتیجه برسد و اقدامات تحت عنوان هلدینگ گردشگری دنبال شود.

وی با بیان اینکه تابستان در حال اتمام است و هنوز اتفاقی نیفتاده است، درخواست کرد که موضوع پیگیری و تعیین تکلیف شود.

بهسازی معابر بعد از چندین سال
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به آسفالت ریزی در خیابانها و معابر شهر تهران گفت: شهرداری تهران بعد از چندین سال چاله ها و آسفالت های نامناسب را بهسازی می کند اما در برخی نقاط که خودرو سنگینی عبور می کند، موج هایی ایجاد شده که از شهرداری تهران می‌خواهم نسبت به اصلاح زیرسازی و مسایل مهندسی این محدوده ها، بررسی و اقدام لازم را انجام دهند.

رئیس جمهور برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران دستور عاجل بدهد
پیرهادی همچنین از اعلام موضع سازمان بازرسی کل کشور در خصوص انتقال نمایشگاه بین المللی تهران تقدیر کرد و گفت: نامه ای که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه، درباره انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهر آفتاب برای کاهش آلودگی هوا به ریاست جمهوری ارسال کردند جای تشکر دارد.

وی از این سازمان خواست این‌ موضوع‌ را تا حصول نتیجه از سوی سازمان بازرسی کل کشور مورد پیگیری قرار دهد.

پیرهادی افزود: همانطور که در نامه هم به آن اشاره کردند، این موضوع آلودگی زیادی ایجاد می کند و جان شهروندان را به خطر می اندازد؛ اگر خودروی امدادی بخواهد خود را به ساکنان اطراف نمایشگاه برساند با مشکل مواجه می شود به همین دلیل تقاضا دارم رییس‌جمهور برای انتقال این نمایشگاه به منظور نجات جان شهروندان، دستور عاجل بدهند.

ضرورت ساماندهی و ایمن‌سازی زیرگذر خیابان چوب‌تراش در بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری
زهرا شمس‌احسان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه محله طرشت متاثر از احداث بزرگراه شیخ فضل‌الله ‌نوری در دهه ۵۰ به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است، گفت: با توجه به گذشت زمان دغدغه اتصال این دو محله برای ساکنان مطرح شد و به همین دلیل زیرگذر خیابان چوب‌تراش در تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شیخ فضل‌الله‌نوری، نقش پیوند دهنده محلات طرشت شمالی و جنوبی در مقیاس دسترسی محلی ایفا کرد.

وی ادامه داد: این زیرگذر در وهله نخست، به عنوان کانال عبور آب طراحی شده بود که با توجه به ساماندهی مسیل آب های زیرزمینی در حال حاضر به عنوان زیرگذر ترافیکی مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید میدانی از معاونت حمل و نقل خواست در راستای اصلاح هندسی دور برگردان واقع در بلوار چوب تراش اقدامات جدی و بلندمدت داشته باشد.

وضعیت ۱۲ پاساژ پایتخت از لحاظ ایمنی بحرانی است
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود ارائه گزارش قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی در خصوص آتش سوزی اخیر بازار تهران را در دستور کار قرار دادند.

محمدی درباره این حادثه گفت: درگیری عجیبی در بازار داریم؛ دسترسی به زیرزمین ها بسیار سخت و پیچیده است و اتفاقی در ساعت ۳ بامداد پنج شنبه در پاساژ قیصر با کاربری وسایل آرایشی و بهداشتی و خرازی رخ داد و این در شرایطی بود که میزان دپوی پاساژ پنج برابر حد استاندارد آن گزارش داده شده است.

وی افزود: نیروهای ما ظرف پنج دقیقه به محل حادثه رسیدند و چون درگیر بودند که خودشان آتش را خاموش کنند، ۲۰ دقیقه دیر گزارش را اعلام کردند ولی اتش نشانی ۱۵۰ نیرو را با ۴۰ دستگاه از ۱۳ ایستگاه به محل حادثه اعزام کرد تا از سرایت آتش به سایر واحدها جلوگیری شود.

وی، علت آتش سوزی را اتصال در سیم کشی برق عنوان کرد و گفت: پس از آتش سوزی در سقف، این آتش به سمت زیر زمین سرایت کرد و از ۱۱۰ مغازه ۳۰ تا ۴۰ مغازه آسیب جزیی دیدند و ۲۰ واحد تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد که این پاساژ سابقه خوبی ندارد و در سال ۹۳ اولین اخطار را دریافت کرد و بیش از ۹ بار، در معاونت پیشگیری سازمان به این پاساژ اخطار داده شده است اما مالکین و کسبه توجهی نکردند و اگر این حادثه در ساعت پیک ترافیک اتفاق می افتاد فاجعه سخت تری رخ می داد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت، وزارت کار و دیگر نهادها باید وارد عمل شوند، گفت: بسیاری از پاساژها بیمه شدند اما با کدام مجوز؛ این موارد از گلوگاه هایی هستند که می توانیم مالکان را مجبور کنیم تا برای ایمن سازی اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خواستار ایجاد منطقه عملیاتی ویژه بازار تهران شد و گفت : از ۷۱۵ پاساژ موجود در تهران ۱۵ پاساژ وضعیت بحرانی دارند که ۳ پاساژ بازسازی شد اما ۱۲ پاساژ هنوز این وضعیت را دارند.

شهرداران مناطق نسبت به تشکیل پرونده قضایی ساختمان های ناایمن اقدام کنند
پس از ارایه گزارش مدیرعامل سازمان آتش نشانی اعضای شورای شهر مواردی را مطرح کردند و مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسات شهر ایمن در مناطق شهر تهران گفت: تا کنون این جلسات در ۱۸ منطقه از ۲۲ منطقه برگزار شده و پیشرفت خوبی در حوزه ایمنی داشتیم اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در خصوص ساختمان‌های ناایمن صرفا مناطق به اخطار اکتفا می‌کنند، گفت: در خصوص ۱۲۹ ساختمان معروف ناایمن با قوه قضاییه مکاتبه شده اما انتظار این است که خود مناطق قطع انشعابات را پیگیری کنند تا مالکین ملزم به ایمن سازی شوند .

وی تاکید کرد: اگر یکی از ساختمان های ناایمن که در لیست آتش نشانی بوده، دچار حریق شود و منطقه تشکیل پرونده قضایی نداده باشد، مسئولیت آن با شهردار منطقه است.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که این موضوع را به طور جدی پیگیری می کنم و در صورت اهمال مجریان موضوع را ازطریق سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهم کرد.

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بازار باید به یک فضای گردشگری و تاریخی تبدیل شود و تمام ارکان نظام برای ناایمن بودن بازار فکر کنند.

وی افزود: بازار تهران هزاران ملک مجهول المالک دارد که بخش زیادی از آن موقوفه است، این شرایط تعیین تکلیف بازار را به امری محال تبدیل می کند.

وی افزود : این موضوع در اختیار شهرداری و یک یا دو سازمان نیست و باید بخش های مختلف وارد شوند چراکه کار پیچیده و بزرگی است و بعید به نظر می رسد که نوسازی در بازار به نتیجه برسد.

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز افزود : وقتی ساختار حقوقی در مجموعه ضعیف باشد پیگیری های حقوقی نیز با چالش مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: هزاران ساختمان کم ایمن و ناایمن وجود دارند که به دلیل مشکل ساختار حقوقی نمی توانند موارد را پیگیری کنند.

جعفر شربیانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در تاریخ ۱۹ دی ماه جلسه ای را با حضور مدیران شهرداری برگزار و تصمیماتی گرفته شد که مبنی بر آن باید نظر سازمان آتش نشانی در زمان صدور پروانه لحاظ می شد اما همچنین نظارت سازمان آتش نشانی معیوب و از دسترس خارج است لذا سازمان آتش نشانی باید بر صدور پروانه و مسائل ایمنی نظارت کند.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در مورد بازار تهران با توجه به شناختی که از این بازار به عنوان نبض تپنده اقتصاد داریم، نمی توانیم در مورد انتقال آن فکر کنیم.

گزارشی از محله های منطقه ۱۶ تهران/ ضرورت تامین امنیت و روشنایی بوستان‌های محله
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود گزارشی از منطقه ۱۶ تهران را در دستور کار قرار دادند؛ ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گزارشی از محله «علی‌آباد جنوبی» در این منطقه را قرائت کرد و گفت: دکل‌های فشار برق بوستان‌ها است که برای سلامتی‌شان ضرر دارد.

وی گفت: این دکل‌های برق ۶۷ هکتار را در مناطق ۱۶ و ۲۰ تحت تاثیر خود قرار دادند و سابقه‌اش طولانی است. دلیل دومی که از بوستان‌های خوب این محله مثل بوستان پهلوانان یا بازیافت سابق مردم به دلیل اتراق و پرسه زدن معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

عضو شورای شهر تهران گفت: در این بوستان دو مشکل دیگر هم وجود دارد که یکی ورود موتورسواران با سرعت زیاد و دیگری عدم روشنایی در شب است.

وی ادامه داد: در حوزه سرانه آموزشی تعدادی مدرسه خوب دارد ولی دو دبیرستان بزرگ با ظرفیت ۱۶۰۰ دانش آموز دو سال است که توقیف شده و از آموزش و پرورش خلع ید شدند و مأمن و پناهگاه معتادان و کارتن خواب‌ها شده و همه پنجره‌هایش را جدا کرده و برده‌اند و داخل ساختمان پر از نخاله، زباله و وسایلی است که شب‌ها با خود به آنجا می‌برند.

ادامه دارد....

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha