دروازه جدید مرز خسروی و ۹۰ گیت تازه احداث شده در منذریه زیر بار ترافیک رفت

قصرشیرین- ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: دروازه جدید مرز خسروی و ۹۰ گیت در سمت منذریه عراق از امروز به‌طور رسمی زیر بار ترافیک رفت که طول این درب جدید ۲۵ متر است که آن را تا ۵۰ متر توسعه خواهیم داد و تا ۲ میلیون نفر بدون ترافیک و ایستایی می‌توانند از این درب‌ها تردد کنند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، «فریبرز کرمی» در گفت و گو با خبرنگاران در مرز رسمی خسروی افزود: به منظور سهولت در تردد زائران و برابری گیت های طرف عراقی با گیت های مستقر در مرز خسروی ۹۰ گیت در خاک عراق و در منذریه همراه با زیرسازی، سایبان، گیت‌های گذرنامه، امکانات و تجهیزات لازم با هدف تسهیل در تردد زائران و متناسب سازی با امکانات در مرز خسروی ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس دستور استاندار کرمانشاه و پیگیری تیم فنی استانداری و تامین اعتبار، در مرز خسروی زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است و با توجه به حساسیت موضوع و بنا به دستور وزیر کشور و نیاز مبرم به ساخت دروازه جدید هم اکنون در مرحله اول نصب شده و در مجموع ۵۰ متر مجوز گیت در دستور کار قرار گرفت که بخشی از این پروژه انجام شده است.

کرمی اضافه کرد: درب ها بر اساس حجم زوار و به نحوی است که به صورت تکی و لاینی باز می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه نیز در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که در مرز خسروی داریم، جمعیت هلال‌احمر پابه‌پای سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان برای پذیرایی از زوار اربعین آماده است.

«محمدباقر محمدی» تاکید کرد: جمعیت هلال‌احمر با بیش از ۲۵۰ نفر نیروی امدادی، ۱۰۰ دستگاه خودروی امدادی و ۳۰ پایگاه امدادی در آماده‌باش کامل است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: از نقطه ورود به استان کرمانشاه تا جاده‌های منتهی به مرز خسروی و خروجی ایلام آماده پوشش امدادی، اقدامات فرهنگی، پایش بهداشتی و در حوزه امداد و نجات آماده خدمت‌رسانی به زوار هستیم.

محمدی تصریح کرد: امسال شرایط به نحوی است که با استقبال زیادی روبه‌رو هستیم و از زوار گرامی دعوت می‌کنیم که مرز خسروی را برای عبور و مرور انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha