تعاونی‌های همدان زمینه اشتغال ۱۵ هزار نفر را فراهم کردند

همدان-ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: ۱۵ هزار نفر در قالب هزار و ۲۹۳ تعاونی‌ فعال در استان همدان شاغل هستند که ۶.۵ تا هفت درصد اشتغال تعاونی های کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "یوسف شعبانی" روز یکشنبه در هجدهمین آیین تجلیل از تعاونی های برتر استان مناسبت هفته تعاون اظهار داشت: ۷۲۸ تعاونی تولیدی، ۱۸۵ تعاونی توزیعی و ۳۸۰ تعاونی در حوزه خدمات فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ تعاونی از استان همدان برای اولین بار به رقابت ملی راه یافتند ادامه داد: در این آیین از ۲۳ تعاونی برتر دارای رتبه کسب شده استانی و شهرستانی تجلیل می شود.

شعبانی افزود: ۲۲ تعاونی از ابتدای سال جاری تاکنون در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با هدف حمایت از تولیدی ها احیا شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تعاونی مسکن، استان همدان جزو استان‌هایی هست که ۹۸ درصد از تعهدات خود را در حوزه تعاونی مسکن معادل هشت هزار و ۶۴۷ واحد محقق کرد و جزو استان‌های موفق و برتر در سطح کشور با کمترین میزان چالش‌ حقوقی هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور در حالی در اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده است که با نگاهی به آمارها می‌توان دریافت که شرکت‌های تعاونی بنا به دلایل مختلف هنوز نتوانسته‌اند به این مهم دست یابند و در برنامه هفتم توسعه رشد ۲ درصدی برای هر سال پیش بینی شده است.

شعبانی یادآور شد: بخش تعاونی اقتصاد در ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از این بخش در همان سال تشکیل شد.

وی افزود: رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، تمرکز سرمایه‌های کوچک در قالب سرمایه‌های متوسط و کلان از اهداف مهم تشکیل شرکت‌های تعاونی در کشور است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: تعاونی‌ ها به لحاظ اقتصادی به عنوان یکی از موثرترین راه‌های توسعه پایدار در برنامه‌های توسعه کشور قرار دارند و یکی از عوامل موثر نیز در تحقق حماسه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در کشور تعاونی ها هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این آیین با بیان اینکه تعاونی ها نباید دغدغه تسهیلات داشته باشند افزود: طبق تاکیدات استاندار همدان تا حد توان باید به بخش خصوصی کمک کنیم و برهمین اساس باید از تمام ظرفیت های ملی و نمایندگان مجلس برای ارتقای تعاونی‌ها استفاده شود.

"سید مجتبی حسینی" اظهار داشت: هزار میلیارد ریال اعتبار به تعاونی های استان مصوب شده که تاکنون ۵۲ میلیارد ریال از آن به صورت تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: تعاونی به عنوان مردمی‌ترین بخش اقتصاد برای اشتغالزایی و تحقق رفاه اجتماعی است و این بخش بستر مناسبی را برای تجمیع سرمایه های کم و انجام فعالیت های بزرگ اقتصادی با بهره گیری از توان و تخصص افراد در حوزه های مختلف فراهم می کند.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی همچنین در این آیین با اشاره به اینکه مردمی شدن اقتصاد در ۲ بخش تعاونی و بخش خصوصی محقق می شود گفت: هیچ راهی برای نجات کشور جز مردمی سازی اقتصاد نیست که یکی از مولفه های اقتصاد پویا و همه جانبه به شمار می رود.

"حمیدرضا حاجی بابایی"، سرمایه گذاری موفق را در گرو تلاش و کوشش همه جانبه و مردمی بودن دانست و افزود: در بخش اقتصاد دولتی شائبه رانت وجود دارد اما در بخش خصوصی در راستای درآمدزایی بیشتر افراد متخصص و نخبه به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه باید شرایط برای گسترش اقتصاد مردمی فراهم شود و سیاست برنامه هفتم توسعه نیز بر همین اصل استوار است ادامه داد: بر همین اساس پیشنهاد شده که بخش خصوصی باید در دولتی ترین بخش کشور یعنی اکتشاف نفت نیز ورود کند.

تعاونی‌های همدان زمینه اشتغال ۱۵ هزار نفر را فراهم کردند

استان همدان پر قدرت و با صلابت رو به رشد است

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلاتی در کشور و استان وجود دارد که در حال پیگیری است افزود: استان همدان پر قدرت و با صلابت رو به رشد است و مسیر توسعه را طی می‌کند.

حاجی بابایی افزود: برای اجرای طرح پتروشیمی ابن سینا ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وارد همدان شد همچنین شهرک صنفی همدان با ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و ورود بخش خصوصی بهره برداری شد که قله های پیشرفته همدان هستند.

وی بین المللی شدن هگمتانه را پویایی اقتصاد و فرهنگ دانست و اظهار داشت: زیرساخت‌های استان با سرعت در مسیر تولید ایجاد و به کار گرفته می شود و این مسیر ادامه داد.

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت توجه به رشد و توسعه بخش تعاون گفت: تنها جایی که سرمایه های مردم به نحو مطمئن سرمایه گذاری می‌ شود بخش تعاونی ها است.

"حجت‌الاسلام احمدرضا فلاحی" افزود: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به بخش تعاونی و مردمی سازی اقتصاد دارد که فرصت مناسبی برای رشد و ارتقای ظرفیت‌های تعاونی‌ها به عنوان بازوی استوار و توانمند دولت است و باید تلاش بیشتری در این راستا صورت گیرد.

در پایان این آیین از ۲۳ تعاونی برتر استان تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha