همایش باشکوه تکریم قرآن با حضور نماینده مجلس خبرگان در پاکستان برگزار شد

اسلام‌آباد- ایرنا- همایش باشکوه تکریم قرآن کریم از دیدگاه ادیان و مذاهب به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با حضور رهبران دینی و سیاسی از جمله نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایتخت پاکستان برگزار شد.

به گزارش پنجشنبه شب خبرنگار ایرنا، همایش تکریم قرآن کریم به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد، مرکز گفت‌ وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با مشارکت حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان برگزار و جمع گسترده‌ای از رهبران مذاهب اسلامی و شخصیت‌های متعلق به ادیان آسمانی در این مراسم حضور یافتند.

آیت‌الله دکتر "احمد مبلغی" نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران ویژه، "رضا امیری مقدم" سفیر ایران در پاکستان، "احسان خزاعی" رایزن فرهنگی سفارت ایران، سفیر سوریه در پاکستان، جمعی از دیپلمات‌های سفارت ایران در اسلام آباد، مسئولان حزب مجلس وحدت مسلمین و برخی از چهره‌های طراز اول اهل تسنن در این همایش شرکت کردند.

سخنرانان این برنامه هرگونه هتک حرمت به مقدسات مذهبی در جهان به ویژه اعمال شیطانی اخیر افراط گرایان در اروپا در بی حرمتی پی در پی به کتاب آسمانی مسلمانان قرآن کریم را به شدت محکوم کردند.

آیت‌الله مبلغی با قدردانی از حضور شخصیت‌های برجسته مذاهب اسلامی و نمایندگان ادیان آسمانی پاکستان در این همایش بر نقش منفرد و تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در مقابله با پدیده اسلام هراسی به ویژه جنایت توهین به مقدسات اسلامی تاکید کرد.

وی گفت: مقدسات مبنا و زیرساخت روابط سالم اجتماعی است چه در اسلام‌ و چه در ادیان دیگر الهی. پایمالی مقدسات یعنی پایمالی بنیه‌های روابط جهانی و آسمانی پس آیا جنایتی بزرگتر از این وجود دارد. ما باید جهان را با تمرکز و تلاش‌های بسیار گسترده خود به سمت احترام به مقدسات ادیانی همگرا سازیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در دانشگاه‌های ما باید رشته‌ای با عنوان "فلسفه تقدیس" شکل بگیرد تا همه بدانیم که بدون مقدسات جامعه امروزی فاقد لنگرگاه خواهد شد و طوفان‌ها آن را از بین می‌برد. تقدیس مقدسات حقیت و پدیده‌ای است که تاثیر عمیقی بر روابط اجتماعی داشته و نقش اساسی در سازماندهی و بهبود روابط جوامع دینی و حتی انسانی دارد لذا بشریت امروز باید به سمت به رسمیت شناختن مقدسات حرکت کند و هر آنچه که به عنوان وظیفه حقوق بشری است را برجسته تر ارائه کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همواره در برابر اهانت به قرآن و مقدسات در صف اول ابراز حساسیت و احساس مسئولیت قرار داشته‌اند. این احساس مسئولیت این دو ملت و ملت‌های دیگر نباید محدود به زمان رخ دادن حوادث توهین شود بلکه باید تبدیل به یک حرکت جهانی با یک خمیر مایه پر از فعالیت به سمت مجامع بین‌المللی دیپلماسی و فرهنگ سازی شود.

آیت‌الله مبلغی تاکید کرد: دولت‌ها و در مقدمه آن ایران و پاکستان در کنار هم باید یک دیپلماسی متمرکز بر فرهنگ تقدیس قرآن را آغاز کنند و دولت‌های دیگر نیز به آن ملحق شوند چرا که قرآن کتاب عظیم مشترک هویت بخش و معنا بخش به همه ما است.

همایش باشکوه تکریم قرآن با حضور نماینده مجلس خبرگان در پاکستان برگزار شد

رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان نیز در سخنانی در این همایش گفت: همه ما و همه مسلمانان جهان از اقدامات افراطی و موهن نابخردانه در شوک و حیرت هستیم. در دورانی که بشر بخصوص در کشورهای اروپایی داعیه دفاع از حقوق بشر و دفاع از ارزش‌های بشری و احترام به کرامت انسانی را دارد، با پدیده توهین به مقدسات یک چهارم از جمعیت کره زمین یعنی بیش از ۲ میلیارد مسلمان مواجه شدیم. متاسفانه طی ۶ ماه گذشته دست کم ۶ بار به ساحت قرآن کریم توهین شده است.

وی افزود: متاسفانه در یک اقدام تحریک آمیز، دولت سوئد با اعطای مجوز به برگزاری اقدام اعتراضی که در جریان آن قرآن کتاب مقدس مسلمانان جهان به آتش کشیده شد، آغاز گر و بانی این اقدام شنیع شده و در ادامه برای جلوگیری از آن اقدامی انجام نداد. هتک حرمت به ساحت مبارک قرآن کریم، توهین به همه کتاب‌های آسمانی و مقدسات سایر ادیان الهی بود و به همین دلیل با موج محکومیت از سوی پیروان سایر ادیان الهی نیز مواجه شد. پویش هماهنگ و متحد کشورهای اسلامی در کنار پیروان آزاد اندیش سایر ادیان آسمانی قابل تقدیر است.

امیری مقدم افزود: هتک حرمت قرآن کریم به شدت اهداف و اصول منشور ملل متحد را نقض کرده و خلاف اصل همزیستی مسالمت آمیز است و اساس صلح و امنیت و روابط دوستانه بین مردم و کشورها را از بین می‌برد. مطابق حقوق بین‌الملل، نفرت پراکنی علیه ادیان الهی به بهانه آزادی بیان توجیه پذیر نیست. این اقدام مغایر با اصول و قوانین بین المللی و خلاف اصول حقوق بشر ادعایی آنها است.

وی تاکید کرد: در شرایطی که تریبون‌ها و ماشین تبلیغات استکبار جهانی معنویت و ارزش‌های معنوی بشر را نشانه گرفته است، متفکران و عالمان همه ادیان الهی می‌بایست با تعامل سازنده و دیدگاه تقریبی برای مقابله با پدیده توهین به مقدسات و هتک حرمت همه نمادهای ادیان الهی تلاش کنند. به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات ادیان الهی، می‌بایست اقداماتی در سطح ملی و بین المللی در همه کشورهای مختلف صورت بگیرد. از سازمان‌های بین المللی انتظار داریم تا برای جلوگیری از اینگونه موارد اقدام کنند.

سفیر ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان یکصدا با سایر کشورهای اسلامی اقدامات متعددی را در کنار سایر پیروان ادیان الهی برای جلوگیری و محکومیت از توهین به مقدسات انجام دادند. همچنین اقدام دولت پاکستان در معرفی روز هفتم ژوئیه ماه گذشته بعنوان روز تکریم قرآن کریم اقدام شایسته و بجایی بود. سفارت جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که رسما از این اقدام تقدیر کرده و از همان ابتدا به کمپین تکریم قرآن کریم به ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان پیوست.

برخی از شخصیت‌های طراز اول اهل تسنن و شیعه، نماینده هندو و سیک‌ها و رهبران مسیحی پاکستان نیز در سخنانی تکرار جنایات توهین به مقدسات اسلامی در اروپا را محکوم و سکوت رهبران غربی و سازمان‌های بین المللی حقوق بشر در برابر این اقدامات شیطانی را شرم آور عنوان کردند.

کریستوفر شرف معاون مرکز مطالعات مسیحیت در پاکستان نیز بیانیه محکومیت توهین به مقدسات را از طرف جامعه مسیحیان پاکستان قرائت کرد.

همایش باشکوه تکریم قرآن با حضور نماینده مجلس خبرگان در پاکستان برگزار شد

احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان نیز با قدردانی از حضور و مشارکت رهبران دینی و نخبگان پاکستانی در همایش تکریم قرآن کریم، گفت: امروز شاهد تهدیداتی علیه قرآن کریم و ارزشهای دینی هستیم، در برخی از کشورهای اروپایی که مدعی آزادی و احترام به عقیده دیگران هستند، به ارزشمندترین کتاب الهی که برای هدایت بشر آمده است یعنی قرآن کریم اهانت می‌کنند که با این کار قلوب بیش از ۲ میلیارد مسلمان و نیز قلب پیروان تمام ادیان الهی، آسمانی و ابراهیمی را به درد آوردند.

وی افزود: خوشبختانه دو کشور مسلمان و همسایه؛ ایران و پاکستان امروز زیر سایه قرآن کریم هستند، قرآنی که برای دفاع از آن امام حسین (ع) به خاطر آن به شهادت رسید و ثانیا اینکه شرکت کنندگان در این گردهمایی، نسبت به هتاکی و اهانت به ساحت قرآن کریم و اماکن دینی و مذهبی محکومیت شدید خود را اعلام و انزجار خود را ابراز می‌کنند.

خزاعی اظهار کرد: توهین به قرآن کریم توهین به همه ادیان الهی، توهین به انسانیت، توهین به بشریت و توهین به همه ارزش‌های الهی است لذا جامعه اسلامی از این توهین نخواهد گذشت. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: «اهانت جنون آمیز به قرآن با شعار آزادی بیان نشان می‌دهد هدف حملات استکبار، اصلِ اسلام و قرآن است. علی‌رغم توطئه استکبار، قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آن اسلام است. همه‌ آزادی خواهان جهان باید در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی مقابله کنند.»

در پایان این همایش قطعنامه‌ای در محکومیت جنایت توهین به قرآن کریم قرائت شد و به تائید شرکت کنندگان در جمع رسید.

همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از نسخ خطی نفیس قرآن کریم که با ترجمه و تفاسیر فارسی همراه بود به معرض نمایش گذاشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha