احداث چهار پاسگاه محیط بانی لرستان در دولت سیزدهم

۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبر: 85225217
احداث چهار پاسگاه محیط بانی لرستان در دولت سیزدهم

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: عملیات اجرایی چهار پاسگاه در مناطق " تشکن رفت خان" سفیدکوه خرم آباد، " گرین الشتر"، "قالی کوه " الیگودرز و غار ماهی کور اجرایی شد که تاکنون پاسگاه محیط بانی غار" ماهی کور" بهره برداری شده است.

"علی سالاروند" روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: هم اکنون ۱۵ پاسگاه محیط بانی فعال در سطح استان وجود دارد و پاسگاه محیط‌بانی اثر طبیعی ملی غار ماهی کور با اعتبار پنج میلیارد ریال و ۲۸۰ متر فنس کشی محیط در این منطقه راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه منطقه‌ غار ماهی کور حدود ۴۰ هکتار مساحت دارد، افزود: این اثر طبیعی ملی جزو بالاترین سطح حفاظتی و ارزش در بین مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: این اثر طبیعی ملی دارای سه گونه نادر و اندمیک ماهی کور غار است که ارزش ژنتیکی فوق‌العاده‌ای در سطح جهانی دارند، اما این منطقه بی‌نظیر طی سال‌های گذشته متاسفانه تقریبا رها شده و شرایط مناسبی از لحاظ حفاظتی نداشت که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، پاسگاه محیط‌بانی منطقه راه‌اندازی، تجهیز و حصار کشی شد و نیروی محیط‌بان به صورت شبانه روزی در آن مستقر شد.

سالاروند با اشاره به تنوع زیستی غنی در لرستان اظهار داشت: با راه اندازی پاسگاه های محیط بانی و مناطق حفاظت شده سطح حفاظتی این مناطق احیا خواهد شد.

احداث چهار پاسگاه محیط بانی لرستان در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات پاسگاه های محیط بانی ۲ مرحله ایی است، ادامه داد: گونه های جانوری منحصر به فرد و نادری در مناطق " تشکن رفت خان" سفیدکوه خرم آباد، " گرین الشتر" و "قالی کوه " الیگودرز وجود دارد و این مکان های حفاظتی با تلاش های انجام شده ظرف مدت یک تا ۲ سال فعال خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: سطح حفاظتی برخی از پاسگاه های قبلی نیز در حال ارتقا می باشد، علاوه بر این ۲ مرکز تحقیقات و یک مرکز موزه تنوع زیستی نیز که از سال های قبل در استان رها شده بود، در مرحله نهایی اخذ سند قرار گرفته است.

سالاروند با اشاره به اینکه کاربری آموزش محیط بانی به مرکز تحقیقات استان نیز اضافه شده است، عنوان کرد: مرکز تحقیقات زیست محیطی آموزش محیط بانی و پایش الکترونیک در استان به زودی راه اندازی و هم اکنون در حال طی کردن مراحل تکمیلی قرار دارد.

وی افزود: همچنین با توجه به قرار داشتن در آستانه دور دوم سفر رییس جمهور به لرستان چند پیشنهاد احداث پاسگاه محیط بانی در مناطق حفاظت شده استان تدوین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه اکنون ۱۲۰ محیط بان در لرستان فعالیت می کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه براساس استانداردهای بین المللی به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان باید فعالیت کند اکنون لرستان ۲۰۰ محیط بان جهت پوشش مناطق حفاظت شده نیاز دارد در حالی که در این استان مناطق آزاد شکار وصید نیز پوشش داده می شود.

سالاروند با اشاره به راه اندازی دوربین های هوشمند پایش در مناطق تحت مدیریت بیان کرد: ۱۲ دستگاه دوربین در مناطق تحت حفاظت استان نصب و پایش این نواحی برای نخستین بار به صورت هوشمند در حال انجام است که پایش آنلاین در تالاب های پلدختر و بیشه دالان، منطقه سفید کوه خرم آباد و پناهگاه ازنا و اشترانکوه نصب و راه اندازی شده است.

وی یادآور شد: پیگیری های لازم در راستای افزایش اعتبارات حفاظت از حیات وحش استان صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha