۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85227733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گردشگری در بافت روستای «زیارت» گرگان رونق می‌گیرد
روستای زیارت گرگان

گرگان - ایرنا - روستای «زیارت» از توابع دهستان استرآباد جنوبی بخش مرکزی شهرستان گرگان یکی از مناطق ییلاقی منحصر به فرد در استان گلستان به شمار می‌رود که ظرفیت با ارزشی برای رونق گردشگری دارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و کمک به معیشت ساکنان در دستور کار مسوولان ارشد استان گلستان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، عملیاتی شدن طرح گردشگری در بافت روستای «زیارت» گرگان از سال قبل با نگاه ویژه «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان و رییس کل دادگستری و داستان مرکز استان مورد پیگیری قرار گرفته که اکنون طرح مطالعه آن با انتخاب مشاور در دست اجرا است.

نشست هماهنگی بین مسوولان دستگاه‌های خدمات‌رسان و نظارتی و مشاور طرح که به تازگی در محل دفتر استاندار گلستان برگزار شد، نویدبخش شتاب بخشیدن دردسترسی به طرح جامع گردشگری برای بافت روستای «زیارت» و ایجاد درآمد زایی برای اهالی بومی آن است.

بافت روستای گردشگری «زیارت» با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای هزار و ۹۶۴ نفر جمعیت بوده و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی و صنایع دستی برخوردار است که از دهه ۱۳۸۰ جداگزینی در این منطقه به دلیل ورود افراد فرصت‌طلب با ساخت و سازهای غیرمجاز شکل گرفت و سبب شد تا این روستای با ارزش از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری فاصله گرفته و به عنوان خانه دوم ساکنان غیربومی تبدیل شود.

گردشگری در بافت روستای «زیارت» گرگان رونق می‌گیرد

حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان در نشست اعضای شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان، خردادماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که طی سال‌های اخیر در «زیارت» بخش مرکزی از توابع شهرستان گرگان حدود پنج هزار واحد مسکونی غیر مجاز ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این زمینه گفت: ساماندهی «زیارت» و تامین معشیت بومیان آن مطالبه جدی استاندار بوده که انتخاب مشاور برای تهیه طرح جامع گردشگری در بافت روستای «زیارت» در این راستا بوده است.

محمدجواد ساوری افزود: برای این که طرح جامع گردشگری در بافت «زیارت» عملیاتی شود نیازمند مشارکت و ارایه پیشنهادهای سازنده بیش از گذشته کارشناسان و مسوولان دستگاه‌های مرتبط در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: طرح اولیه توسط مشاور آماده شده که طی نشستی با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های ذیربط و ذی‌مدخل مورد بررسی قرار گرفته و تایید اولیه آن دریافت شده است.

وی یادآور شد: طرح مزبور با لحاظ پیشنهادهای مدیران دستگاه‌های مرتبط تا یک ماه آینده آماده می‌شود تا در سفر رییس جمهور به استان گلستان، رونمایی شود.

مدیرکل دفتر فنی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: به‌دلیل تهدیداتی از جمله زلزله، سیل، رانش زمین، باید با لحاظ مطالعه دقیق و علمی، سرمایه‌گذاری گردشگری را برای روستای زیارت اجرا کرد.

صادقعلی مقدم افزود: برای بهره‌برداری از ظرفیت گردشگری روستای زیارت گرگان باید معیشیت بومیان، پیوست حوادثی و جاده ایمن ویژه واضح شود.

وی گریزی به ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه روستای «زیارت» گرگان هم زد و گفت: ساخت و سازهای بدون برنامه در حاشیه رودخانه، حریم جاده و زمین‌های ملی، مسوولان را اذیت می‌کند.

ساماندهی جاده روستای «زیارت»

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت: ساماندهی جاده منتهی به روستای «زیارت» از هتل جهانگردی ناهارخوران گرگان به طول هفت کیلومتر یک ضرورت است.

عادل مصدقی پیشنهاد کرد که خدمات‌دهی در این محور ارتباطی به شهرداری گرگان واگذار شود چراکه اکنون خدمات‌دهی به تصادفات آن توسط پلیس راهور این شهر صورت می‌گیرد.

وی خواستار اختصاص زمینی برای ایجاد پایگاه اورژانسی راهداری در روستای «زیارت» به لحاظ بالا بودن آمد و شد خودروها به منطقه گردشگری شد.

دقت نظر در تهیه طرح گردشگری «زیارت»

شهردار گرگان گفت: با توجه به این که روستای «زیارت» در بن بست بوده، تهیه طرح جامع گردشگری آن هم باید با دقت و به دنبال سودآوری برای بومیان باشد.

سیدمحمدرضا سیدالنگی با تاکید بر افزایش خدمات‌دهی از جمله استقرار اورژانس و آتش نشانی در روستای «زیارت» افزود: در طرح مطالعه گردشگری روستای «زیارت»، باید انسان محور بودن آن لحاظ شود.

گردشگری آشوراده الگویی برای «زیارت»

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: استفاده از الگوی طرح گردشگری «آشوراده ترکمن» می‌تواند کمک بزرگی به شتاب در تهیه طرح و اجرای طرح گردشگری روستای «زیارت» کند.

سیدمهدی مهیایی افزود: با اجرایی شدن این طرح گردشگری در «زیارت» می‌توان آن را به مقصد گردشگری با رعایت مسایل زیست محیطی تبدیل کرده و به اقتصاد بومیان آن رونق داد.

گردشگری راهکاری برای حذف ویلاسازی در «زیارت»

فرماندار گرگان گفت: بافت روستای «زیارت» دارای جاذبه گردشگری در حوزه‌های زیارتی و طبیعت گردی است تا بومیان آن فروش زمین خود را برای ویلاسازی به افراد غیربومی کنار بگذارند.

اسماعیل نادری افزود: بافت این روستا بهترین فضای رونق گردشگری را دارد و بومیان انتظار دارند که این ظرفیت برای ایجاد ارزش افزوده و تحول در اقتصاد آنها عملیاتی شود.

آمادگی اجرای همایش گردشگری کشاورزی در «زیارت»

مدیرکل جهادکشاورزی استان گلستان گفت: با توجه به این که زمین کشاورزی در روستای «زیارت» بسیار محدود شده، این دستگاه آمادگی دارد که در حوزه گردشگری کشاورزی سرمایه‌گذاری کند.

محمد برزعلی افزود: این دستگاه آمادگی دارد همایش گردشگری کشاورزی را به میزبانی روستای «زیارت» با اختصاص یک میلیارد ریال به اجرا درآورد.

به گفته وی زمین‌های کشاورزی موجود در «زیارت» گرگان، استعداد ایجاد باغ به ویژه زعفران را دارد.

آبگرم «زیارت» ظرفیتی برای رونق گردشگری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: آبگرم در «زیارت» یکی از ظرفیت‌های بکر سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگری است که این جاذبه می‌تواند در رونق گردشگری آن تاثیر به سزایی داشته باشد.

ایرج حیدریان افزود: در مطالعه طرح جامع گردشگری «زیارت» به موضوع گردشگری آبگرم توجه ویژه شود.

گردشگری در بافت روستای «زیارت» گرگان رونق می‌گیرد

استاندار گلستان هم گفت: برای اجرای طرح گردشگری در روستای «زیارت» گرگان باید طرح جامع و منطقی از سوی مشاور ارائه شود.

علی‌محمد زنگانه افزود: مطالبه به حق بومیان «زیارت» گرگان، رونق معیشت بوده که در تهیه طرح جامع گردشگری برای روستا باید این موضوع از سوی مشاور ویژه دیده شود.

وی ادامه داد: در تکمیل تهیه طرح جامع گردشگری روستای «زیارت»، مشارکت از جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط بسیار ضروری است.

وی از مشاور تهیه طرح جامع گردشگری «زیارت» خواست که کار مطالعه را تا قبل سفر دور دومین رییس جمهور به استان گلستان آماده کند.

گفته می‌شود اکنون سالانه هفت هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان گردشگر از خانه‌های بافت روستای «زیارت» استفاده می‌کنند که میانگین ماندگاری ۱.۵ روز برآورد می‌شود که در افق ۱۴۱۴ برنامه طرح جامع گردشگری این روستا با عنوان «دهکده گردشگری سبز» که از سوی مشاور در دست آماده است، برآورد جذب سالانه ۲۵۰ هزار نفر گردشگر طی سال است.

روستای ییلاقی زیارت در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و در تابستان به دلیل هوای خنک و معتدل و در فصل زمستان به‌دلیل برف با وجود قرار گرفتن در نزدیکی منطقه‌ای که هوای معتدل دارد،همواره مد نظر گردشگران و مسافران از اقصی نقاط کشور است که این ویژگی سبب شده تا این روستا رتبه ۱۸ را در میان ۱۴۸ جاذبه گردشگری استان گلستان به خود اختصاص دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha