۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85230670
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار: آلودگی هوای بجنورد منشا خارجی دارد

بجنورد- ایرنا- دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: منشا آلودگی هوا و افزایش حجم ریزگردها در شهرستان بجنورد کانون خارجی است که باید این پدیده زیست محیطی با همکاری کشورهای دیگر برطرف شود.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی روز یکشنبه در نشست کارگروه اضطراری آلودگی هوای خراسان شمالی اظهار کرد: گرچه برخی عوامل داخلی همچون سنگ شکن ها در آلودگی هوای بجنورد نقش دارد اما منشا اصلی آن کانون خارجی است.

وی گفت: کانون های گرد و غبار در کشور شناسایی و برنامه های هدفمندی نیز برای مقابله با آن تدوین شده است اما این اقدامات فرامنطقه ای زمانبر و نیازمند تعامل همه بخش ها است.

طهماسبی بیرگانی افزود: تاکنون اجلاس بین المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار تشکیل و مصوبه ۵۰ کشور خارجی نیز در این خصوص اخذ شده است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در آسیای میانه گفت: وقتی میزان بارندگی در آسیای میانه خوب بود، خبری از گرد و غبار این منطقه نیز نبود اما خشکسالی در سال های اخیر موجب افزایش مقدار گرد و غبار و گسیل آن به سمت کشور شده است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با تاکید بر بهره گیری از سامانه‌ ملی پایش گرد و غبار در کشور، گفت: این سامانه با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای مناسب قادر به تولید و ارایه نقشه‌های شدت و فراوانی وقوع پدیده ریزگردها در مقیاس ملی است.

وی افزود: از کاربردهای بالقوه این سامانه، سهم‌بندی کانون‌های داخلی و خارجی و شناسایی و تعیین موقعیت کانون‌های گرد و غبار در منطقه است.

ریزگردها عامل اصلی غلظت آلایندگی، آلودگی و کاهش کیفیت هوا در بجنورد است.

کاسه ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha