۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85231280
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تولید انگور امسال استان سمنان ۱۲۲ هزار تن برآورد شد

۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶
کد خبر: 85231280
تولید انگور امسال استان سمنان ۱۲۲ هزار تن برآورد شد

سمنان- ایرنا- مدیر باغبانی سازمان جهاد شکاورزی استان سمنان گفت: برآورد می‌شود امسال ۱۲۲ هزار تن انواع ارقام انگور از باغ‌های استان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی قراییان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پیش بینی تولید امسال انگور استان سمنان بیش از ۱۲۲ هزار تن انگور است که از این رقم ۹۰ هزار تن به مصرف تازه‌خوری و صادرات برسد و تا ۲۰ هزار تن تحویل کارخانجات کنسانتره و فراوری و تا ۳۰ هزار تن در سردخانه نگهداری شود.

وی با اشاره به اجرای طرح «فراز انگور» در ۵۰ هزار هکتار از باغ‌های کشور به عنوان یکی از سیاست‌های ارتقای بخش کشاورزی و ابلاغ آن به استان‌ها، افزود: افزایش چشمگیر بهره‌وری محصول از مرحله تولید تا ورود به بازار مصرف، ذخیره‌سازی و صادرات و فراوری در صنایع تبدیلی از مزایای اجرای طرح «فراز انگور» در استان سمنان است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد در واحد سطح محصول انگور در استان سمنان ۳۵ تن در هکتار و در کشور ۲۰ تن در هکتار است که با اجرای طرح «فراز انگور» این میزان تا بیش از چهار برابر هم افزوده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد شکاورزی استان سمنان گفت: طرح «فراز انگور» از سال ۱۴۰۰ در حال اجرا است و امسال نیز طبق برنامه هفتم توسعه این طرح باید در ۱۰۰ هکتار از باغ‌های انگور استان اجرایی شود که تاکنون در ۶۱ هکتار اجرایی شد.

قراییان با اشاره به اینکه پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت انگور و بخش عمده ای از آن در شهرستان شاهرود است، گفت: طرح فراز با به‌کارگیری روش تربیت تاک به شیوه‌های داربستی و روسیمی و پاچراغی اجرا می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: با اجرای طرح «فراز انگور» در استان علاوه بر تبدیل باغ‌های درجه ۲ و سه به تاکستان‌های درجه یک با بهره وری بالا و افزایش کمی و کیفی قابل توجه محصول انگور و تولید محصولات درجه یک، مصرف آب تا ۳۵ درصد و مصرف کود و سموم و آفت‌کش‌ها به‌طور چشمگیر کاهش و نوردهی به محصولات باغ‌ها افزایش می‌یابد.

۲ درصد از ۹۷ میلیون هکتار گستره استان سمنان اراضی کشاورزی است و ۵۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌ها مختلف جهادکشاورزی در استان سمنان فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha