توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آب و محیط زیست از برنامه‌های ۶ ماه آینده

تهران - ایرنا - دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان و تقویت زیرساخت ‌ها را از دغدغه های اصلی این ستاد در ۶ ماه آینده اعلام کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمدمهدی نوربخش امروز (چهارشنبه) در نشست با خبرنگاران اظهار داشت:‌ رویکرد کشور در ۲ دهه گذشته حمایت از توسعه فناوری‌های دانش بنیان بوده است اما بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب امروز از بحث حمایت از توسعه فناوری فراتر رفته و اثربخشی این حمایت ها را در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی (GDP ) هم دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیرو این اتفاق، تغییری ساختاری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رقم خورد و طی آن، ستادها، ماموریت یافتند تا در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان هم ورود کنند و سهم محصولات دانش‌بنیان را در اقتصاد کشور افزایش دهند. در این نگاه، هدف شرکت‌های دانش‌بنیان بالغ و توسعه بازار آنها است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: رسالت توسعه ستادهای اقتصاد و توسعه، تسهیل گری و واسطه گری عرضه و تقاضا و همرسانی نیازها و ظرفیت ها است و بیشتر متقاضیان در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، دستگاه‌های اجرایی هستند و در حوزه آب؛ وزرات نیرو، در حوزه اقلیم؛ سازمان هواشناسی و وزارت کشور و در حوزه محیط زیست؛ سازمان محیط زیست از متقاضیان ستاد ما محسوب می شوند.

نوربخش یادآور شد: در حوزه «تقاضا»، اطمینان بخشی به کسانی که از محصولات استفاده می‌کنند، پاسخگویی، بهره وری و بستری سازی را از جمله اقدامات ستاد بر شمرد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست در حوزه «عرضه» هم از پنج اقدام این ستاد سخن گفت و اظهار داشت: نخست، افزایش عمق فناوری محصولات و خدمات. دوم، اثبات فناوری با حمایت از پایلوت های موفق. سوم، تامین هزینه های سنگن در حوزه آزمون تست های استاندارد چهارم، رساندن محصولات به سطح نیمه صنعتی، تجاری و قابل عرضه به بازار و پنج کمک به توسعه صادرات محصولات است. »

نوربخش ادامه داد: ستاد آب، اقلیم و محیط زیست، مشخصا بر برنامه های ۶ ماه دوم سال جاری متمرکز شده است و برنامه های این ستاد را در دو محور کلی تقسیم بندی شده است؛ نخست، «مصادیق توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان» و دوم «تقویت زیرساخت ‌ها».

وی تصریح کرد: اقدامات و دستاوردهای این ستاد، در محور اول؛ یعنی «توسعه بازار شرکت های دانش بنیان» در سه حوزه «آب و آبفا»، «محیط زیست و اقلیم» و نهایتا «زیرساخت توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان» است و از اقداماتی که در حوزه «آب» صورت گرفته مواردی همچون تکمیل و ارتقای زنجیره نمک‌زدایی و تامین منابع پایدار آب، بهره‌گیری از تجهیزات اندازه گیری هوشمند و هوش مصنوعی در حوزه پایش و مدیریت منابع آب، فناوری‌های بهینه سازی کاهش تلفات همچون صدور گواهی نامه صرفه جویی مصرف، حمایت از فناوری بازسازی شبکه های آب و فاضلاب، تولید کولر های آبی بهینه سازی شده بوده است.

دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه «محیط زیست و اقلیم» هم بر اقداماتی همچون اجرای اقتصاد چرخشی (طی آن عملا از تمام ورودی هایی که وارد یک صنعت بزرگ می شود، بهره برداری می شود)، رسیدن به مفهوم پسماند صفر، کاهش مصرف و جلوگیری از هدر رفت انرژی، تجاری سازی تجهیزات، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تامین منابع آب، بازسازی تجهیزات و دستگاه رصد آلاینده های خطرناک در کشور، طرح‌های بازیافت، استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی و ... تاکید کرد.

نوربخش در حوزه «ایجاد و تقویت توسعه اقتصاد دانش بنیان» راه اندازی سکو پشتیبان برای شرکت‌های دانش بنیان، شناسایی و معرفی این شرکت‌ها، رصد بازارشان، حمایت از ایجاد آزمایشگاه های مرجع و تاییدیه محصول، تامین مالی زیرساخت مبتنی بر ماده ۱۱ قانون جهش دانش بنیان از طریق تقویت صندوق پژوهش فناوری حوزه آب و اقلیم و توانمندسازی آن در حوزه کسب و کار اقتصادی را از دیگر اقداماتی برشمرد که ستاد آب، اقلیم و محیط زیست در دستور کار دارد و در این راستا از توافق نامه هایی که در ۲۷ شهریور ماه در حوزه آب و پساب بین شرکت های فناور و بالغ و شرکت های عملیاتی همچون شرکت‌های آب منطقه ای و ... بسته شده است، خبر داد.

وی همچنین افزود: چون ساختار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، ساختار چابکی است، عمدتا از فعالیت کارگزارانی با کارویژه‌هایی همچون تورهای فناوری، راهیان پیشرفت، تولید محتوا، فرهنگ‌سازی، توانمندسازی شرکت‌ها، برگزاری رویدادها، حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و کنسرسیوم‌های تخصصی از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره می گیرد و یکی از دغدغه‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، تسری این حمایت‌ها به سایر استان ها است.

دبیر ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنان خود بر موضوع آب‌های ژرف متمرکزشد و تاکید کرد که این موضوع از سال ۹۲ – ۹۳ مطرح شد و اتفاقا در دولت سیزدهم هم مورد مطالبه است در این راستا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، هم رویکردی تحقیقاتی به این بحث دارد و فناوری‌های زیادی در این زمینه به کار گرفته است.

نوربخش، ادامه داد: شناسایی منابع آب‌های ژرف با استفاده از فناوری MT و AT را از جمله اقدامات کارهای تحقیقاتی است و در زمینه منشأیابی آب های ژرف به غیر از سیستان و بلوچستان، استان‌های سمنان، یزد، اصفهان و خراسان جنوبی مطالعه را نیز در دستور کار داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha