پویش مهر، احساس «من می‌توانم» را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند

تهران - ایرنا - مدیر مجتمع آموزشی غیردولتی فعال تربیتی گفت: یکی از بهترین نتایج اجرای پویش مهر به جای پرسش مهر تقویت حس امیدواری،‌ احساس «من می‌توانم»، من خودم موفق هستم، در بین دانش‌آموزان است. همچنین این مساله، آینده‌سازان کشور را به سمت پیشرفت و موفقیت هدایت خواهد کرد.

گروه جامعه ایرنا - رئیس جمهور روز شنبه اول مهر همزمان با آغاز سال تحصیلی و نواختن زنگ مدرسه با بیان اینکه امسال بجای پرسش مهر، پویش مهر را مطرح می‌کنم، گفت: از شما دانش‌آموزان می‌خواهم با قلم خود پیشرفت‌های کشور را گزارش دهید و در مدرسه به نمایش بگذارید تا سایر دانش‌آموزان و والدین مشاهده کنند.

هرساله همزمان با آغاز سال تحصیلی رییس جمهور پرسش مهر را برای دانش‌آموزان مطرح می‌کرد و دانش‌آموزان فرصت ارائه بهترین پاسخ به پرسش‌های ریاست جمهوری را داشتند، اما امسال بجای پرسش مهر «پویش مهر» جایگزین شد که بر این اساس سلسله گفت‌وگوهای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این باره با کارشناسان و مسئولان مربوطه تهیه و منتشر می‌شود. به همین منظور مهدی نظری‌زاده مدیر مجتمع آموزشی غیردولتی فعال تربیتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

پویش مهر، احساس «من می‌توانم» را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند

دانش‌آموزان منفعل به نقش‌آفرین تبدیل شوند

مهدی نظری‌زاده درباره رویکرد جدید رییس جمهور و طرح پویش مهر بجای پرسش مهر اظهار داشت: در بحث تحول در آموزش و پرورش فصل آخر آن مربوط به مبانی چرخش‌های تحولی است که به واسطه آن چند رویکرد آموزش و پرورش باید تحول و چرخش داشته باشد تا از یک وضعیت به وضعیت مطلوب‌تری حرکت کند.

وی ادامه داد: سه محور آن مربوط به دانش‌آموزان است تا از حالت دانش‌آموز منفعل و متکی به حافظه و موضوعاتی که حافظه آنان را هدف قرار داده است، به گروه‌های فعال و نقش‌آفرین تبدیل شوند و اینکه مسایل بومی و ملی را حل و یک یادگیری فعالیت‌محور و پروژه‌محور داشته باشند.

وی ادامه داد: این رویکرد رییس جمهور می‌تواند شروع یک تحول در روند برگزاری مسابقات، فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزان، تالیف کتاب درسی، طراحی فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزان و در نوع کار با این جامعه هدف موثر باشد. البته برای خانواده‌ها هم تاثیراتی را به دنبال دارد اینکه فرزندان آنان روش سنتی را حذف و در یک روش نو و با موقعیت‌های جدید نقش‌آفرینی می‌کنند و در قالب این نقش‌آفرینی‌ها و فعالیت‌های مفید، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

جریان پویش مهر باید ادامه‌دار باشد

جایگزینی پویش مهر بجای پرسش مهر از نظر تحولی کاری بسیار ارزشمند است اما اگر این جریان ادامه‌دار باشد بسیاری از اتفاقات تربیتی که ما دنبال آن هستیم رخ خواهد داد

مدیر مجتمع آموزشی غیردولتی فعال تربیتی گفت: جایگزینی پویش مهر بجای پرسش مهر از نظر تحولی کاری بسیار ارزشمند است اما اگر این جریان ادامه‌دار باشد بسیاری از اتفاقات تربیتی که ما دنبال آن هستیم رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: این اتفاقات ممکن است برای خانواده‌ها به عنوان دلسوزان تربیت معلم هستند، نیز رخ دهد اما برای دانش‌آموزان رخدادهای مطلوب و بهتری را به دنبال دارد و اینکه دانش‌آموزان از منفعل به فعال تبدیل شده و به دنبال حل مسایل مختلف در جامعه پیش خواهند رفت، آن زمان میزان آسیب‌های حوزه دانش‌آموزی کمتر خواهد شد و ذهن فعال برای حل مسایل خود، مشکلات پیرامونی محله و کشور در قالب فعالیت‌های گروهی را انجام خواهند داد.

نظری‌زاده اظهار داشت: ما به دانش‌آموزان به عنوان یک ماشین برای یادگیری نگاه کردیم، اما اکنون با اجرای پویش مهر، ایجاد موقعیت یادگیری در ذهن آینده‌سازان کشور به بهترین شیوه اجرایی خواهد شد.

پویش مهر، احساس «من می‌توانم» را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند

دشمن روی ضعف دانش‌آموزان متمرکز می‌شود

این معلم اضافه کرد: برای انجام هر کاری نیاز به ایجاد انگیزه و امید وجود دارد و زمانی که یک مساله از سوی دانش‌آموزان حل شود، این موضوع با توجه به نیاز به افزایش انگیزه در این جامعه هدف، آنها را برای حل بیشتر مسایل و مشکلات خود باانگیزه و امیدوارتر خواهد کرد.

وی به این موضوع که حل مساله نیاز به امید و انگیزه دارد و هیچ مساله حل نشدنی نیست،‌ اشاره کرد و گفت: باید همه ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌ها دانش‌آموزان را شناسایی کرد، البته شناسایی قوت‌ها، ضعف‌ها،‌ فرصت‌ها و تهدیدها نیز در چنین موقیعی به عنوان یک ضرورت است زیرا دشمن روی ضعف در آینده‌سازان کشور متمرکز شده است.

نظری‌زاده افزود: به طور معمول دشمن به موضوع ضعف در جامعه و میان دانش‌آموزان تمرکز دارد و زمانی که به حل مساله با احساس ناامیدنی و اینکه مشکلات حل نشدنی است نگاه کنیم، به طور یقین مشکلات بیشتر خواهد شد. اما زمانی که دانش‌آموزان نگاه به پیشرفت‌ها، نقاط قوت و موفقیت‌ها داشته باشند خود به خود دنبال کشف و استفاده از فرصت‌ها و قوت‌ها خواهند رفت. در واقع این موضوعات به عنوان مواد خام حل مسایل به شمار می‌رود.

وی معتقد است: یک گام بزرگ این است که دانش‌آموزان ابتدا ضعف‌ها، قوت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنند سپس به سمت تولید پاسخ برای حل مشکلات خواهند رفت. حتی در حوزه فردی هم به این موضوع پرداختن به نقاط قوت، استعداد و تفاوت با دیگران از نظر ذاتی و اکتسابی فرد، انگیزه‌مند می‌شود و می‌تواند مسایل را حل کند زیرا اگر بر مشکلات متمرکز شویم انگیزه و احساس از دانش‌آموزان گرفته می‌شود.

پویش مهر، احساس «من می‌توانم» را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند

دشمنان دنبال ناامیدی جوانان هستند

زمانی که فرصت‌ها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها را در حوزه فردی و اجتماعی ببینند دانش‌آموزان می‌توانند بیشتر امیدوار شوند

مدیر مجتمع آموزشی غیردولتی فعال تربیتی گفت: زمانی دانش‌آموزان به عنوان نوجوانان و جوانان آینده‌ساز کشور احساس ناامیدی می‌کنند که یکسری مسایل پیرامون خود را مشاهده می‌کنند و دشمنان از این طریق دنبال ناامیدی آنان هستند. دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در این مساله بیشتر مورد تاکید آنها قرار دارند.

وی ادامه داد: بنابراین معتقدیم که باید جوانان ما نقاط قوت،‌ توانمندی‌ها و فرصت‌های خدادادی را مشاهده کنند و اتفاق اصلی این است که این پویش باعث افزایش انگیزه و امید در این نسل خواهد شد. زمانی که فرصت‌ها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها را در حوزه فردی و اجتماعی ببینند دانش‌آموزان می‌توانند بیشتر امیدوار شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha