«پویش مهر» رویکردی مبتکرانه برای حل مسائل کشور

تهران - ایرنا - «پویش مهر» رویکردی تحولی و مبتکرانه از سوی رییس جمهور بود که مسیر جدیدی را در روند آگاهی و آینده دانش‌آموزان و کشور باز می‌کند؛ مسیری که یکی از معلمان معتقد است منجر به حل مسائل کشور می‌شود.

گروه جامعه ایرنا - هر سال رییس جمهور پرسشی را با عنوان «پرسش مهر» در حوزه تعلیم و تربیت برای دانش‌آموزان مطرح می‌کردند که با هدف جلب مشارکت فعال فرهنگیان و دانش‌آموزان، فعالیت بیشتر فضای فرهنگی جامعه و توسعه و افزایش حس مسئولیت پذیری مخاطبان انجام می‌شد اما امسال رییس جمهور در یک اقدام ابتکاری «پویش‌مهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد که به نوعی محوریت «روایت پیشرفت» را در بر دارد.

در این راستا، حمید رفیعی معلم و فعال تربیتی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تاثیر «پویش مهر» بر روند فعالیت‌های دانش‌آموزان اظهار داشت: تغییر جنس «پویش مهر» به «پرسش مهر» یک اتفاق مثبت است که می‌تواند تغییر مواجه معلمان با دانش‌آموزان را در پی داشته باشد.

این معلم افزود: جنس این مواجهه این‌گونه است که معلمان هم دانش‌آموزان را خطاب پرسش و پاسخ قرار ندهند بلکه از دانش‌آموزان بخواهند برای حل یک مسئله از کشور وارد عرصه حکمرانی شوند که این نشان‌دهنده تغییر نوع مواجه و نوع نگاه به دانش‌آموزان است.

«پویش مهر» رویکردی مبتکرانه برای حل مسائل کشور

وی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده یک ارتقا در مواجه با بدنه دانش‌آموزی کشور و به قولی تغییر نگاه به دانش‌آموزان از عناصر منفعل به فعال است. نگاه پژوهشی و بهره‌گیری از رویکردهای جدید حوزه علوم تربیتی و علوم شناختی در مواجه با کودکان و دانش‌آموزان می‌تواند نقش تربیتی جدی‌تری در مواجه این نظام تربیتی با دانش‌آموزان داشته باشد و منجر به رشد فرزندان خواهد شد.

رفیعی تاکید کرد: این رویکرد رئیس جمهور در «پویش مهر» منجر به حل مسائل کشور می‌شود؛ هویت این پویش و تغییر این رویکرد از «پرسش مهر» به «پویش مهر»، اگر با جدیت دنبال و اسباب آن در مدارس فراهم شود، می‌تواند رویکرد تحولی باشد که دانش‌آموزان را از رویکرد موجودی که به قدری غیرفعالانه است به سمت اتفاقات خوبی در آینده هدایت می‌کند.

«پویش مهر» رویکردی مبتکرانه برای حل مسائل کشور

«روایت پیشرفت» در پویش مهر

این رویکرد رئیس جمهور در «پویش مهر» منجر به حل مسائل کشور می‌شود. هویت این پویش و تغییر این رویکرد از «پرسش مهر» به «پویش مهر»، اگر با جدیت دنبال و اسباب آن در مدارس فراهم شود، می‌تواند رویکرد تحولی باشد که دانش‌آموزان را از رویکرد موجودی که به قدری غیرفعالانه است به سمت اتفاقات خوبی در آینده هدایت کند

وی اضافه کرد: رویکرد «پویش مهر» می‌تواند بسیار برای رخدادها موثر باشد همچنین ماهیت «روایت پیشرفت» هم که موضوع این فرایند قرار گرفته است، می‌تواند شناخت بیشتری از اتفاقات و روایت دقیق و جدی‌تری از دل شهرها و روستاها را رقم بزند.

این معلم اظهار داشت: روایت‌هایی در دل شهر و روستاها وجود دارد که شاید برای بسیاری ناگفته و ناشنیده باشد و به نظر می‌رسد با «پویش مهر» در این حوزه هم موثر عمل شود.

رفیعی افزود: «پویش مهر» یک پیش‌شرط دارد و آن هم آمادگی جامعه معلمان به عنوان هدایت‌گر و کمک‌کننده به دانش‌آموزان در این مسیر است که ضرورت دارد، وزارت آموزش و پرورش نقش فعالانه‌ای در این زمینه ایفا کند.

«پویش مهر» رویکردی مبتکرانه برای حل مسائل کشور

به گزارش ایرنا، آیت الله ابراهیم رئیسی اول مهر امسال در مراسم نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت «پویش مهر» را جایگزین «پرسش مهر» اعلام کرد و در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در همه بخش‌ها و مناطق کشور داشته است. شما دانش‌آموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.

رئیس جمهور خطاب به دانش‌آموزان افزود: شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، می‌توانید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفت‌هایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.

در این راستا محورهایی مانند امیدواری دانش‌آموزان نسبت به آینده و پیشرفت کشور، اهمیت بیان روایت پیشرفت برای دانش‌آموزان، بسیج انگیزه‌های دانش‌آموزان برای پیشرفت ایران قوی و تشویق دانش‌آموزان برای روایت خلاقانه و هنرمندانه برداشت می‌شود که آموزش و پرورش باید برای این مسائل راهبردهایی در نظر گیرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha