روایت پیشرفت، تلاشی برای گفتمان بیشتر درباره آموزش و پرورش است

تهران - ایرنا - معلم و فعال حوزه تعلیم و تربیت گفت: روایت پیشرفت به عنوان نگاهی مثبت از سوی رئیس جمهور در راستای طرح «پویش مهر» است که این موضوع برای گفتمان بیشتر درباره آموزش و پرورش و تلاشی موثر از سوی دانش‌آموزان برای انتقال واقعیت‌ها، موفقیت و فرصت‌های موجود در جامعه به شمار می‌رود.

گروه جامعه ایرنا - رئیس جمهور روز شنبه اول مهر همزمان با آغاز سال تحصیلی و نواختن زنگ مدرسه با بیان اینکه امسال بجای پرسش مهر، پویش مهر را مطرح می‌کنم، گفت: از شما دانش‌آموزان می‌خواهم با قلم خود پیشرفت‌های کشور را گزارش دهید و در مدرسه به نمایش بگذارید تا سایر دانش‌آموزان و والدین مشاهده کنند.

هرساله همزمان با آغاز سال تحصیلی رییس جمهور پرسش مهر را برای دانش‌آموزان مطرح می‌کرد و دانش‌آموزان فرصت ارائه بهترین پاسخ به پرسش‌های ریاست جمهوری را داشتند، اما امسال بجای پرسش مهر «پویش مهر» جایگزین شد که بر این اساس سلسله گفت‌وگوهای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این باره با کارشناسان و مسئولان مربوطه تهیه و منتشر می‌شود. به همین منظور حمیدرضا قائم‌پناه، معلم و فعال حوزه تعلیم و تربیت در این زمینه با خبرنگار ایرنا گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

روایت پیشرفت، تلاشی برای گفتمان بیشتر درباره آموزش و پرورش است

رویکرد اصلی دشمنان بی‌اعتبار کردن آموزش و پرورش در نگاه‌ همه است

قائم‌پناه درباره اینکه هدف اصلی دشمن در داخل کشور «ناامیدسازی از آینده و سیاه‌نمایی از گذشته» کشور است و تمرکز این اقدام دشمن هم روی «جوانان و نوجوانان» است، اظهار داشت: در کنار این هدف جدی دشمن، باید به این نکته مهم هم اشاره و توجه کرد که از رویکردهای اصلی دشمنان این سرزمین، بی‌اعتبار کردن و از چشم انداختن آموزش و پرورش در نگاه‌ همه است.

وی ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد پیش زمینه این اتفاق مهم در حوزه روایت پیشرفت، توجه جایگاه اولویت اولی بودن آموزش و پرورش در جامعه و تلاش برای گفتمان آن است. دانش‌آموزان در این مسیر بهتر می‌توانند واقعیت‌ها و موفقیت‌ها در حوزه آموزش و پرورش را مطرح کنند.

وی اظهار داشت: مادامی که آموزش و پرورش به صدر اولویت‌های جامعه تبدیل نشود، شاید نتوان به صورت جدی و بنیادی به روایت پیشرفت‌ها پرداخت.

تربیت دانش‌آموزان به عنوان راوی پیشرفت مستلزم شناخت جایگاه معلم

تربیت دانش‌آموزان به عنوان «راوی پیشرفت»، در وهله اول، مستلزم توجه ویژه و شناخت صحیح و دقیق از شأن و جایگاه مقام معلم است‌

فعال حوزه تعلیم و تربیت گفت: تربیت دانش‌آموزان به عنوان «راوی پیشرفت»، در وهله اول، مستلزم توجه ویژه و شناخت صحیح و دقیق از شأن و جایگاه مقام معلم است‌.

وی اظهار داشت: نباید ظرفیت عظیم و میدان‌داری اصلی این عرصه یعنی معلمان را نادیده گرفت. روایتی که از سوی یک معلم انجام شود، نه تنها دانش‌آموزان بلکه فضای جامعه را برای روایت پیشرفت‌ها، بسیج خواهد کرد.

روایت پیشرفت، تلاشی برای گفتمان بیشتر درباره آموزش و پرورش است

پیشرفت‌های حوزه‌های علمی و آموزشی مورد توجه باشد

باید به روایت پیشرفت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف از جمله علمی، آموزشی و فرهنگی نیز توجه کرد و صرفا در بحث دفاعی متمرکز نشد

این معلم ادامه داد: ضمن تایید روایت پیشرفت‌های محلی و منطقه‌ای، باید به روایت پیشرفت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف از جمله علمی، آموزشی و فرهنگی نیز توجه کرد و صرفا در بحث دفاعی متمرکز نشد.

قائم‌پناه افزود: از جمله اتفاق تحولی که امسال توسط وزارت آموزش و پرورش در ماجرای جذب معلم برای اولین بار در تاریخ آزمون‌های استخدامی کشور رقم خورد و با عنایت به اهمیت موضوع نیروی انسانی، روایتی از این رویکرد تحولی در حوزه جذب معلم، شکل نگرفت.

رئیس جمهور خطاب به دانش‌آموزان افزود: شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، می‌توانید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفت‌هایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.

در این راستا محورهایی مانند امیدواری دانش‌آموزان نسبت به آینده و پیشرفت کشور، اهمیت بیان روایت پیشرفت برای دانش‌آموزان، بسیج انگیزه‌های دانش‌آموزان برای پیشرفت ایران قوی و تشویق دانش‌آموزان برای روایت خلاقانه و هنرمندانه برداشت می‌شود که آموزش و پرورش باید برای این مسائل راهبردهایی در نظر گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha