استان سمنان زیستگاه سازگار هشت گونه گربه‌سانان است

سمنان- ایرنا- مدیرکل محیط زیست استان سمنان با اشاره به تنوع اقلیمی، گیاهی و جانوری حیات وحش در این استان گفت: تمام هشت گونه گربه‌سان از جمله یوزپلنگ در اقلیم طبیعی استان سمنان زیست می‌کنند.

بهرامعلی ظاهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: استان سمنان زیستگاه تمامی هشت گونه از گونه های مختلف گربه های ایرانی شامل پلنگ، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، سیاه گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود ۶۰ درصد گونه های پستانداران کشور در مناطق حفاظت شده استان سمنان زیست می‌کنند.

وی با بیان اینکه بزرگترین پارک ملی خشکی ایران در غرب استان سمنان به نام پارک ملی کویر قرار دارد، ادامه داد: حیات وحش و پارک‌های ملی موجود در این استان زیستگاه مناسب گونه‌های در خطر انقراض مانند یوزپلنگ و گورخر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گونه انقراضی در محیط زیست استان سمنان وجود نداشت و گونه یوزپلنگ در خطر انقراض است، اما با تلاش‌ها این گونه در طبیعت استان جمعیت پویایی دارند.

وی اضافه کرد: ایجاد و تقویت امنیت زیستگاهی و تأمین طعمه، با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود تا گسترش محدوده زیستگاه زایا و پویایی گونه یوزپلنگ رقم بخورد و مشاهده تصاویر یوزپلنگ و توله‌هایش نشانه پویایی جمعیت این گونه در محیط زیست استان سمنان است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به خشکسالی و کم‌آبی در اقلیم استان سمنان، افزود: تأمین منابع آبی و آبشخور در زیستگاه حیات‌وحش با اهتمام ویژه در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند و این نشان از اهمیت استان در زیستگاه حیات وحش و در مقابل علاقه شکارچیان به این استان است و اتخاذ راهبردهای هوشمندانه و افزایش مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha