۵۸ درصد زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شبکه آبیاری نوین مجهز است

شهرکرد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۸ درصد از زمین‌های کشاورزی این استان برابر ۶۹ هزار هکتار به شبکه آبیاری نوین مجهز شده است و میانگین تجهیز زمین‌های کشاورزی کشور به شبکه آبیاری نوین ۳۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروس بیک‌بکان روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران مجموع تولیدات بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته را یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن دانست و افزود: از این میزان یک میلیون و ۵۰ هزار تن محصولات زراعی و ۲۳ هزار تن محصولات باغی است.

بیک‌بکان گردو، هلو، انگور و بادام را اصلی‌ترین و بیشترین محصولات باغی چهارمحال و بختیاری اعلام و تصریح کرد: این محصولات ۱۴ درصد تولیدات و ۲۹ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی استان است.

وی با اشاره به دسته‌بندی باغات چهارمحال و بختیاری به سه گروه درجه یک(اقتصادی)، درجه ۲ (نیازمند اصلاح) و درجه سه (نیازمند حذف و جایگزینی) یادآور شد: سال گذشته ۲۵ هزار پیوندک گردو بر روی بیش از ۶ هزار اصله نهال گردو در سطح ۶۰۰ هکتار سرشاخه‌کاری شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت راه‌اندازی شهرک بادام شهرستان سامان با ۷۰ واحد اظهار داشت: متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک اهلیت‌سنجی شده‌اند و به‌زودی عملیات اجرایی ساخت کارگاه‌های خود را آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با توسعه گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۱ در سطح ۳۰ هکتار گفت: هم‌اکنون ۸۰ هکتار گلخانه در این استان به بهره‌برداری رسیده و ۴۰ هکتار در دست اقدام است که تا پایان سال‌جاری تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

۵۸ درصد زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شبکه آبیاری نوین مجهز است

بیک‌بکان به تولید هشت هزار تن محصولات گلخانه‌ای سبزی، صیفی و گل شاخه‌بُریده در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود در بحث حوزه بسته‌بندی محصولات باغی و گلخانه‌ای ورود کنند.

وی با اشاره به کشت زعفران در سطح ۲۹۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: از این سطح در سال گذشته یک تُن محصولا با اسانس و عیار بالا برداشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: عیار و اسانس زعفران تولیدی استان به حدی مطلوب است که هم‌اکنون تعدادی از کشاورزان مشهد و قائنات زمین‌هایی در این استان برای کشت زعفران اجاره کرده‌اند.

وی سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی چهارمحال و بختیاری را ۲۵۰ هزار هکتار دانست و یادآور شد: از این سطح ۱۴۰ هزار هکتار زراعی، ۴۶ هزار هکتار باغی و بقیه عرصه‌های آیش است.

بیک‌بکان با اشاره به کشت ۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۳۷ هزار هکتار گندم دیم در سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته ۲۶ هزار تن و در سال‌جاری ۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به‌صورت تضمینی خریداری شد که این میزان افزون‌بر ۸۰ درصد رشد دارد.

۵۸ درصد زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شبکه آبیاری نوین مجهز است

وی با اشاره به خرید ۶۹ دستگاه مکانیزاسیون از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال گذشته گفت: از این تعداد ۵۰ دستگاه کارنده برای طرح جهش تولید بود و هم‌اکنون تعداد کارنده استان به یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه افزایش پیدا کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به استفاده از بذرهای اصلاح شده در زمین‌های کشاورزی استان اشاره و تاکید کرد: سال گذشته یک‌هزار تن و امسال تاکنون افزون‌بر یک‌هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح‌شده گندم با رقم‌های آذر دو، باران، واران، هشترود و صدرا در استان توزیع شده و ۵۰۰ تن دیگر برای توزیع موجود است.

وی با اشاره به کشت چغندرقند در یک‌هزار و ۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته و تولید ۵۸ هزار تن محصول افزود: امسال یک‌هزار و ۶۰۰ تن زمین کشاورزی با پیش‌بینی ۷۵ تا ۸۰ هزار تن تولید به کشت این محصول اختصاص پیدا کرد.

بیک‌بکان به تحویل ۵۰ هزار تن چغندرقند به کارخانه قند شهرکرد اشاره و تصریح کرد: ۱۵ درصد محصول چغندرقند به شکر تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به کشت سیب‌زمینی در پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در این سطح ۲۵۰ هزار تن انواع سیب‌زمینی با رقم‌های جلی، اگریا، بامبا، سیلوا، میلوا، سانته، آریندا و ساتینا برداشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سال گذشته ۷۰۰ تن بذر سیب‌زمینی اصلاح شده وارد کشور شد که سهم استان از این بذرها ۸۰ تن بود و بین چهار کشاورز توزیع شد.

وی خط اعتباری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته را ۳۰۰ میلیارد ریال دانست و گفت: با پیگیری‌های انجام شده ۴۳۰ میلیارد ریال جذب شد و ضریب مکانیزاسیون استان از ۲.۱۹ به ۲.۳۴ افزایش یافت.

۵۸ درصد زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شبکه آبیاری نوین مجهز است

بیک‌بکان به اختصاص یک‌هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال خط اعتباری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری اشاره و تاکید کرد: از این مبلغ تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل استان ابلاغ شده است که متقاضیان واجد شرایط در حال تکمیل پرونده هستند.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۰ هزار دستگاه تراکتور، ۸۰ دستگاه کمباین برداشت غلات، ۱۱۵ دستگاه کمباین برداشت برنج، چهار هزار دستگاه تیلر، یک‌هزار و ۳۸۰ دستگاه انواع کارنده غلات، ۷۲۰ دستگاه برداشت سیب‌زمینی و ۱۲۰ دستگاه چاپر در این استان فعال و ۹۹ درصد این ماشین‌آلات شماره‌گذاری و سهمیه سوخت آن‌ها سامان‌دهی شده است.

بیک‌بکان تصریح کرد: با توجه به کیفیت مطلوب محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری از سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه سورتینگ تولیدات کشاورزی این استان حمایت می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha