۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85007005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زمین‌های بایر چهارمحال و بختیاری زیر کشت علوفه دیم می‌رود

شهرکرد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها، زمین‌های بایری که در سال‌های گذشته کاربردی نداشت از امسال زیر کشت علوفه دیم می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروس بیک‌بکان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران این استان افزود: تامین علوفه یکی از ضرورت‌های موجود برای تامین گوشت قرمز و رفع کمبود در این حوزه با توجه به کم‌آبی است از همین رو یکی از زیربخش‌های طرح جهش تولید در دیم‌زارها، کشت علوفه است که این مهم با اهتمام جدی در استان دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا در سال زراعی جاری ۴۰۰ هکتار زمین به تناوب زیر کشت علوفه دیم می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان، تصریح کرد: سهمیه استان در این طرح ۳۰ هزار هکتار بود که ۳۱ هزار هکتار فعالیت در دیم‌زارهای استان انجام شده است.

بیک‌بکان تصریح کرد: در این طرح که با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام(ره) اجرا می‌شود، ۲۲ هزار هکتار گندم، ۶ هزار هکتار جو، ۷۰۰ هکتار نخود، ۷۰۰ هکتار عدس و ۴۰۰ هکتار علوفه دیم کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیر پوشش بیمه رفته است، اظهار داشت: در این طرح مشوق‌ها و تخفیف‌های بیمه‌ای برای کشاورزان درنظر گرفته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان را از دیگر مزیت‌های طرح جهش تولید در دیم‌زارها عنوان کرد و گفت: در همین راستا طی سالجاری ۷۹ پرونده برای بهره‌مندی از تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با بهره چهار درصد به بانک‌های عامل استان ارسال شده که تاکنون تسهیلات به ۳۵ متقاضی پرداخت شده است که با آن ۳۱ دستگاه کشت مستقیم، دستگاه سمپاش، زیرشکن و پهپاد خریداری و وارد استان شده است.

به گزارش ایرنا، طرح جهش تولید در دیم‌زارها از شهریور امسال در استان اجرایی شد و ۳۳ کارشناس با حضور در مناطق مختلف استان با کشاورزانی که اراضی دیم در اختیار داشتند قرارداد بسته و خدمات آموزشی به آنها ارائه دادند.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha