نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین: در چهار جبهه در حال جنگ با رژیم صهیونیستی هستیم

تهران - ایرنا - نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه ابتکار صلح عربی مبنای قابل قبول همه طرف ها در رابطه با موضوع فلسطین است، تاکید کرد: ملت فلسطین در چهار جبهه در حال جنگ با رژیم صهیونیستی است.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از «الشرق الاوسط»،«محمد اشتیه» این اظهارات را در رام الله و پس از دیدار با «نایف بن بندر السدیری» سفیر جدید غیر مقیم عربستان در فلسطین بیان کرد.

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: موضع عربستان در قبال موضوع فلسطین شفاف است، همه ما بر این باور هستیم که طرح صلح عربی مبنای قابل قبولی برای همه طرف‌ها است.

اشتیه ادامه داد: انتصاب سفیر عربستان در فلسطین پیام مهمی دارد، علاوه بر اینکه نشان‌دهنده همسویی دو طرف است، ماهیت مستحکم و استراتژیک روابط فلسطین و عربستان را هم نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: از نقش پیشگام و پیشرفته عربستان در منطقه و جهان خرسندیم، زیرا این مساله آرمان فلسطین را در استانداردهای دوگانه بین المللی جلو می برد.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین یادآور شد که کابینه رژیم صهیونیستی از صهیونیسم سکولار به صهیونیسم مذهبی تغییر یافته ؛ موضوعی که منجر به افزایش شهرک سازی، تشدید حملات به مسجدالاقصی و تجاوز و کشتار بیشتر شده است.

اشتیه اظهار کرد که رژیم صهیونیستی چهار جنگ علیه فلسطینیان به راه انداخته است: جنگ در زمین با تصرف آن، جنگ با مردم با کشتن و آواره کردن آنها در بیت المقدس، جنگ اقتصادی و در نهایت جنگی که در راستای تلاش برای یهودی سازی بیت المقدس است.

از طرح های صلح تا روابط

جرقه روابط رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی از زمان اعلام طرح صلح عربی در سال ۱۹۸۱ توسط ملک فهد که در آن زمان ولیعهد عربستان بود، زده شد.

هرچند که این طرح با مخالفت «مناخیم بیگن» روبه‌رو شد ولی با تلاش های «بندر بن سلطان» زیربنای تسریع در برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان قرار گرفت و از آن زمان دیدارهای بندر با مسوولان موساد آغاز شد.

از آن زمان تاکنون روسای موساد و حداقل دو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات سعودی دیدار داشته اند که بسیاری از این دیدارها و نشست ها در خاک عربستان برگزار شده است.

طرح صلح ملک عبدالله که «طرح صلح فهد» را نیز در خود داشت و مورد تایید اتحادیه عرب نیز قرار گرفت، گام دیگری برای نزدیکی عربستان و رژیم صهیونیستی بود که روابط محرمانه این دو رژیم را به نسبت زیادی به جلو برد.

ترس مشترک از برنامه هسته ایران، تلاش ایران برای تسلط بر منطقه و تلاش عربستان برای مجهز شدن به سلاح های رژیم صهیونیستی از چاشنی های روابط محرمانه عربستان و این رژیم در این سال ها بود.

در سال ۲۰۰۵ با پایان یافتن مسوولیت بندر در سفارت عربستان در آمریکا و تعیین وی به عنوان رئیس شورای امنیت ملی و سپس رئیس دستگاه اطلاعات عربستان تا سال ۲۰۱۵، تحرکات دیپلماتیک بندر بر موضوع ایران، لبنان و جنگ سوریه و مشارکت روسیه، اسرائیل و فلسطین متمرکز بود.

عربستان نه تنها ایران را دشمن خود می دانست بلکه بشار اسد را نیز دشمن می دانست و در جنگ ۳۳ روزه، اسرائیل را تشویق به نابودی حزب الله لبنان کرد. ریاض از تلاش کشورهای عربی برای پایان دادن به جنگ جلوگیری کرد اما با موافقت رژیم صهیونیستی با آتش بس، عربستان دچار سرخوردگی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha