«پویش مهر»؛ موتور محرکی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

تهران - ایرنا - رئیس جمهور امسال مبتکرانه «پویش مهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد و در این راستا، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که این پویش می‌تواند موتور محرکی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین این وزارتخانه باشد.

به گزارش ایرنا، هر ساله زنگ مهر مدارس با حضور و سخنرانی رئیس جمهور برای دانش‌آموزان انجام می‌شود، براساس این رسم هر ساله، رییس جمهور پرسشی را با عنوان «پرسش مهر» برای دانش‌آموزان مطرح می‌کردند که با هدف جلب مشارکت فعال فرهنگیان و دانش‌آموزان، فعالیت بیشتر فضای فرهنگی جامعه و توسعه و افزایش حس مسولیت پذیری مخاطبان انجام می‌شد.

اما امسال رییس جمهور در یک اقدام مبتکرانه، «پویش‌مهر» را جایگزین پرسش مهر کرد و در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در همه بخش‌ها و مناطق کشور داشته است. شما دانش‌آموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.

رییس جمهور افزود: شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، می‌توانید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفت‌هایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.

همچنین در این راستا محورهایی مانند امیدواری دانش‌آموزان نسبت به آینده و پیشرفت کشور، اهمیت بیان روایت پیشرفت برای دانش‌آموزان، بسیج انگیزه‌های دانش‌آموزان برای پیشرفت ایران قوی و تشویق دانش‌آموزان برای روایت خلاقانه و هنرمندانه برداشت می‌شود که آموزش و پرورش باید برای این مسائل راهبردهایی در نظر گیرد.

«پویش مهر»؛ موتور محرکی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تاثیر «پویش مهر» در روند فعالیت دانش‌آموزان اظهار داشت: امسال با ابتکار رییس جمهور، «پرسش مهر» به «پویش مهر» تغییر ماهیت داد و همه حسن ابتکار رئیس جمهور در این است که دانش‌آموز به فضای کنشگری و مطالبه‌گری وارد شود.

حجت‌الاسلام محمد حسین پورثانی افزود: در واقع هدف «پویش مهر» این است که دانش‌آموز نسبت به رویدادها و محیط پیرامون خود حساس شود و فعالیت‌هایی را انجام دهد. یکی از نقاطی که در این پویش به دنبال آن هستیم، این است که دانش‌آموزان به صورت گروهی و مسئله محور به مسائل اجتماع ورود کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان می‌توانند با تحقیق و مشورت با اعضای خانواده و آشنایان خود با مصادیق پیشرفت کشور آشنا شوند و چه به صورت اثر فرهنگی و هنری یا صوت و نوشتار آن را ارائه دهند.

«پویش مهر»؛ موتور محرکی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نقش آموزش و پرورش در روند پویش مهر

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره نقش آموزش و پرورش در برگزاری مناسب این پویش گفت: در واقع از سال گذشته به دستور رییس جمهور، اردوهای راهیان پیشرفت آغاز به کار کرد که دانش‌آموزان به مکان‌هایی می‌رفتند که پیشرفت کشور را از نزدیک مشاهده کنند.

پورثانی ادامه داد: اکنون یکی از موضوعاتی که به شدت در آن ضعف داریم، روایت پیشرفت برای دانش‌آموزان است که اردوهای راهیان پیشرفت و طرح‌های مسئله محور به منظور آشنایی دانش‌آموزان با موفقیت کشور است.

وی اضافه کرد: یکی از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب، امید دادن به دانش‌آموزان، روایت پیشرفت و کشاندن کار تربیتی و پرورشی تا مدارس است که پویش مهر می‌تواند یک موتور محرک برای تحقق خواسته‌های رهبر فرزانه انقلاب و سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش باشد.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از ساحت‌های سند تحول بنیادین، موضوعات سیاسی اجتماعی است که از موضوعات آشنایی و کنشگری دانش‌آموز و تبدیل مدرسه به کانون فرهنگی محله در این راستا مورد توجه است که همه می‌تواند توسط این پویش محقق شود.

«پویش مهر»؛ موتور محرکی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نقش معلم در روند پویش مهر

پورثانی درباره نقش معلم در برگزاری بهتر «پویش مهر» افزود: مهمترین رکن برای رشد دانش‌آموز، معلم است و بسیاری از مفاهیمی که در خانه، محله و اجتماع نمی‌توانیم به دلیل تعریف نشدن بستر ارتباطی مناسب برای دانش‌آموزان مطرح کنیم، در مدرسه و کلاس درس فراهم است و معلم بالاترین نقش را در تربیت و نشان‌دادن راه برای دانش‌آموز به عهده دارد.

وی با بیان اینکه معلم نقش عمیقی به عنوان مرجع برای دانش‌آموزان را دارد، افزود:در سند تحول از معلم به عنوان مربی یاد شده است؛ یعنی معلم فقط نقش انتقال معلومات به دانش آموز را ندارد بلکه نقش هدایت‌گری و تربیت دانش‌آموز را هم بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha