«پویش مهر» باعث تقویت روحیه پرسشگری در دانش‌آموز می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس جمهور امسال مبتکرانه «پویش مهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد و در این راستا، سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: «پویش مهر» باعث تقویت و پرورش روحیه پرسشگری و ایجاد توانایی نقد و تحلیل در دانش آموزان و کمک به معلمان می‌شود.

سعید غیاثی ندوشن در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تاثیر «پویش مهر» در روند فعالیت‌های دانش‌آموزان اظهار داشت: هر ساله آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی مسابقه‌ای را با طرح یک سوال که توسط رییس جمهور مطرح می‌شود، برگزار می‌کند. در سال تحصیلی جدید به جای «پرسش مهر»، طرح «پویش مهر» از سوی آیت‌الله رئیسی مطرح شد.

وی افزود: «پویش مهر» باعث پویایی بیشتر در مخاطبین خواهد شد و اثرات مثبتی چون ایجاد نشاط و شادابی، به تکاپو انداختن ذهن مخاطبین، افزایش اعتماد به نفس مخاطب در ارائه نظرات خود، آشنایی بهتر با نهاد ریاست جمهوری، افزایش مهر و ارتباط با رییس جمهور، رشد و کشف استعدادهای برتر و آشنایی دوباره ذهن دانش‌آموزان با فضای درس و پژوهش بعد از یک وقفه و سپری شدن تعطیلات خواهد داشت.

غیاثی ندوشن یادآورشد: در شرایط حساس کنونی کشور که هجمه‌های مختلفی از جهات مختلف وارد می‌شود، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی به‌عنوان یک وظیفه معین است البته برای درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در حوزه علمی و فن آوری، توجه به وضعیت ایران در دوران رژیم طاغوت یک ضرورت است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در توصیف انقلاب همین کفایت می‌کند که امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عنوان‌هایی مانند «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده است. هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت بیان دستاوردها و پیشرفت‌ها در حوزه علم و فن آوری بیش‌تر می‌شود.

«پویش مهر» باعث تقویت روحیه پرسشگری در دانش‌آموز می‌شود

وی اضافه کرد: دستاوردهایی جمهوری اسلامی ایران از جمله در حوزه نانو، لیزر و تبدیل شدن به قطب پزشکی در غرب آسیا همچنین پیشرفت دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، ورود به باشگاه فضایی جهان، رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، رشد و توسعه صنعت کشتی‌سازی، رشد و توسعه صنعت هواپیماسازی، و پیش‌رفت‌های علمی و فنی کشور و اینکه جمهوری اسلامی اکنون کشوری مجهز به دانش و فناوری هسته‌ای شده است و عملاً عضو باشگاه هسته‌ای جهان است؛ تولید علم و جنبش نرم‌افزاری همه‌جانبه در ایران و تدوین نقشه جامع علمی کشور در جهت کاربردی‌کردن آن و تبدیل‌شدن به مرجعیت علمی بود. همه و همه تنها بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که باید به آنها به نحو شایسته پرداخته شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: این رشد سریع، حاصل سیاست‌گذاری‌های کلی جمهوری اسلامی برای پیشبرد علم در کشور است؛ چیزی که قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت. مخاطبین «پویش مهر» پس از روایت پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران به روح امید، خودباوری، اتکال به قدرت لایزال الهی و ایمان به پشتکار و حرکت به سمت اهداف و مدد شدن از سوی خداوند را که وعده حق است، خواهند رسید.

غیاثی ندوشن افزود: تا به حال استقبال خوبی از این طرح شده است. مخاطب هنگام نگارش پاسخ به پویش مهر، حس گفت و گو با یک مقام عالی و بلند مرتبه در کشور را دارد و جواب دادن به این سؤال برای آنها دارای شور و اشتیاق فراوانی است و تا به حال رضایت زیادی از نوشتن این نامه به رئیس جمهور ابراز داشته‌اند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: علاوه بر این «پویش مهر» عاملی برای تقویت و افزایش یادگیری از طریق مشارکت در فرایند جذب اطلاعات از محرک‌های نوشتاری یا کلامی، تحلیل و تلفیق مطالب، شکل دهی فرضیه و سپس نظم بخشیدن به افکار است.

«پویش مهر» باعث تقویت روحیه پرسشگری در دانش‌آموز می‌شود

به گزارش ایرنا، هر ساله زنگ مهر مدارس با حضور و سخنرانی رئیس جمهور برای دانش‌آموزان انجام می‌شود، براساس این رسم هر ساله، رییس جمهور پرسشی را با عنوان «پرسش مهر» برای دانش‌آموزان مطرح می‌کردند که با هدف جلب مشارکت فعال فرهنگیان و دانش‌آموزان، فعالیت بیشتر فضای فرهنگی جامعه و توسعه و افزایش حس مسولیت پذیری مخاطبان انجام می‌شد.

اما امسال رییس جمهور در یک اقدام مبتکرانه، «پویش‌مهر» را جایگزین پرسش مهر کرد و در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در همه بخش‌ها و مناطق کشور داشته است. شما دانش‌آموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.

رییس جمهور افزود: شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، می‌توانید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفت‌هایی داشته، مجموعه کشور با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.

همچنین در این راستا محورهایی مانند امیدواری دانش‌آموزان نسبت به آینده و پیشرفت کشور، اهمیت بیان روایت پیشرفت برای دانش‌آموزان، بسیج انگیزه‌های دانش‌آموزان برای پیشرفت ایران قوی و تشویق دانش‌آموزان برای روایت خلاقانه و هنرمندانه برداشت می‌شود که آموزش و پرورش باید برای این مسائل راهبردهایی در نظر گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha