۲۲ هزار رقبه وقف برای حوزه علمیه خراسان شناسایی شده است

مشهد-ایرنا- مسوول بخش مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: ۲۲ هزار رقبه وقف در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی برای این حوزه علمیه شناسایی شده که بیشتر آنها مربوط به بعد از دوره صفویه است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد میرزایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: معدود وقفهایی نیز قبل از صفویه باقی مانده از جمله مسجد "گوهرشاد"، مدرسه علمیه "دو درب" و مدرسه علمیه "پریزاد".

وی با بیان این که بیشتر این وقفها قابلیت بهره‌وری ندارد افزود: علت این است که عمده این وقفها معضل حقوقی دارند و در واقع مشکل در قوانین مصوب ضد وقف دهه ۴۰ و ۵۰ بود که در سالهای بعد هم ادامه یافت.

مسوول بخش مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: از جمله این قوانین، اصلاحات ارضی بود که با تقسیم اراضی و صدور سند ملکی برای اراضی وقفی همراه شد گرچه بعد از انقلاب این اسناد ابطال شد اما تصرف بر اراضی باقی ماند همچنین قانون روابط موجر و مستاجر در سال ۵۶ نیز از دیگر این قوانین است.

میرزایی افزود: قانون "حق تملک اعیان" نیز در قالب قوانین ضد وقف مصوب شد که بر اساس این قانون، وقتی ادارات دولتی نیاز به زمین داشته باشند موقوفات به صورت رایگان در اختیار آنها خواهد بود و می‌توان گفت که بزرگترین متصرف موقوفات ما ادارات دولتی هستند.

میرزایی افزود: امروز بخشی از هزینه مدارس علمیه از جمله مدارس "عباسقلی خان" و "نواب" از موقوفات تامین می‌شود.

وی در خصوص موقوفه گوهرشاد اظهار کرد: سند این موقوفه در اختیار اداره کل اوقاف است و متولی آن بر اساس شرایطی که واقف مشخص کرده تعیین می‌شود.

مسوول بخش مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: مدارس علمیه از زمان معصومین(ع) بار دانش دین را به دوش می‌کشیدند و تکفل دیانت مردم به عهده حوزه‌ها بوده از این رو همیشه مورد توجه دینداران بوده اند و بر همین مبنا درآمدهای پایدار هم در کنارشان ایجاد می‌شده است.

میرزایی در خصوص برنامه های هفته وقف در حوزه علمیه خراسان افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، سرکشی و دیدار با خانواده واقفان و همایش بزرگ سفیران در ۱۳ مهر از جمله برنامه های مورد نظر است.

حوزه علمیه خراسان بیش از ۳۹ هزار طلبه و روحانی دارد که امسال بیش از ۲۰ هزار نفر از آنها مشغول به تحصیل و سایر افراد نیز در حال انجام رسالت طلبگی خود هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha