دامنه نفوذ اثر، معیار انتخاب برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) است

اصفهان-ایرنا- قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) گفت: دامنه نفوذ اثر در گستره مرزهای دانش، فرهنگ، جامعه، سلامت، محیط زیست، رفاه عمومی و پاسخگویی به نیازهای بشریت و حل مسائل آنها، معیار انتخاب برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) بوده است.

به گزارش ایرنا؛ علی اکبر صالحی شامگاه دوشنبه در آیین اعطای پنجمین جایزه مصطفی(ص) که با حضور شخصیت های برجسته ایران و سایر کشورهای جهان در باغ موزه چهلستون اصفهان برگزار شد، افزود: گروه‌های داوری بر اساس شاخص‌های ارزیابی مصوب، نسبت به بررسی آثار دریافتی اقدام کردند و آثار بر اساس نوآوری در روش علمی، پیشرو بودن، ماندگاری و کاربردهای محسوس و مشخص آن ارزیابی شد.

وی افزود: همچنین ویژگی های صاحب اثر، به این مفهوم که در زمینه تخصصی خود از حسن شهرت و سابقه علمی درخشان برخوردار باشد نیز از معیارهای مهم دیگر بوده است.

صالحی با بیان اینکه فراخوان این دوره از بهمن ۱۴۰۰ آغاز و به ۳۱ هزار دانشمند اعلام شد، افزود: نامزدهای جایزه نیز توسط دانشمندان برجسته یا نهادهای علمی معتبر معرفی شدند.

قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۱۳ پرونده علمی در حوزه‌های تخصصی جایزه از ۱۱۰ کشور شناسایی شد افزود: از این میان ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی، هزار و ۵۰۳ پرونده در حوزه علوم پایه و مهندسی و فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفت.

دامنه نفوذ اثر، معیار انتخاب برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) است

صالحی افزود: سپس در هفت مرحله، غربالگری علمی آثار توسط کمیته‌های داوری در طول حدود ۲ سال انجام شد و در نهایت ۱۴۸ اثر برتر مورد ارزیابی علمی ۲۰۶ داور بین‌المللی قرار گرفت.

دبیر پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) نیز در این آیین گفت: همکاری و هم‌افزایی بین نقش‌آفرینان زیست بوم علم و فناوری و نوآوری جهان اسلام راهبرد بنیاد مصطفی(ص) است.

مهدی صفاری نیا با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران برگزاری این رویداد علمی افزود: این ظرفیت در بنیاد مصطفی(ص) برای همه مراکز علمی اسلامی است و امیدواریم با هم افزایی در آینده ای نزدیک به الگوی ناب فناوری در جهان تبدیل شویم.

به گزارش ایرنا، در این آیین جایزه مصطفی ۲۰۲۳ بطور مشترک به پروفسور «احمد حسن» از کشور مصر و پروفسور «امید فرخ زاد» از ایران اعطا شد.

پروفسور احمد حسن متولد ۱۳۵۵ در مصر، ‌ استاد دانشگاه کویینز کانادا با اثر کاوش مخازن نرم افزاری (MSR) در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین پروفسور امید فرخ زاد متولد ۱۳۴۷ در ایران با طرح داروهای نوین بر پایه نانو ذرات پلیمری در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی در این دوره برگزیده شدند.

در این آیین همچنین پروفسور «سامیا خوری»، پروفسور «مورات اویسال» و پروفسور «احمد فوزی اسماعیل» جایزه دانشمندان برگزیده مقیم کشورهای اسلامی را دریافت کردند.

پروفسور سامیا خوری متولد ۱۳۳۷ در لبنان، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت با اثر رویکردهای نوین در درمان بیماری ام اس، شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و پروفسور مورات اویسال متولد ۱۳۵۲ در ترکیه، استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی در امارات با اثر فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پروفسور احمد فوزی اسماعیل متولد ۱۳۴۴ در کامبوج استاد و رییس دانشگاه فناوری مالزی با اثر توسعه کاربردهای فناوری غشا در حوزه علوم پایه و مهندسی، برگزیدگان مقیم این دوره هستند.

دامنه نفوذ اثر، معیار انتخاب برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) است



به گفته غلامحسین حلوایی، مدیر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد مصطفی(ص)، فرایند اعطای جایزه این رویداد در سه زمینه شامل تولید ثروت، نفوذ، فایده و آینده آثار برگزیدگان بررسی شده است.

در این روند ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات (۲۶۶ دانشمند مقیم و ۲۰۴ دانشمند غیرمقیم) و ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی (۱۷۸ دانشمند مقیم و ۴۶۲ دانشمند غیرمقیم) تشکیل و افزون بر این هزار و ۵۰۳ پرونده در حوزه علم و فناوری نانو و علوم پایه و مهندسی (۸۴۶ دانشمند مقیم و ۶۵۷ دانشمند غیرمقیم) در دبیرخانه بررسی شد.

در غربالگری اولیه پرونده‌ها توسط گروه‌های علمی جایزه ۲۰۶ پرونده برای ورود به مرحله دوم و بعد از ارزیابی پرونده‌های منتخب، ۴۸ پرونده برای ورود به مرحله بعد انتخاب و در ادامه پرونده‌های منتخب توسط دانشمندان برجسته جهان در حوزه اثر هر یک از نامزدها، با دریافت نظر ۲۰۲ داور بین‌المللی در مورد ۴۸ پرونده منتخب داوری شد.

در پی داوری نهایی پرونده‌های منتخب، ۱۴ نامزد برتر به کارگروه علمی معرفی شدند که از این تعداد با جمع‌بندی نامزدهای برتر توسط کارگروه علمی جایزه، ۹ نامزد برتر انتخاب شدند و توسط کارگروه علمی به شورای سیاست‌گذاری معرفی و سرانجام توسط شورای سیاست‌گذاری جایزه، سه برگزیده مقیم و ۲ برگزیده غیرمقیم به عنوان برگزیدگان این دوره انتخاب شدند.

بر اساس نظر شورای مشورتی این رویداد علمی که عصر امروز در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، مبلغ مادی جایزه ۵۰۰ هزار دلار یا معادل آن در نظر گرفته شد که قابل پرداخت با ارزهای دیگر نیز است.

اساسنامه جایزه مصطفی (ص) در سال ۱۳۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و از همان سال نخستین دوره برگزار و امسال نیز پنجمین دوره آن در حال برگزاری است.

طی چهار دوره قبل جایزه مصطفی (ص)، ۱۴ دانشمند به عنوان برگزیده جایزه از کشورهای مختلف تجلیل شدند. امسال برای نخستین بار اصفهان به عنوان یکی از مهمترین مراکز تمدن اسلامی برای میزبانی از این رویداد علمی انتخاب شد.

این جایزه به نام نبی مکرم اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت بر علم‌آموزی، به نام یکی از القاب آن حضرت یعنی مصطفی (ص)، به معنای "برگزیده" نام‌گذاری شده‌ است.

پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) که با برنامه ها و نشست های مختلف علمی و با حضور رییس جمهور ایران از ۶ مهر در اصفهان آغاز شده است ۱۲ مهر به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha