ارزش علم در جهان امروز به کاربرد عمومی آن برای بشریت است

اصفهان-ایرنا- معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: علم در دوران گذشته به صورت فردی توسعه پیدا می‌کرد اما در دنیای امروز کاربرد دانشِ نافع برای عموم جایگاه مهمتری دارد.

به گزارش ایرنا؛ روح‌الله دهقانی شامگاه دوشنبه در آیین اعطای پنجمین جایزه مصطفی(ص) در باغ موزه چهلستون اصفهان افزود: مسلمانان به علم برای عمل، دستیابی به فناوری و ایجاد شبکه‌های بزرگ انسانی نگاه می کردند.

معاون علم و فناوری رییس جمهور گفت: گرایش و رغبت مسلمانان به توسعه علم با وجود تنگناها و سختی ها و انتقال یافته ها به دیگران نمود آن است که جهان اسلام در تولید علم سودمند و فناوری پیشتاز و پیشرو است.

وی افزود: ۲۰۰ سال پیش از تولد علم ترمودینامیک، شیخ بهایی حمام معروف اصفهان را طراحی می‌کند و می‌سازد یا پیش از تولد علم مکانیک سیالات، او بزرگترین مخترع شبکه آب‌رسانی شهری (مادی‌ها) است و ۱۰۰ سال پیش از تولد علم مکانیک جامدات، آثار تاریخی از جمله سی‌وسه‌پل از این دانشمند به یادگار می ماند.

ارزش علم در جهان امروز به کاربرد عمومی آن برای بشریت است



معاون رییس جمهور با بیان اینکه جهان اسلام در حال پیدا کردن خود است، افزود: اکنون از ۳۰ کشور برتر تولیدکننده علم دنیا، هفت کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان، مالزی، مصر و اندونزی در زُمره کشورهای اسلامی هستند و جهان اسلام در این مسیر خون و حرکتی تازه و امیدبخش دارد.

وی افزود: هر یک از دانشمندان اسلام در آینده علم دنیا تاثیرگذار خواهند بود همچنانکه در رویداد جایزه مصطفی(ص)، پنج دانشمند فرهیخته و در ادوار گذشته نیز ۱۴ نفر از آنها به جامعه جهانی معرفی شدند.

دهقانی برگزاری رویداد جایزه مصطفی(ص) در ایران را بسیار ارزشمند و فرصت ساز توصیف کرد و افزود: به این رویداد باید به عنوان یک پلتفرم برای نجات بشریت، انتقال و آموزش فناوری، ارزش گذاری کار گروهی، استفاده همگانی کشورهای اسلامی از نتایج آن و مدیریت هزینه‌ پژوهش ها نگاه کرد.

معاون علم و فناوری رییس جمهور افزود: پیشنهاد می‌شود با توجه به شناخت ایجاد شده از این رویداد در سراسر جهان، کشورهای اسلامی و دانشمندان آنها سال‌های آینده برنامه‌های توسعه، ترویجی و انتقال فناوری و جایزه مصطفی (ص) را برگزار کنند.

به گزارش ایرنا، در این آیین جایزه مصطفی ۲۰۲۳ بطور مشترک به پروفسور «احمد حسن» از کشور مصر و پروفسور «امید فرخ زاد» از ایران اعطا شد.

در این آیین همچنین پروفسور «سامیا خوری»، پروفسور «مورات اویسال» و پروفسور «احمد فوزی اسماعیل» جایزه دانشمندان برگزیده مقیم کشورهای اسلامی را دریافت کردند.

ارزش علم در جهان امروز به کاربرد عمومی آن برای بشریت است

طی چهار دوره قبل جایزه مصطفی (ص)، ۱۴ دانشمند به عنوان برگزیده جایزه از کشورهای مختلف تجلیل شدند.امسال برای نخستین بار اصفهان به عنوان یکی از مهمترین مراکز تمدن اسلامی برای میزبانی از این رویداد علمی انتخاب شد.

این جایزه به نام نبی مکرم اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت بر علم‌آموزی، به نام یکی از القاب آن حضرت یعنی مصطفی (ص)، به معنای "برگزیده" نام‌گذاری شده‌ است.

پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) که با برنامه ها و نشست های مختلف علمی و با حضور رییس جمهور ایران از ۶ مهر در اصفهان آغاز شده است ۱۲ مهر به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha