مطالبه‌ای ۱۹ساله در آستانه سفر رییس جمهور: بیرم لارستان تشنه است

شیراز-ایرنا- بخش بیرم شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۱۵هزار نفر در جنوب استان فارس واقع شده حدود ۱۹ سال است که با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، مردم این شهرستان در آستانه سفر رییس‌جمهور خواستار حل مشکلاتشان در تأمین آب شرب هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خشکسالی و بحران آب در سال‌های اخیر معضلات بسیاری را در برخی مناطق جنوب فارس ایجاد کرده و باعث محروم شدن این مناطق از داشتن آبشارها، چشمه‌ها، رودخانه و حتی آب شیرین شده است.

مطالبه‌ای ۱۹ساله در آستانه سفر رییس جمهور: بیرم لارستان تشنه است

چالشی ۱۹ساله

پدیده‌های اجتناب‌ناپذیر طبیعت در کنار برخی دخالت‌های انسانی و شاید سوتدبیرها از گذشته‌های دور تاکنون موجب شده تا بخش بیرم لارستان امروز بیش از سایر مناطق استان، مشکل بی آبی را حس کند.

در حال حاضر بیش از ۱۹ سال است که مردم این دیار با مشکل تأمین آب شرب سالم روبه رو هستند.

افت فشار آب در منطقه بیرم و قطعی های مکرر و عدم‌دسترسی مناسب مردم به آب از جمله مسائلی است که بیرمی ها و مردم این منطقه سالهاست خواستار رفع آن هستند.

به منظور حل این مشکل موضوع اجرای خط دوم انتقال آب از سد سلمان فارسی به منطقه بیرم در حال پیگیری است، همچنین از زمانی که موضوع انتقال آب دریا خلیج‌فارس به مرکز کشور جدی شد منطقه بیرم نیز در اولویت مناطق موردنظر برای آبرسانی در این پروژه قرار گرفته اما اهالی این دیار معتقدند این راهکارها برای عملی شدن و به نتیجه رسیدن نیاز به زمان زیادی دارد و برای حل این مشکل می‌بایست تدابیر کوتاه‌مدت و اساسی‌تری اتخاذ شود.

مطالبه‌ای ۱۹ساله در آستانه سفر رییس جمهور: بیرم لارستان تشنه است

اهالی بیرم چه می‌گویند؟

یکی از شهروندان بیرمی بر این باور است آب شُرب سالم به میزان کافی در دسترس شهروندان نیست و درسال‌های اخیر به دلیل استفاده از این آب ناسالم، اکثر مردم این منطقه با بیماری‌های گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این شهروند بیرمی در این باره گفت: در طول این سال‌ها بارها درخواست خود را برای رسیدگی به وضعیت آب شُرب این منطقه مطرح کرده‌ایم اما علی‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبات بسیاری که صورت گرفته تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

این شهروند درخواست کرد: در حال حاضر انتظار داریم که این مشکل در سفر رییس جمهور به فارس مورد توجه قرار بگیرد.

حل مشکل کم‌آبی بیرم نیازمند تدابیر کوتاه‌مدت

یکی دیگر از شهروندان بیرم نیز گفت: مردم شهر بیرم آب ندارند و در تابستان امسال مردم جهت استحمام از آب بازیافتی کولرگازی استفاده می‌کردند.

وی یادآور شد: با وجود مکاتبات و پیگیری‌های ۱۹ساله مردم این منطقه هنوز اقدام عملی جهت آب شرب منطقه تشنه بیرم صورت نگرفته است.

او اضافه کرد: تدبیر مسئولان شهرستانی و استان این است که این مشکل را با انتقال خط انتقال دوم سدسلمان فارسی به بیرم حل کنند اما این خط ابتدا چهار شهرستان جویم ،لارستان،گراش و اوز را سیراب می‌کند و میزان آب ناچیزی از آن به منطقه بیرم اختصاص خواهد یافت.

این شهروند بیان کرد: به گفته مسئولان این خط پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اکنون غیرقابل اجراست؛ لذا نیاز است تدابیر اساسی‌تری در این زمینه اندیشیده شود.

تدابیر مسئولان چیست؟

برای حل این مشکل مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس به این شهرستان سفر کرد و در یک بازدید میدانی از این منطقه به ارائه راهکارهای مختلفی در این زمینه پرداخت.

یکی از راهکارهایی که مدیرعامل آبفا در این سفر ارائه داد این بود که جهت اختصاص آب به منطقه بیرم و پنج بخش جنوبی فارس می‌بایست یک خط فرعی به طول ۱۶کیلومتر اجرا شود که این خط اعتباری بیش از ۶۵ میلیارد تومان لازم دارد.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس که معتقد است تمامی گزینه‌های ممکن جهت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای جنوب فارس در حال پیگیری است در این باره گفت: طی مطالعات، بررسی‌ها و جلسات کارشناسی که طی سالیان اخیر در وزارت نیرو انجام شده اولویت تأمین آب شرب جنوب فارس از جمله شهرستان‌های خنج،لارستان و بخش‌های تابعه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

به گفته علی جان صادق‌پور تأمین آب شرب از آب شیرین‌کن با سرمایه.گذاری بخش خصوصی در دست اقدام است و گزینه دیگر ارتقاء سامانه موجود خط انتقال آب لارستان از سد سلمان فارسی است که این گزینه نیز در حال پیگیری است.

وی بر این باور است که طی سالیان اخیر اقدامات قابل توجهی در حوزه تأمین آب شهر بیرم انجام شده است و به همین منظور حفر یک حلقه چاه دیگر نیز در دستورکار قرار دارد.

مطالبه‌ای ۱۹ساله در آستانه سفر رییس جمهور: بیرم لارستان تشنه است

پیگیری برای به مصوبه تبدیل شدن این پروژه در سفر رییس جمهور

مدیرعامل آبفای فارس در این باره به خبرنگار ایرنا نیز گفت: پیگیری برای حل مشکل آب این منطقه در دستورکار است و مقرر شده به عنوان مصوبه سفر رییس جمهور به استان فارس در قالب پروژه‌های آبرسانی به شهر بیرم موردتوجه قرار بگیرد.

وی افزود: این شرکت متقاضی است که این پروژه جزو مصوبات سفر قرار بگیرد.

رییس شورای شهر: راهکارهای بلندمدت پاسخگو نیست

رییس شورای اسلامی شهر بیرم هم معتقد است آب این منطقه غیر قابل شرب و سرطان‌زاست و سالیانه تعداد زیادی از مردم با استفاده از این آب دچار بیمارهای ، کلیوی و گوارشی می‌شوند، لذا راهکارهای بلندمدت نمی‌تواند پاسخگوی شرایط نامطلوب مردم این دیار باشد.

یعقوب رییسیان ادامه داد: تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اگرچه در ۲۰کیلومتری این شهر طرح محرم و در ۴۰ کیلومتری آن سد سلمان فارسی عبور کرده اما این اقدامات هم تأثیر قابل‌توجهی در تأمین آب شرب نداشته است.

بیرم تشنه است

رییس شورای شهر بیرم اضافه کرد: مردم این منطقه از نیاز اولیه خود یعنی تأمین آب محروم و تشنه هستند، در حال حاضر بیرم تشنه است و آب ندارد.

وی درخواست کرد: ما انتظار داریم نیاز اولیه مردم این منطقه تأمین شود، در حال حاضر در هر ۲سمت این شهرستان خط انتقال آب عبور کرده و اکنون هم به همت دولت خط انتقال آب دریا از وسط این شهر در حال گذراست اما متأسفانه هنوز هیچگونه حق‌آبه‌ای برای بیرم درنظر نگرفتند.

رییسیان اضافه کرد: یکی از راهکارها برای حل این مشکل انتقال آب سد سلمان فارسی است که طبق نظر کارشناسان، خط دوم انتقال آب از سد سلمان فارسی به بیرم مقرون به صرفه نیست و اجرایی شدن این تصمیم به پنج سال زمان نیاز دارد، به اعتقاد من هم ادامه دادن شرایط کنونی تا پنج سال آینده به صلاح مردم نیست.

ضرورت تخصیص اعتبار ۶۵میلیارد تومانی برای حل مشکل

رییس شورای شهر بیرم اظهار کرد: در چنین شرایطی ضرورت دارد اعتبار ۶۵میلیارد تومان هزینه تأمین آب شرب منطقه بیرم و شش بخش جنوبی از دریا در مصوبات سفر رئیس جمهور گنجانده شود.

مطالبه‌ای ۱۹ساله در آستانه سفر رییس جمهور: بیرم لارستان تشنه است

به مرور زمان و با برداشت‌های بی رویه سفره‌های زیرزمینی طی سال‌های گذشته و بروز بیش از ۲دهه خشکسالی بر منطقه و کل استان فارس و همچنین وجود کشاورزی‌های سنتی، ذخیره آب در چاه‌ها و سفره‌ها به شدت کاهش یافته و بیرم را اینچنین در چنبره مشکل کم آبی فرو برده است؛ حالا مردم این منطقه چشم امید به سفر رییس‌جمهور دوخته‌اند تا شاهد حل این مشکل پس از ۱۹ سال باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha