خواسته‌های لارستانی‌ها از دولت سیزدهم در دومین سفر به استان فارس

لارستان - ایرنا - شهروندان لارستان فارس با گرامیداشت حضور رییس جمهور و اعضای هیات دولت در قالب دومین سفر به استان فارس خواسته‌هایشان از زبان فرماندار، رئیس شورای شهر و امام جمعه شهرشان به دولتمردان منتقل کردند ، تا راهِ رشد و بهبود شرایط زیست در این شهرستان کهن بیش از پیش گشوده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لارستان با مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده و زندگی برادرانه شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر همواره نمادی از صلح و وحدت بوده است.

موقعیت جغرافیایی لارستان در مرز میان فارس و هرمزگان، به اجرای طرح‌های راه‌سازی از مقصد و به مبدا آن اهمیت بالایی بخشیده است.

علاوه بر این، عمران و آبادانی و سرانجام بخشی به برخی از طرح‌هایی که سال‌ها بر زمین مانده، خواسته جمعیت حدود ۲۳۰ هزار نفری این شهرستان جنوبی فارس است؛ مردمی که در میان خود خیران نیک‌ اندیشان بسیاری دارد و به گفته رئیس شورای شهر لار "مشارکت خیره کننده مردم در آماده‌سازی زیرساختها" از شاخصه‌های آن است.

حمید منشی درباره خصلت سخاوتمند مردم لار گفت: حضور پررنگ خیران در تامین زیرساخت‌ها از مزیت‌های بزرگ این شهرستان است و می‌توان گفت سمن و مجمع خیرینی نیست که در لارستان فعال نباشد.

آنطور که او بیان کرد مجمع خیران سلامت، راه‌سازی، مدرسه‌سازی و دیگر مجامعی که از خیران شکل گرفته در لارستان جمعیت قابل توجهی دارد.

رئیس شورای شهر لار اضافه کرد: زندگی برادرانه و الگو بخش شیعیان و اهل تسنن این شهرستان در کنار یکدیگر یک همزیستی مبتنی بر هم‌ افزایی است.

منشی ، این همزیستی را الگوی عملی و عینی وحدت می داند که تنها در شعار نیست و از ظرفیت‌ها و نقاط قوت لارستان به شمار می‌رود.

او پس از بیان این شاخصه‌ها، معتقد است که دیدار با رئیس جمهور و میزبانی از آیت‌الله رئیسی در این سفر از خواسته مردم این شهر است.

خواسته‌ای که فرماندار ویژه لارستان درباره آن اینگونه به خبرنگار ایرنا پاسخ داد: حضور اهل تسنن و تشیع در کنار هم که به اعتقاد من از وحدت عبور کردند و به محبت و مودت رسیدند، وجود سرمایه‌های داخلی و خارجی اعم از سرمایه گذاران و خیرین نیک اندیش در این منطقه و البته مردم خونگرم و مهمان‌نواز کافی است تا رئیس جمهور و هیات دولت حضور در این شهرستان را نیز در برنامه خود بگنجانند و مطمئن باشند در صورت حضور، مردم آنچنان استقبالی از ایشان خواهند کرد که در ذهن‌شان ماندگار شود.

او ادامه داد: با این حال به دلیل کاهش سقف سفر به احتمال بالا حضور آیت‌الله رئیسی در این منطقه به سفر دیگری موکول شود.

دهقان توضیح داد: استاندار فارس نیز از رئیس جمهور تقاضا داشتند که برای لارستان به دلیل ظرفیت‌های خاص یک سفر اختصاصی در نظر گرفته شود و تا دیروز سفر رئیس جمهور به لارستان قطعی بود اما با کاهش سقف سفر استانی به فارس این دیدار ممکن نیست.

او این را هم اضافه کرد که در شرایط حاضر شاهد حضور معاونت علمی ریاست جمهوری در لار برای افتتاح برج علم و فناوری خواهیم بود.

حالا که برخی محدودیت‌های زمانی مانع از دیدار چهره‌ به چهره مردم لارستان فارس و رئیس‌جمهور شده، مهمترین خواسته‌های آنها از سوی مسئولان شهرستانی بیان یا به هیات دولت منتقل شده تا در مسیر تحقق قرار گیرد.

خواسته‌های لارستانی‌ها از دولت سیزدهم در دومین سفر به فارس

خواسته‌های لارستانی‌ها در دومین سفر رئیس جمهور سیزدهم به فارس

آنطور که فرماندار ویژه لارستان گفت تماس‌هایی از نهاد ریاست جمهوری برای بیان مطالبات با او انجام شده و پس از جمع‌بندی نهایی پیشنهادات و مطالبات مردم لار برای تصویب در این سفر ارائه شد.

دهقان عنوان کرد: تکمیل طرح راه‌آهن لار- زاهد محمود که بخشی از آن انجام و نیمه کاره رها شده، افزایش اختصاص اعتبار به تکمیل دو بانده کردن جاده جهرم-لار-بندرعباس، اجرای طرح پست ۴۰۰ کیلووات با توجه به انجام خط انتقال آن برای افزایش امنیت انرژی برای سرمایه گذاری در منطقه، شتاب‌ بخشی به احداث منطقه ویژه اقتصادی و احداث پترو پالایشگاه که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده برخی از این پیشنهادات ارائه شده است.

فرماندار ویژه لارستان افزود: احداث پارک لجستیک معروف به بندر خشک با توجه به موقعیت لارستان و نزدیکی به حوزه دریا، اجرای خط دوم سد سلمان فارسی که درصورت اجرا ۶ شهرستان از آن بهره‌مند می‌شوند، تکمیل و اجرای فاضلاب شهری لار، لطیفی و خور که مطالعات آن انجام شده، تخصیص آب شرب مصرفی و صنعتی و خط انتقال از دریا برای شهرستان به ویژه بخش بیرم و پیشنهاد مرمت و احیای آثار تاریخی لار مانند کاروانسراهای گلشن و نو، قلعه اژدهاپیکر و بازار قیصریه که قدیمی‌ترین بازار فعال در ایران است را از دیگر مطالبات لارستان‌ها است.

رئیس شورای شهر لار این مطالبه‌های اساسی مردم لار را در ۲ دسته جای می دهد، آنهایی که پیشتر مصوب یا اجرایی شده اما بر زمین مانده یا "حرکت لاک پشتی" دارد و خواسته‌هایی که هنوز مسیر تحقق خود را آغاز نکرده‌اند.

به گفته منشی ۲ بانده کردن محورهای مواصلاتی لار- جهرم و لار - بندرعباس از مهمترین مطالبات لارستانی‌ها است چرا که تاخیر در تکمیل و افتتاح این محور، آن را به جاده مرگی برای مردم این منطقه تبدیل کرده است.

او اتصال لارستان به راه‌آهن سراسری را از دیگر خواسته‌های به حق مردم لارستان عنوان کرد و توضیح‌ داد: خط ریلی سال‌ها پیش تا نزدیکی لار امده و اکنون در ۱۶۰ کیلومتری لارستان ایستگاه دارد.

رئیس شورای شهر لار نیز همانند فرماندار ویژه لارستان معتقد است که با توجه به وضعیت آب و هوایی این شهرستان، ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولت برق لارستان یکی از اساسی‌ترین خواسته‌های مردم است.

در میان مطالباتی که رئیس شورای شهر لار به نمایندگی از مردم مطرح کرد ارتقای دانشکده علوم پزشکی لار به دانشگاه و ایجاد اداره‌ کل راهداری لارستان نیز دیده می‌شود.

منشی در این زمینه توضیح داد: بر اساس قانون هر شهرستانی که اداره‌ کل راه و شهرسازی دارد باید اداره‌ کل راهداری نیز داشته باشد در حالی که این قانون در مورد لارستان اجرا نشده است.

او در ادامه به تشنگی بخش‌هایی از لارستان اشاره کرد و گفت: اکنون نیز آب این منطقه از خط یک همین سد تامین می‌شود اما دبی لازم را ندارد و با ایجاد دومین خط آبرسانی از این سد، جنوب فارس سیراب می‌شود.

خواسته‌های لارستانی‌ها از دولت سیزدهم در دومین سفر به فارس

منشی احداث شبکه فاضلاب شهری مرکز لارستان را نیز از دیگر خواسته مردم این شهر عنوان کرد و گفت: اجرا این پروژه به دلیل هزینه بر بودن از توان مدیریت شهری خارج و نیازمند اعتبارات ملی است.

رئیس شورای شهر لارستان ثبت جهانی بازار قیصریه این شهر را نیز خواستار شد و گفت: برخی از بازارهای تاریخی و بزرگ کشور مانند بازار وکیل از "قیصریه" لار الگو گرفته‌اند.

سفرهای استانی رئیس جمهور امیدآفرین و ارزشمند

برخی منتقدان معتقدند که حل مسائل نیازمند سفرهای استانی نیست اما مردم و مسئولان همواره این گزاره را رد کرده‌ و بر اثرگذاری آن تاکید می‌کنند.

رئیس جمهور نیز در سفر نخست خود به فارس در پاسخ به منتقدان سفرهای استانی گفت: "برخی می‌گویند سفرهای استانی هزینه‌ دارد؛ اگر من به استان‌ها نیایم کارخانه‌ای که ۱۳ سال معطل بوده چگونه راه بیفتد؟"

آیت‌الله رئیسی در دیدار با جمعی از نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم در محل مصلای نماز جمعه شیراز افزود: پروژه‌های بسیاری هستند که با تزریق اعتبارات اندک و رفع مشکلات کوچک تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند و بنده به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم به حضور در میان مردم و مدیریت میدانی مسائل ادامه دهم.

امام جمعه لار نیز معتقد است: اینکه رئیس جمهور به صورت دوره‌ای سفرهای استانی خود را طرح‌ریزی کرده و در بین مردم حضور پیدا می‌کند، راهبردی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب یعنی امیدآفرینی در جامعه است.

به عقیده حجت‌الاسلام مختار موسوی خرم این سفرهای استانی جدا از دستاوردهایی که به همراه دارد، عامل تقویت امید در جامعه و خنثی سازی نقشه‌های دشمنان است.

او ادامه داد: گاهی مطالبات مردم در مسیر انتقال به رئیس جمهور تغییر ماهیت پیدا می‌کند اما رئیس جمهور با حضور در میان اقشار مختلف مردم بی‌واسطه حرف‌های آنها را می‌شنود.

امام جمعه لار یکی دیگر از فایده‌ مندی های سفرهای استانی رئیس جمهور را وارد کردن نخبگان به عرصه مطالبه‌گری عنوان کرد و گفت: در این صورت نخبگان، خواص و تاثیر گذاران جامعه نیز دخیل و فعال می‌شوند تا مطالبات را احصا و برای حل آن طرح‌های پیشنهادی خود را تدوین و به رئیس جمهور و هیات همراه ارائه کنند.

به اعتقاد موسوی خرم وارد کردن نخبگان به عرصه مطالبه‌گری کاری ارزشمند است.

رییس جمهور و اعضای هیات دولت روز پنجشنبه بیستم مهر ماه به استان فارس سفر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha