۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85248130
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سند مالکیت ۷۲۹ هکتار از اراضی موقوفه گیلان گرفته شد

رشت - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه سند مالکیت ۷۲۹ هکتار از اراضی موقوفه استان در سال جاری دریافت شد، گفت: اخذ سند مالکیت یک هزار و ۶۵۰ هکتار دیگر نیز در دست اقدام است که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال صادر می شود.

حجت الاسلام ستار علیزاده روز دوشنبه به مناسبت هفته وقف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نداشتن سند مالکیت برای موقوفات را از جمله مهمترین مشکلات پیش روی سنت حسنه وقف عنوان کرد و افزود: این مساله موجب تضییع و حتی از بین رفتن موقوفات می‌شود، بدین مفهوم که مدارک و مستندات موقوفه شامل سوابق ثبتی و وقف نامه به اندازه کافی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با اخذ سند مشکل خاصی برای موقوفه پیش نمی‌آید، اضافه کرد: با اخذ سند مالکیت بر اساس ماده ۲۲ قانون ثبت، متولی با ارائه سند مالکیت در دادگاه و طرح دعوی نسبت به تثبیت موقوفه اقدام کرده و جلوی موقوفه خواری را می‌گیرد. ‌

حجت‌الاسلام علیزاده مدیریت موقوفات را از دیگر مشکلات پیش روی سنت حسنه وقف عنوان و ذکر کرد: واقف با راه‌اندازی موقوفه، موضوع مدیریت آن را مشخص می کند یعنی در وقف نامه درج می‌کند که مدیر این موقوفه چه کسی باشد، در برخی موارد مدیریت موقوفه با فرزندان پسر یا دختر اعلام می شود که در اصل موضوع مشکلی ندارد اما در پاره ای از موارد فرزندان واقف با هم در مدیریت موقوفه دچار اختلافات شدید می شوند که شاهد چنین پرونده‌هایی در دادگاه‌ها یا ادارات تحقیق اوقاف هستیم که هرکدام راهکار حقوقی و قانونی خود را دارد.

وی با بیان اینکه موضوع مدیریت برخی از موقوفات توسط واقف مشخص نمی‌شود، اضافه کرد: در چنین مواردی طبق قواعد فقهی و حقوقی، مدیریت موقوفه در زمان حضور امام با امام معصوم و در زمان غیبت با ولی فقیه است که برخی موارد فرزندان و وراث واقف خیراندیش می کوشند تا خود را به عنوان متولی جا بزنند که البته قواعد حقوقی و مقررات مربوطه تکلیف را مشخص کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان شناسایی موقوف علیهم یا بهره‌مندان موقوفه را از دیگر مشکلات در حوزه وقف عنوان کرد و گفت: در مواردی فقرا از جمله بهره مندان یک موقوفه از سوی واقف اعلام می‌شود که شناسایی فقیر کمی مشکل است البته در نظام اسلامی که نهادهای متولی این امر مشخص بوده تا حدی کار را راحت کرده‌ که در این ارتباط می‌توان با تعامل با نهادهایی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نسبت به شناسایی افراد مستمند و مستحق واقعی اقدام کرد.

- موقوف علیهم یعنی کسانی که مال به نفع آنها وقف شده است و حق استفاده از مال موقوفه را دارند.

وی با اشاره به عدم آشنایی مردم نسبت به فرهنگ وقف و حق و حقوق موقوفه خاطرنشان کرد: تصور برخی از مردم این است که موقوفات را می‌توان در اختیار مردم بدون هرگونه پرداخت مالی قرار داد، در صورتی که باید عواید و درآمد موقوفات منفعتی را کسب و بر اساس نیت واقف آن را هزینه کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان خاطرنشان کرد: عدم همراهی برخی از دستگاه‌های اداری اعم از شهرداری ها و دهیاری ها در دفاع از موقوفات از دیگر مشکلات است که در هنگام خدمات دهی به متصرفان یا مستاجران رقبات وقفی از متولیان وقف استعلام نمی‌کنند.

وی با تشریح تاثیر وقف بر کاهش محرومیت‌ها اضافه کرد: یکی از آثار و برکات بسیار مهم وقف، تاثیر آن بر کاهش انواع محرومیت‌ها در جوامع بشری اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است بر این اساس واقفانی که نیت آنان منطبق با این موضوعاتی شامل؛ نیات خیرات، رفع محرومیت‌ها، رفع آسیب‌های جامعه باشد، می‌توان گام موثری در کاهش یا از بین بردن غبار محرومیت‌های مختلف در جامعه اسلامی و انسانی برداشت.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به توجه به موضوع وقف بر اساس نیازهای روز جامعه اظهار کرد: وقف بر اساس نیازهای روز جامعه بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است، از این‌رو با توجه به پیشرفت‌های علوم مختلف و نقش علم و فناوری، یکی از نیازهای روز جامعه همین موضوع است که باید با ارائه مشورت صحیح، نیت واقفان خیراندیش را قبل از قطعی کردن نیاتشان، به سوی علم و فناوری سوق داد.

استان گیلان دارای پنج هزار موقوفه، افزون بر ۲۳ هزار رقبه و ۹۴۱ بقاع متبرکه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha