فرماندار ویژه شاهرود: معرفی ظرفیت‌ها باعث اشتغال و ثروت‌آفرینی می‌شود

شاهرود - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود به برگزاری نخستین جشنواره ملی انگور اشاره کرد و گفت: ظرفیت و مزیت‌های شهرستان به هر شکل ممکن باید معرفی شوند تا ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب جلالی روز پنجشنبه در نخستین جشنواره ملی انگور شاهرود که در سرسرای شقایق‌های دانشگاه صنعتی این شهر برگزار شد، افزود: برگزاری این نوع جشنواره‌ها فرصت را برای فعالیت اقتصادی علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون معرفی ظرفیت‌های این شهرستان به خوبی انجام نشده است، ابراز کرد: بهادادن به ظرفیت‌های موجود می‌تواند در اشتغال‌زایی و ثروت آفرینی بسیار موثر باشد.

جلالی با اشاره به اینکه تولید انگور و فرآوری آن می‌تواند ۴۰۰ فرصت شغلی برای جوانان ایجاد کند، اظهار کرد: اگر نظام آموزشی در تربیت، نظام خدمات در ایجاد مشاغل و استفاده از ظرفیت‌های حمایت‌گر به لحاظ فرایندی با هم تعامل داشته باشند، رونق و توسعه را برای شهرستان به ارمغان می‌آورند.

فرماندار ویژه شاهرود: معرفی ظرفیت‌ها باعث اشتغال و ثروت‌آفرینی می‌شود

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های علمی برای توسعه کشاورزی

فرماندار ویژه شاهرود تاکید کرد: برای توسعه فعالیت کشاورزان و باغداران باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در تولید محصول به شاخص قیمت تمام‌شده توجه جدی شود، تصریح کرد: این گونه جشنواره‌ها می‌تواند سالانه با عنوان معرفی محصول، شکرگزاری و فرصت‌های پیش‌رو برگزار شود.

جلالی با بیان اینکه مهمترین راهبرد معرفی محصولات در دنیا نگاه به سند آمایش سرزمینی است، افزود: توجه به ظرفیت‌های خدادادی هر منطقه موجب رونق بخشی و توسعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور هزاران واحد صنعتی فعال است، ابراز کرد: این تعداد واحد صنعتی نقطه قوت است اما تعدادی از این واحدها به اقتضای محیط و شرایط شکل نگرفته‌اند که این امر رقابت و همچنین قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.

فرماندار ویژه شاهرود ادامه داد: نگاه به سند آمایش سرزمینی ساماندهی بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات را آسان می‌کند.

فرماندار ویژه شاهرود: معرفی ظرفیت‌ها باعث اشتغال و ثروت‌آفرینی می‌شود

کیفیت انگور شاهرود زبانزد است

امام جمعه شهر رویان شاهرود هم در این آیین گفت: برگزاری نخستین جشنواره ملی انگور می‌تواند زمینه‌ای برای معرفی شهرستان و این محصول با برکت باشد.

حجت الاسلام محمد تقی جلائی صلاحی اظهار کرد: برخی شهرها به دلیل حجم کاشت این محصول بنام هستند اما انگور شاهرود به دلیل کیفیت زبانزد است.

وی با بیان اینکه در کنار توانمندی باغداران باید از ظرفیت علمی نیز برای رشد و افزایش این محصول استفاده کرد، گفت: برکت برداشت محصول بستگی به اعمال افراد دارد.

امام جمعه شهر رویان به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: هنگامی که در جامعه گناه زیاد می‌شود خداوند حلاوت و شیرینی میوه‌ها را می‌گیرد.

حجت الاسلام جلائی صلاحی با بیان اینکه پرداخت زکات مایه برکت محصول می‌شود، ابراز کرد: پرداخت زکات محصولات به معنای هرس شاخ‌های زیادی است، آن هنگام که فقرا و نیازمندان را سهیم می‌کنید خداوند برکات جانبی زندگی را زیاد می کند.

وی ادامه داد: فرزند صالح، خانواده، هوش و ذکاوت، تحصیلات و همچنین محصول پربار از جمله برکات پرداخت زکات است.

فرماندار ویژه شاهرود: معرفی ظرفیت‌ها باعث اشتغال و ثروت‌آفرینی می‌شود

ساخت بارانداز محصولات کشاورزی در شاهرود ضروری است

معاون بهبود تولیدات گیاهان جهاد کشاورزی استان سمنان هم در این آیین با بیان اینکه ظرفیت‌های کشاورزی بسیار خوبی در شهرستان شاهرود وجود دارد، گفت: بارانداز برای صادرات محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود ندارد که باید مسئولان استان و شهرستان هر چه زود در این راستا اقدام کنند.

لطف الله رضایی با اشاره به اینکه ۶ استان همجوار بازار خوبی برای عرضه محصولات کشاورزی شاهرود است، افزود: باراندازی در غرب استان فعال است که حمل بار از شاهرود به آنجا مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۷۰۰ هکتار باغ انگور در استان سمنان وجود دارد، ابراز کرد: برداشت سالانه ۱۲۵ هزار تن انگور از این باغ‌ها پیش‌بینی می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه ۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت باغ‌های شاهرود است، اظهار کرد: سه هزار و ۷۰۰ هکتار از مجموع چهار هزار و ۸۰۰ هکتار باغ‌های انگور این شهرستان بارور محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سه هزار و ۶۶۴ بهره‌بردار شاهرودی در این حوزه فعال هستند، ادامه داد: میانگین برداشت انگور سالانه این شهرستان حدود ۲۸ تن در هکتار است که نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد ریال حاصل فروش این محصول است.

مهمترین رقم‌های انگور شهرستان شاهرود شامل، خلیلی، پرلت، عسگری، لعل، شاهانی، صاحبی، کشمشی، سفید و سرخ فخری‌(شاهرودی) و ریش‌بابا است.

فرآورده‌های محصول انگور نیز شامل، کشمش، مویز، آبغوره، گردغوره، شیره انگور، سرکه، ترشی غوره و برگ انگور است.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین‌های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۵٠ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha