اقدامات موثر  برای تولید مسکن شهری و توسعه روستاهای فارس

شیراز-ایرنا-تولید مسکن و توجه به مناطق محروم و بهسازی روستاها در دو سال گذشته به عنوان یکی از شعارهای اصلی و محوری مطرح بوده و این رویکرد در استان فارس هم با جدیت در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح حمایتی دولت در خصوص بهره مندی اقشار کم درآمد از مسکن با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه بانکی و اقساط بلند مدت کلید خورد که در همان ابتدا نیز این مساله با اقبال عمومی مواجه شد تا جایی که عملیات ساخت این واحدها در فارس آغاز شد و در برخی از شهرها در مراحل سقف و پایانی قرار دارد.

در استان فارس نیز همانند سایر نقاط کشور از ابتدای آغاز طرح، تلاش‌ها برای ساخت مسکن آغاز شد و در نخستین گام تأمین زمین مورد نیاز در دستور کار متولیان قرار گرفت.

اقدامات موثر  برای تولید مسکن شهری و توسعه روستاهای فارس

ترسیم نقشه‌راه برای تأمین مسکن مددجویان

مسوولان بنیاد مسکن فارس معتقدند نقشه راه برای تأمین مسکن مددجویان، ایتام و خانوارهای دارای معلول به روشنی ترسیم شده است.

اخیراً هم نشستی با حضور مدیر کل بنیاد مسکن، مدیرکل کمیته امداد امام (ره) فارس و معاونین به منظور اجرای تفاهم‌نامه ساخت منزل مسکونی برای خانواده‌های تحت‌پوشش و محرومین تشکیل شد.

مدیرکل بنیاد مسکن در این نشست گفت: نقشه‌راه برای تأمین مسکن مددجویان، ایتام و خانوارهای دارای معلول به روشنی ترسیم شده است.

سید علیرضا حمیدی تأمین مسکن مددجویان و افراد تحت پوشش را یک اولویت برای بنیاد مسکن دانست و افزود: بسیاری از این واحدهای مسکونی در قالب تفاهم‌نامه یا طرح نهضت ملی مسکن قابل تأمین است.

وی با بیان اینکه تولید مسکن مددجویان کمیته امداد و نهادهای حمایتی در فصل کاری امسال در اولویت پیگیری مدیران شهرستانی قرار می‌گیرد گفت: فرصت پالایش پرونده‌های مددجویان و اعلام نیازمندی آنها باید در مهلت تعیین شده، انجام شود تا ما بتوانیم از فرصت موجود برای برنامه‌ریزی بیشتر بهره‌گیری کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس اضافه کرد: اصلی‌ترین تأکید ما در سال‌جاری پیگیری ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی مددجویان است که با قول مساعد مسئولان کمیته امداد قرار است مددجویان روستایی فاقد مسکن در سال‌های پیش رو به صورت صد درصد صاحب مسکن شوند.

حمیدی با ارائه گزارشی از روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در این استان یاد آور شد: شمار متقاضیان و افراد ثبت نام شده در این حوزه افزایش یافت و بسیاری از مددجویان در این قالب هم می‌توانند صاحب مسکن شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه طرح‌های نهضت ملی مسکن در ۱۱۰شهر فارس اجرایی شده، اظهارکرد: زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها در ۲۶شهر در محدوده راه و شهرسازی لارستان و ۸۴ شهر در محدوده راه و شهرسازی فارس در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

حمیدی با بیان اینکه ۲۰۲هزار و ۷۲۰متقاضی در طرح‌های نهضت ملی مسکن فارس نام‌نویسی کرده‌اند، افزود: تاکنون ۳۷ هزار و ۱۵۸ متقاضی در محدوده شهرستان لارستان و ۱۶۵ هزار و ۵۶۲ متقاضی در سایر مناطق استان فارس در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند.

او ادامه داد: برای ۲۰ هزار و ۵۶۶ متقاضی تاکنون پروژه و زمین مناسب اختصاص یافته و طرح‌های نهضت ملی مسکن با مشارکت این متقاضیان آغاز شده، هفت هزار و ۳۱۵ متقاضی نیز در بانک‌های عامل حساب بانکی افتتاح کرده‌اند و زمینه دریافت تسهیلات برای آنان فراهم شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) استان فارس هم در این نشست گفت: در پنج‌ماهه نخست امسال ۵۶۵ خانواده از مددجویان استان با مشارکت خیرین و دریافت تسهیلات بلاعوض این نهاد صاحب‌خانه شدند.

مرتضی موصلی، از ارائه یک هزار و ۱۱۷ مورد خدمت عمرانی شامل تعمیر، احداث، خرید مسکن و احداث فضای جانبی به مددجویان تحت حمایت این نهاد در پنج‌ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: در پنج‌ماهه نخست امسال برای ۵۶۵ خانواده از مددجویان با مشارکت خیرین، کمک‌های بلاعوض کمیته امداد فارس و دریافت تسهیلات همچنین تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف، واحد مسکونی احداث و خریداری شده است.

بررسی طرح منظومه‌های روستایی در بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز

یکی از اقدامات قابل توجه به منظور توسعه یکپارچه، هماهنگ، فراگیر و پایدار سکونتگاه‌های روستایی، بررسی طرح منظومه‌های روستایی در بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز است که در ۳۰کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است.

اقدامات موثر  برای تولید مسکن شهری و توسعه روستاهای فارس

بر همین اساس نشست بررسی اجرای طرح منظومه‌های روستایی در بخش سیاخ دارنگون با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس، فرماندار شهرستان شیراز و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در این نشست اهداف اصلی اجرای منظومه‌های روستایی را تشریح کرد و گفت: طرح توسعه منظومه روستایی به‌منظور توسعه یکپارچه، هماهنگ، فراگیر و پایدار سکونتگاه‌های روستایی از طریق انتظام فضایی منظومه در قالب شبکه‌های محلی و ناحیه‌ای و با تأکید بر روابط و پیوندهای روستایی-شهری تدوین شده است.

مسعود صف‌شکن اضافه کرد:برای محتوای این طرح بر ترغیب حکمروایی محلی از طریق مشارکت مردمی و تقویت فعالیت‌ها، روابط و مناسبات کارآمد اجتماعی- اقتصادی واحدهای سکونتگاهی منظومه، هم به لحاظ درونی و بین سکونتگاهی وهم از نظر برونی و بین‌منظومه‌ای تأکید شده است.

فرماندار شیراز نیز در این نشست بر لزوم اجرای قانونمند این طرح تأکید کرد و گفت: طرح منظومه‌های روستایی با توجه به ابعاد و جنبه‌های مختلف توسعه به شناخت ظرفیتها و محدویت‌های توسعه همه مراکز و کانون‌های سکونتی و فعالیتی درون شبکه در ارتباط با روابط درونی و برونی آنها می‌پردازد.

اجرای آسفالت و توسعه معابر روستای حسین آباد سرگر فیروزآباد

بهسازی معابر در روستاها از دیگر اقدامات مهم بنیاد مسکن است که با هدف توسعه روستایی در مناطق مختلف استان فارس در حال اجراست و اخیرا هم اجرای آسفالت و توسعه معابر روستای حسین آباد سرگر شهرستان فیروزآباد واقع در فاصله ۱۲۵ کیلومتری جنوب غرب فارس در دستور کار قرار گرفت که به گفته متولیان امر خشنودی و رضایت روستاییان را به همراه داشت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فیروز آباد در این باره گفت: این طرح به متراژ سه هزار مترمربع اجرا شده و موجبات افزایش رضایتمندی روستاییان را فراهم کرده است.

محمد ناصر کریمی، اجرای طرح‌های بهسازی معابر را یکی از اولویت‌های بنیاد مسکن در این شهرستان با هدف ایجاد انگیزه بیشتر برای ماندگاری در این مناطق دانست و به استفاده از اعتبارات قیر یارانه‌ای برای توسعه معابر روستایی اشاره کرد و گفت: اعتبارات قیر یارانه‌ای فرصت خوبی برای بهسازی محیط‌های معابر روستایی به منظور ارتقا بهداشت محیط عمومی، هدایت آب‌های سطحی، ارتقا کیفیت محیط زندگی، ایجاد نشاط و انگیزه برای تثبیت جمعیت در روستاها و خواستگاه تولید و احیای صنایع دستی و گردشگری این مناطق است.

این مقام مسئول افزود: با اجرای طرح تأمین قیر رایگان و مشارکت دهیاران تاکنون اقدامات مناسبی در زمینه آسفالت معابر روستاهای این استان برداشته شده‌است.

کریمی همچنین به اجرای طرح هادی در سطح روستاها اشاره کرد و گفت: جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های تولیدی و اقتصادی از مزایای اجرای طرح‌های هادی در روستاهاست.

مدیربنیاد مسکن شهرستان فیروز آباد اظهار کرد: مناسب‌سازی محیط روستا به طور ویژه مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است چراکه در تمامی طرح‌های هادی روستایی مسائل مربوط به مناسب‌سازی محیطی مورد بررسی قرار گرفته و در تهیه و اجرای طرح‌های هادی انجام می‌شود.

اقدامات موثر  برای تولید مسکن شهری و توسعه روستاهای فارس

ساخت واحدهای مسکونی ویژه مددجویان بخش ششده و قره‌بلاغ فسا

تلاش برای ساخت واحدهای مسکونی ویژه مددجویان بخش ششده و قره‌بلاغ شهرستان فسا واقع در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز هم از دیگر اتفاقات خوب این روزها در استان فارس است.

به همین منظور نشست هماهنگی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فسا با رئیس‌کمیته امداد امام خمینی بخش ششده‌و قره بلاغ در خصوص ساخت و ساز مسکن جهت محرومین و اقشار کم درآمد با کمک خیرین شهرستان و پرداخت کمکهای نقدی بصورت بلاعوض توسط حساب ۱۰۰ امام(ره) برگزار شد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فسا در این نشست بر لزوم بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر در بخش ششده و قره بلاغ تاکید کرد.

محمدانصاری جابری با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه، برخی از خدمات بنیاد مسکن در مناطق روستایی را برشمرد و افزود: بنیاد مسکن در شهرستان فسا مقاوم‌سازی ۲۹۸ واحد مسکونی را انجام داد برای واحدهای بهسازی و مقاوم سازی شده و مسکن محرومین به ازای هرنفر ۲میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا از اجرای ۳۰ طرح عمرانی در این شهرستان در سالی که گذشت خبر داد و گفت: تعداد طرح‌های هادی اجرا شده به متراژ ۱۱۶هزار و ۴۵۳مترمربع به مبلغ ۵۸۰میلیاردریال در ۳۰روستا بوده است.

به گفته انصاری جابری، طرح‌های هادی روستایی در هفت روستای قاسم آبادسفلی، کنکان، کچوئیه، صحرارود، دولت اباد ششده ، داراکویه، گهراب نیز بازنگری شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فسا از تملک ۲۹هکتار زمین و واگذاری ۷۴قطعه زمین در این شهرستان به متقاضیان خبر داد و افزود: واگذاری زمین به زوج‌های جوان و متقاضیان در مناطق روستایی عامی برای ایجاد انگیزه ماندگاری در این مناطق است.

انصاری جابری صدور اسناد مالکیت در مناطق روستایی را نیز عاملی دیگر از ایجاد انگیزه ماندگاری در روستاها ذکر کرد و گفت : تعداد پرونده جهت صدور سند در این شهرستان ۴۰۰ فقره بوده است.

اقدامات موثر  برای تولید مسکن شهری و توسعه روستاهای فارس

رایزنی برای خانه‌دار شدن مددجویان جهرم

از دیگر برنامه‌های بنیاد مسکن اندیشیدن تمهیدات و رایزنی برای خانه‌دار شدن مددجویان و ایتام در شهرستان جهرم واقع در ۱۸۲ کیلومتری جنوب شیراز است که به همین منظور رییس و کارشناسان فنی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان جهرم با سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرستان دیدار و پیرامون ساخت و ساز مسکن متقاضیان تحت پوشش کمیته بحث و تبادل نظر کردند.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهرم در این دیدار با تأکید بر اینکه ساخت واحدهای مسکونی ویژه مددجویان از اولویت های پیش رو است گفت : در قالب تفاهم نامه‌های موجود و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی که وجود دارد مسیر خانه‌دار شدن مددجویان با جدیت دنبال می‌شود

احمد دلشاد اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده و در دست اجرا، کمک به تأمین مسکن این اقشار است چراکه با توجه به سهم بالای هزینه مسکن در سبد هزینه‌های خانوار، خانه‌دار شدن این خانواده‌ها کمک قابل‌توجهی به تأمین نیازهای آنها می‌کند و منابع حاصل از پس‌انداز خانوارها می‌تواند برای جبران هزینه نیازهای دیگر خانواده‌ها از جمله تحصیل و سلامت بکار گرفته شود.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهرم با تأکید بر اینکه وظیفه‌شناسایی مددجویان فاقد مسکن که عمدتا در مناطق روستایی و شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر را شامل می‌شود، با کمیته امداد است گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم که در این طرح مشارکتی هیچ مددجویی بدون خانه‌ای جانیفتد و پس از تکمیل طرح، پشت‌نوبتی‌ها و صف فاقدین مسکن در این نقاط هدف به صفر برسد.

دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن یکی از شعارهای اصلی و محوری خود را تولید مسکن و توجه به مناطق محروم، محرومیت‌زدایی و بهسازی روستاها قرار داده که در این زمینه جای جای استان فارس تاکنون اقدامات قابل‌ توجهی را شاهد بوده و این رویکرد همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha