۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85254000
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

داوری مُهر اصالت ملی صنایع‌دستی از آبان آغاز می‌شود

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل توسعه و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هفتمین دوره داوری مُهر اصالت صنایع‌دستی کشور از آبان ماه در هفت منطقه کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، ویدا تَوحُدی روز سه‌شنبه در دوره آموزشی مهر اصالت صنایع‌دستی در شهرکرد در اتاق بازرگانی اظهار داشت: رویداد مهر اصالت ملی از سال ۹۱ به صورت ۱۴ سال متوالی در کشور برگزار می‌شود و پس از گذشت این سال‌ها تاثیر این رویداد در ارتقای کیفی صنایع دستی کشور مشهود است.

وی ادامه داد: مُهر اصالت سبب شده تا صنایع‌دستی کشور در بخش بسته‌بندی، طراحی و خلاقیت کیفیت بالایی پیدا کنند و آثاری که برای داوری به این رویداد ارسال می‌شود، بسیار با کیفیت است و در هیچ کجا نظیر آن دیده نمی‌شود.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به میزبانی ایران در چهار دوره رویداد بین‌المللی مهر اصالت صنایع‌دستی، تصریح کرد: این میزبانی در زمانی رخ داد که مهر اصالت زیر مجموعه سازمان بین‌المللی یونسکو بود اما از سال ۲۰۱۴ این طرح از سوی یونسکو به سازمان جهانی صنایع‌دستی واگذار شد و از این زمان مسئولیت دبیرخانه مُهر اصالت کشورهای غرب آسیا شامل ۱۳ کشور به ایران واگذار شده و این موضوع مسئولیت ما را بیشتر کرده است.

توحدی یادآور شد: در حال حاضر تنها متولی بخش صنایع‌دستی و هنرهای دستی در دنیا سازمان جهانی صنایع‌دستی و باید تلاش کنیم تا قابلیت‌های کشور و هنرمندان خود را در قالب این سازمان بیش از گذشته معرفی کنیم.

وی افزایش قیمت مواد اولیه را از مهمترین چالش‌های هنرمندان حوزه صنایع‌دستی اعلام کرد و گفت: اگر چه صنعتگران و هنرمندان این بخش با چالش‌هایی از این قبیل مواجه هستند اما این موضوع مانعی برای عرضه قابلیت‌ها و استعدادهای هنرمندان نیست و این ظرفیت باید در سطح جهان خود را نشان دهد.

توحدی با بیان اینکه دریافت مُهر اصالت به صنایع‌دستی اعتبار و ارزش بیشتر می‌دهد، تصریح کرد: زمانی نمدمالی در این استان در حال منسوخ شدن بود و معدود افراد شاغل در این حوزه پرداختن به این شغل را افتخار چندانی برای خود نمی‌دانستند اما از زمانی که شهرکرد به شهر ملی نمد تبدیل شده است هنرمندان با افتخار و علاقه بیشتری به این رشته و هنرصنعت گرایش پیدا کرده‌اند.

خیز چهارمحال و بختیاری برای ثبت شهر ملی چوقا

داوری مُهر اصالت ملی صنایع‌دستی از آبان آغاز می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در این دوره آموزشی از تلاش این استان برای دریافت مُهر اصالت ملی چوقا خبر داد و گفت: چوقا (لباس محلی مردان بختیاری) با فرهنگ و زندگی مردم این مرز و بوم پیوند خورده است و با توجه به سابقه تاریخی و دانش بالای مردم منطقه در بافت چوقا، تلاش داریم تا بازفت را با عنوان شهر ملی چوقا در کشور ثبت کنیم.

علیرضا جیلان افزود: شهر هفشجان نیز به عنوان شهر ملی حجاری سنگی مطرح است و امید می‌رود این طرح نیز بزودی ثبت ملی شود.

وی یادآور شد: پیش از این شهرکرد با عنوان شهر ملی نمد ثبت و تبدیل به یک برند در کشور شده است و همین موضوع بر افزایش کمی و کیفی تولیدات نمدی استان تاثیر بسزایی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اهمیت نقش دوره‌های آموزشی برای صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی برای ثبت مُهر اصالت ملی، افزود: با بهره‌گیری از حضور اساتید و فراگیری روش‌ها و تکنیک‌های استاندارد می‌توان آثار هنری باکیفیت و ارزشمندی را تولید کرد.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۴۷ اثر از صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری مُهر اصالت دریافت کرده‌اند.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر به‌صورت فعال در حال تولید محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در ۵۲ رشته هستند.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه‌چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن از مهم‌ترین صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha