جامعه از مواجهه با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر سخنان رییس جمهوری در دانشگاه شیراز مبنی بر اینکه دانشگاه ها نباید از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند، ابایی داشته باشند، گفت: جامعه هرگز از مواجهه با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند و این امر ضمن کمک به رشد کشور باعث ارتقای فعالیت‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات‌دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۰ و ۲۱ مهر) میهمان مردم استان فارس برای افتتاح چند طرح مهم از جمله ازادراه شیراز- اصفهان هستند.

رییس‌جمهوری پیش ازظهر امروز در دانشگاه شیراز برای مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حاضر شد و بعد از شنیدن سخنان چند نفر از دانشجویان و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سخنرانی کرد. وی در این سخنان بر چند محور اساسی مرتبط با موضوع دانشجویان و دانشگاه‌ها همچنین روند کلی آموزش عالی کشور تاکید کرد.

متن کامل سخنان رییس‌جمهوری را اینجا بخوانید.

جامعه از مواجهه با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند

نباید از ابراز نظر دانشجویان ابایی داشت

آیت الله رئیسی در سخنان خود در این مراسم افتخارات کشور را مرهون دانشگاه‌ها دانست و اظهارداشت: اینکه من بارها گفتم دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است، تعارف نیست بلکه یک حقیقت است.

وی همچنین به طرح موضوعات از سوی دانشجویان مبنی بر اینکه هم رشته‌ها و هم میزان جذب دانشجو باید متناسب با شغل باشد، اشاره کرد و گفت: این حرف درستی است که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی احساس نکند برای او شغلی نیست؛ بلکه باید زمینه کار برای دانشجو فراهم باشد.

رییس‌ جمهوری در ضمن تاکید کرد: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به هیچ عنوان نباید از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند. اگر بحث و نظری هست و در این زمینه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا قبل از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل شود مناسب است و ایرادی نسبت به آن نیست. زیرا بعد از آن و تبدیل شدن به قانون این موارد اخلال ایجاد می‌کند و سخت می‌شود.

الان سیاستگذاری بر همین روال پیش می رود که دانشجویان بعد از تحصیل به هیچ عنوان، مشکل نبود شغل را احساس نکنند.

جامعه از مواجهه با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد سخنان امروز رییس‌جمهوری و سیاست‌های فعلی در این زمینه اظهار داشت: دانشگاه محل حضور استادانی است که در رشته‌های تخصصی خود صاحب نظر هستند و از جمله باهوش‌ترین افرادی به شمار می‌آیند که توانسته‌اند در رشته خود موفق شوند.

نو شدن جهان ناشی از دیدگاه‌های مخالف است

وی افزود: دانشجویان هم از قشر هوشمند و فرهیخته‌ای هستند که مسایل را درک می‌کنند و قدرت تحلیل دارند. تحلیل مسایل و درک جهان اطراف و فعالیت‌های بیرون از حوزه فعالیت تخصصی یک فرد باعث می‌شود متناسب با تحلیل خود برداشتی در مورد موضوعات مختلف داشته و نظرهایی مطرح کند که ممکن است برخی از آنها با تحلیل‌های متعارف یا با نظر اکثریت که در رسانه‌ها بیان می‌شود متفاوت باشد.

استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: اما باید بدانیم جامعه هرگز از مواجه شدن با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند و این امر به رشد جامعه کمک می کند و باعث ارتقای کارها می شود. نو شدن جهان به‌ معنای پیشرفت، طرح افکار و اختراع فناوری‌های جدید نیز ناشی از همین دیدگاه‌های مخالف است.

وی یادآور شد: ما همواره نسبت به دانش قبلی خود منتقدانه برخورد کرده و متناسب با دیدگاه‌های خود پیشنهاد جدیدی ارائه می‌دهیم که این باعث رشد جامعه می شود. دانشگاه محل حضور اقشار هوشمند و فرهیخته است و به نسبت اینکه به بیان نظرهای مخالف فرصت بدهیم، از آن منتفع خواهیم شد و ضرر نخواهیم کرد.

جامعه از مواجهه با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند

فضای بیان نظرهای عالمانه را فراهم کنیم

رییس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین گفت: حتی اگر نظرهای بیان شده با تصمیم‌های ما متفاوت باشد از آنجا که افراد با نگاه جدیدی به موضوعات نگاه می‌کنند، به نفع مجموعه است. باید شرایطی فراهم کنیم که فرد متناسب با دانش خود اظهار نظر عالمانه کند و پذیرای این نظر باشیم.

معتمدی ادامه داد: حتی اگر این امر به تشتت آرا منجر شود، امر مثبتی است زیرا وقتی نظرهای متفاوت داریم با اینکه تعدد و تکثر آنها زیاد است، منطق پشت آنها یکسان نیست. مطابق نص صریح قرآن کریم می‌توانیم نظر بهتر و مستدل تر را بعد از مواجهه با نظرهای مختلف انتخاب و از آن پیروی کنیم.

وی در بیان مثالی اظهار داشت: اگر دیدگاه‌های تخصصی با نظر من برای اداره دانشگاه یا با وزیر علوم برای اداره آموزش عالی کشور مخالف باشد، در مواجهه با این نظرهای مخالف و ابراز و شنیدن آن، ضرر نمی‌کنیم. یا نظر ما درست است و از آن در برابر نظر مخالف دفاع می‌کنیم یا اگر ایرادی وجود دارد، بیان می‌شود و رفع می‌کنیم.

جامعه از مواجهه با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند

تغییر ریل در آموزش عالی

رییس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین در مورد تلاش برای متناسب بودن جذب و پذیرش دانشجو با بازار اشتغال توضیح داد: این موضوع از دو یا سه سال قبل به عنوان یک سیاست کلی مطرح بوده است تا رشته‌های تخصصی طوری برنامه‌ریزی شود که دانشجویان بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند تا بعد از دانش‌آموختگی شغل داشته باشند.

برای نمونه در برنامه‌های درسی جدول دروس مهارتی اضافه شده و دروس مهارتی و (اشتغال‌پذیری)، کارورزی و دروسی که جنبه عملی دارند به دروس اضافه و وزن و اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همین باعث می‌شود دانشجو بعد از دانش‌آموختگی مهارت لازم را داشته باشد.

معتمدی تاکید کرد: یکی از اقدامات جدی دیگر افزوده شدن مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که در مراکز نوآوری ایده‌ها به خدمات یا تولید خاصی منجر می‌شود. برای مثال در دانشگاه علامه طباطبائی که دانشگاه علوم انسانی است بیشتر منجر به خدمات می‌شود و اکنون ما یک واحد فناور از دانشجویان رشته گردشگری دایم که گردشگری سلامت را انجام و همه خدمات لازم را به گردشگران سلامت ارائه می‌دهند.

وی نتیجه گرفت: به این شکل دانشجویان همه رشته‌ها متناسب با تخصصی که کسب کرده‌اند امکان اشتغال دارند. ما باید شرایط را متناسب با خلاقیت و رشته‌های تحصیلی آنها فراهم کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha