آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

تهران- ایرنا- شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانشگاه‌ها با حضور رییس دولت سیزدهم در دانشگاه شیراز، رویه متفاوتی نسبت به سال‌های قبل یعنی حضور روسای جمهوری در یکی از دانشگاه‌های تهران را رقم زد، همچنین سخنان آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها نباید از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند، ابایی داشته باشند، نویدی برای دانشجویان بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم ‌و آموزش ایرنا، ابتدای سال تحصیلی جدید برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به معنای روزهای نو برای شمار زیادی از افراد جامعه از بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو و اعضای خانواده‌های آنان است. مراسم آغاز سال تحصیلی جدید نیز از سال‌های متمادی پیشین با حضور رییس‌جمهوری در یکی از دانشگاه‌های تهران برگزار می‌شد و در واقع مانند مدارس زنگ آغاز یک سال جدید را در دانشگاه‌ها رییس‌جمهوری می‌نواخت.

دانشگاه‌ تهران و دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های فراوان میزبان رییس‌جمهوری وقت بوده‌اند. دانشگاه الزهرا(س) نیز سال گذشته و روز ۱۶ مهر ۱۴۰۱ میزبان آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی با حضور رییس‌جمهوری و شماری از دانشجویان بود.

آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

اما با اینکه رسانه‌ها مرتب در مورد دانشگاه محل حضور رییس‌جمهوری و مراسم آغاز سال تحصیلی از روسای دانشگاه ها و مسوولان وزارت علوم سوال می‌پرسیدند، تنها روز سه‌شنبه (۱۷ مهر) بود که وزیر علوم گفت که این مراسم با توجه به سفر رییس‌جمهوری به شیراز و احتمالا در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

آیت‌الله رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران و شماری از اعضای هیات‌دولت در دومین دور از سفر استانی خود امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ مهر) میهمان مردم استان فارس هستند.

افتتاح پروژه آزادراه شیراز- اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آی. تی. آی، واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، خود مالک، بافت فرسوده و روستایی، سخنرانی عمومی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و دیدار با فعالان اقتصادی از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه رییس جمهوری به استان فارس است.

تاکید دولت مردمی بر تقسیم عادلانه رویدادها در استان‌های کشور

سخنگوی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم ‌و آموزش ایرنا در این مورد گفت: با توجه به تاکید دولت مردمی بر تقسیم عادلانه رویدادها در استان های مختلف کشور، این دانشگاه برای برگزاری مراسم شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ انتخاب شد.

علی شمسی‌پوراظهار داشت: مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز در دانشگاه شیراز با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری برگزار می‌شود. این روال از سال ها قبل برقرار بوده است و رییس جمهوری نیز بر این موضوع تاکید دارند و هر سال در این‌ مراسم شرکت می کنند.

آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین گفت: با توجه به رویکرد دولت مردمی برای اینکه رویدادهای مهم کشور را در استان های مختلف به شکل عادلانه تفسیم کند، امسال بر خلاف سنوات گذشته تصمیم گرفتم شد مراسم در یکی‌از دانشگاه های استان های دیگر برگزار شود. بنابراین با توجه به سفر امروز رییس جمهوری به استان فارس، دانشگاه شیراز به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین دانشگاه های کشور برای برگزاری این مراسم انتخاب شد.

توجه به دانشگاه‌های شهرهای دیگر

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درمورد حضور رییس جمهوری در دانشگاه شیراز اظهار داشت: دانشگاه‌های مراکز استان جزو دانشگاه‌های خوب کشور هستند و اینکه به شکل نمادین به آنها هم توجه و سال تحصیلی جدید در این دانشگاه ها شروع می شود، نوید بسیار خوبی است.

آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

وی افزود: مجموعه دانشگاه‌ها و به خصوص دانشگاه‌های برتر کشور در بسیاری موقعیت ها در کنار هم بوده و برای انجام طرح‌های بزرگ با هم هماهنگ هستند. دانشگاه شیراز هم به عنوان یک دانشگاه سطح یک کشور جزو دانشگاه های قدیمی و مهم کشور است. بنابراین شروع سال تحصیلی جدید از این دانشگاه نوید می‌دهد که در کنار دانشگاه‌های تهران به دانشگاه‌های شهرهای دیگر هم توجه می‌شود.


آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

تاکید بر نقش دانشگاهیان در پیشرفت‌های کشور

رییس جمهوری امروز پیش از ظهر در دانشگاه شیراز و جمع دانشجویان رشته‌های مختلف این دانشگاه حاضر شد. محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و محمد موذنی رییس دانشگاه شیراز در این مراسم حضور داشتند.

آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

آیت الله رئیسی بعد از شنیدن سخنان چند نفر از دانشجویان به عنوان نمایندگان دانشجویان و سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای حضار سخنرانی کرد.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی و حامیانش در نوار غزه، گفت: آنچه در سرزمین های اشغالی و نوار غزه علیه مردم روی می دهد به عنوان جنایت هایی هولناک، مصداق جنایت علیه بشریت است. بنابر قوانین و مقررات بین المللی کسانی که دست به این اقدامات می زنند و از این جنایات حمایت می کنند، باید پاسخگو باشند.

وی در ادامه افتخارات کشور را مرهون دانشگاه‌ها دانست و اظهارداشت: اینکه من بارها گفتم دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است، تعارف نیست بلکه یک حقیقت است.

آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

رییس‌جمهوری همچنین به طرح موضوعات از سوی دانشجویان مبنی بر اینکه هم رشته‌ها و هم میزان جذب دانشجو باید متناسب با شغل باشد، اشاره کرد و گفت: این حرف درستی است که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی احساس نکند برای او شغلی نیست؛ بلکه باید زمینه کار برای دانشجو فراهم باشد.

آیت‌الله رئیسی در ضمن تاکید کرد: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به هیچ عنوان نباید از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند. اگر بحث و نظری هست و در این زمینه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا قبل از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل شود مناسب است و ایرادی نسبت به آن نیست. زیرا بعد از آن و تبدیل شدن به قانون این موارد اخلال ایجاد می‌کند و سخت می‌شود.

الان سیاستگذاری بر همین روال پیش می رود که دانشجویان بعد از تحصیل به هیچ عنوان، مشکل نبود شغل را احساس نکنند.

متن کامل سخنان رییس‌جمهور را اینجا بخوانید.

آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

تاکید مجدد رییس‌جمهوری بر آزادی دانشجویان و استادان برای ابراز نظرهای خود شاید کلیدواژه سخنان وی بود. هر چند رییس دولت سیزدهم بارها بر این موضع تاکید و تصریح کرده است. برای نمونه رییس‌جمهوری ۱۶ آذر سال گذشته و هنگام حضور در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو درباره استفاده دولت از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و دانشگاهی نیز تصریح کرد: بنای دولت شنیدن نظر دیگران ولو با وجود تفاوت سلایق سیاسی است و دولت سیزدهم حتما از فعال شدن دانشگاه‌ها برای حل مسایل استقبال می‌کند.

گزارش کاملی از سخنان استادان و دانشجویانی را که در این نشست سخنرانی کردند، اینجا بخوانید.

نو شدن جهان ناشی از دیدگاه‌های مخالف است

رییس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درمورد سخنان امروز رییس‌جمهوری و سیاست‌های فعلی در این زمینه اظهار داشت: دانشگاه محل حضور استادانی است که در رشته‌های تخصصی خود صاحب نظر هستند و از جمله باهوش‌ترین افرادی به شمار می‌آیند که توانسته‌اند در رشته خود موفق شوند.

عبدالله معتمدی افزود: دانشجویان هم از قشر هوشمند و فرهیخته‌ای هستند که مسایل را درک می‌کنند و قدرت تحلیل دارند. تحلیل مسایل و درک جهان اطراف و فعالیت‌های بیرون از حوزه فعالیت تخصصی یک فرد باعث می‌شود متناسب با تحلیل خود برداشتی در مورد موضوعات مختلف داشته و نظرهایی مطرح کند که ممکن است برخی از آنها با تحلیل‌های متعارف یا با نظر اکثریت که در رسانه‌ها بیان می‌شود متفاوت باشد.

استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: اما باید بدانیم جامعه هرگز از مواجه شدن با اندیشه‌های مخالف ضرر نمی‌کند و این امر به رشد جامعه کمک می کند و باعث ارتقای کارها می شود. نو شدن جهان به‌ معنای پیشرفت، طرح افکار و اختراع فناوری‌های جدید نیز ناشی از همین دیدگاه‌های مخالف است.

آفتاب علم‌آموزی از شیراز طلوع کرد/ توجه به نظر دانشجویان؛ کلیدواژه سخنان رییس‌جمهوری

وی یادآور شد: ما همواره نسبت به دانش قبلی خود منتقدانه برخورد کرده و متناسب با دیدگاه‌های خود پیشنهاد جدیدی ارائه می‌دهیم که این باعث رشد جامعه می شود. دانشگاه محل حضور اقشار هوشمند و فرهیخته است و به نسبت اینکه به بیان نظرهای مخالف فرصت بدهیم، از آن منتفع خواهیم شد و ضرر نخواهیم کرد.

تغییر ریل در آموزش عالی

رییس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین در مورد تلاش برای متناسب بودن جذب و پذیرش دانشجو با بازار اشتغال توضیح داد: این موضوع از دو یا سه سال قبل به عنوان یک سیاست کلی مطرح بوده است تا رشته‌های تخصصی طوری برنامه‌ریزی شود که دانشجویان بتوانند مهارت‌های لازم را کسب کنند تا بعد از دانش‌آموختگی شغل داشته باشند.

برای نمونه در برنامه‌های درسی جدول دروس مهارتی اضافه شده و دروس مهارتی و (اشتغال‌پذیری)، کارورزی و دروسی که جنبه عملی دارند به دروس اضافه و وزن و اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همین باعث می‌شود دانشجو بعد از دانش‌آموختگی مهارت لازم را داشته باشد.

رونمایی از سند راهبردی برنامه پنج‌ساله توسعه علم، فناوری و نوآوری استان فارس ۱۴۰۶ـ۱۴۰۲ با حضور رییس‌جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و استاندار شیراز از دیگر برنامه های امروز آیت الله رئیسی در سفر ۲ روزه به این استان بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha