آغاز نخستین بازبینی بین‌المللی آب‌های تخلیه شده از فوکوشیما

تهران- ایرنا - آژانس بین المللی انرژی هسته ای امروز سه شنبه نخستین بازبینی ایمنی خود را پس از آغاز تخلیه پساب‌های نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب‌های اقیانوس در ماه اوت آغاز کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو، برنامه آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای نخستین بازبینی آب های اقیانوس پس از تخلیه پساب های نیروگاه اتمی فوکوشیما در ماه اوت با حضور کارشناسان از ۱۱ کشور از جمله روسیه و چین که به شدت از این اقدام ژاپن انتقاد کرده و تحریم هایی را بر روی مواد غذایی دریایی این کشور اعمال کردند از امروز آغاز می شود.

دولت ژاپن گفت ممنوعیت ها برای واردات مواد غذایی از سوی چین و روسیه پایه و اساس علمی ندارند و آن را به شدت تاسف آور خواند و خواستار رفع فوری محدودیت ها شد.

گروه بازبینی آژانس بین الملل انرژی هسته ای شامل کارشناسانی از آرژانتین، استرالیا، انگلیس، کانادا، فرانسه، جزایر مارشال، کره جنوبی، آمریکا و ویتنام است که به تبادل دیدگاه با مقامات رسمی از وزارت صنعت ژاپن، متصدی نیروگاه و شرکت برق توکیو در کنار مقامات قانونگذاری هسته ای در توکیو در روز اول بازبینی که تا روز جمعه ادامه دارد خواهند پرداخت.

گوستاو کاروسو مدیر آژانس که سرپرست گروه بازرسی و بازبینی است گفت بازبینی مستقل، بی طرف و علمی برپایه استانداردهای بین المللی مشخص می کند آیا تخلیه پساب های فوکوشیما ایمن است و آژانس نخستین گزارش خود را درباره ایمنی آب ها تا پایان سال جاری میلادی منتشر خواهد کرد.

هیروکازو ماتسونو رئیس کابینه و سخنگوی ارشد دولت ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد توکیو اطلاع رسانی بین المللی به جامعه جهانی درباره روند تخلیه پساب فوکوشیما را ادامه خواهد داد.

متصدی نیروگاه تا کنون حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تن آب تصفیه شده با سیستم تصفیه مایع که بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتوم را حذف می کند در آب های دریا تخلیه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha