کشاورزان مریوانی در انتظار سفر رییس جمهور، ۲۷۰۰ هکتار دیمزار آبی می شود

سنندج- ایرنا- ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران مریوان در ۲ ناحیه عمرانی و با ۶ هزار میلیارد ریال هزینه همزمان با سفر رییس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، با افتتاح شبکه آبیاری پایاب سد گاران مریوان، ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد با هدف ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی زیر کشت آبی می رود.

واحد عمرانی شماره یک شامل اراضی سواحل راست و چپ رودخانه مریوان (کلین کبود) به مساحت خالص حدود ۲۵۰ هکتار، واحد عمرانی شماره ۲ شامل اراضی دشت های سلسی، عصرآباد و حوزه رودخانه گاران به مساحت خالص حدود یک هزار و ۶۵۰ هکتار است.

با توجه به اینکه شبکه پایاب سد گاران یکی از پروژه های اولویت دار وزارت نیرو است، براساس برنامه ریزی های به عمل آمده و هماهنگی انجام شده با سازمان جهاد کشاورزی استان، در سال جاری میزان ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از این اراضی آماده بهره برداری است که به تعاونی های تولید و بهره برداران بخش کشاورزی تحویل می شود.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است و سالانه ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا می کند.

نکته حائز اهمیت این است که با وجود اینکه میانگین بارندگی سالانه در کردستان حدود ۵۰۰ میلی متر بوده و سرشاخه حوضه های آبریز مهمی هم چون آبریز سفیدرود، سیمینه رود و سیروان است و افزون براین رودخانه های متعدد و عمده‌ای هم در این منطقه جریان دارد ولی ۸۷ درصد اراضی کشاورزی آن دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است بنابراین یکی از مطالبات همیشگی مردم این استان آبی کردن اراضی دیم است.

ایجاد ۲ هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی در اراضی پایاب سد گاران

به گفته کارشناسان با آبی کردن هر هکتار از اراضی کشاورزی دیم برای یک نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می شود بنابراین این اقدام تاثیرگذار افزون بر افزایش عملکرد در واحد سطح و اشتغالزایی می تواند منجر به مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان از حاشیه شهرها و بهبود وضعیت درآمدی آنها شود.

سال گذشته با اجرای طرح ایستگاه پمپاژ مجتمع باغات روستاهای تفین، دهکانان و دوزوند سفلی از توابع شهرستان سروآباد و همچنین طرح پایاب سدهای گوشان و زیویه در شهرستان کامیاران شاهد بازگشت جمعی از روستاییان مهاجر به به روستاهای این محدوده بودیم.

حال این بار نوبت به مریوانی ها رسیده است و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از دیمزارهای پایاب سدگاران آبی می شود این اقدام زمینه ایجاد ۲ هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی را هم برای مردم روستاهای این محدوده فراهم می کند و با درآمدی که از این اراضی می توانند بدست آورند دیگر نیازی به مهاجرت برای کارگری به شهرهای بزرگ و یا کولبری در مرز و بازارچه های مرزی این شهرستان ندارند.

وزارت جهاد کشاورزی هم در راستای حمایت از کشاورزان و مصرف بهینه آب در اراضی آبی برای نصب و تجهیز سامانه های نوین آبیاری کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند و اینگونه فشار مالی هم به روستاییان وارد نمی شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد، رییس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان مهمان مردم کردستان باشد و در این سفر قرار است ۱۶ طرح با بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان هزینه، به بهره برداری برسد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha